Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51

Ämne: Etanolkonvertering av OG9-5 B2x5

  1. #41
    En ny bränslepump kostar 495 kr (Skruvat.se). Bara pumpen alltså som man får meka dit i armaturen. Fram till 2002.

  2. #42
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Om etanolen blir ca 10 kr/L och bensinen går nog upp ca 14 kan jag tänka mig. Bör det vara lite billigare att köra etanol. För att inte gå in för myclet i politik undrar man ju lite hur dom tänker. Skicka etanol på 8 kr och fler kör miljövänligare. Är det klirret i kassan som avstår reducerat pris på etanol?

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Jag tror företag som tjänar grova pengar på att vi tankar diesel och bensin istället för etanol har ett finger med i spelet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  4. #44
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    En ny bränslepump kostar 495 kr (Skruvat.se). Bara pumpen alltså som man får meka dit i armaturen. Fram till 2002.
    Det är samma pump 98-05 (förutom Biopower som gick att köpa from 2005).

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej jag är ny i forumet men sitter med liknande tankar. Kan inte säga att min bil 9-5 Aero kombi är i toppskick tyvärr men efter sommarens hetta och nya klimatvarningar så känns det som att jag vaknat till och blivit miljömupp.
    Jag är väldigt sugen på att konvertera till etanoldrift. Jag bor i lägenhet så det kommer bli svårt att använda motorvärmare. Jag tänker att det säkert finns några som konverterat och kan ge lite tips.

  6. #46
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Välj en leverantör, och kör. Kallstarter blir "jobbiga" under -5 ungefär, men det går absolut, bara se till att batteriet är laddat då man kan få nöta.

  7. #47
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Det är bara göra sig van att bilen startar med visst nötande på starten.

    Jag har bara erfarenhet av ett företag och när jag konverterat min tidigare OG9-3 så kärvade den en del på kallstarter där tempen var under nollan. Gick dock felfritt och fabulöst i övrigt

    Konklusion: Kallstartsbesvär slås helt ut av det plus på karaktären bilen får i övrigt vid körning efter konvertering
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej nu vill jag väcka denna tråd igen då jag funderar på att konvertera min 9-5 Aero SC 04. Bilen är inte i bästa skick men för miljöns skull vill jag göra en förändring.
    Jag hittar två firmor som verkar veta vad de gör Maptune och Nordic. finns det några synpunkter på vilken jag borde satsa på?
    Jag tar gärna mer vrid vid lägre varvtal och varvar sällan mer än 3000 och max 3500.
    Låg bränsleförbrukning går före hög hastighet och därför undrar jag över om jag ska satsa på steg 1 eller gå in för att byta spridare också?
    Tacksam för tips

  9. #49
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag gillar Rolf på Nordic i Norrköping. Alltid trevligt att titta förbi där och prata Time Attack-bilar och allt och ingenting om Saab. Han har vart med i gamet länge.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av Gubbe med keps Visa inlägg
    Hej nu vill jag väcka denna tråd igen då jag funderar på att konvertera min 9-5 Aero SC 04. Bilen är inte i bästa skick men för miljöns skull vill jag göra en förändring.
    Jag hittar två firmor som verkar veta vad de gör Maptune och Nordic. finns det några synpunkter på vilken jag borde satsa på?
    Jag tar gärna mer vrid vid lägre varvtal och varvar sällan mer än 3000 och max 3500.
    Låg bränsleförbrukning går före hög hastighet och därför undrar jag över om jag ska satsa på steg 1 eller gå in för att byta spridare också?
    Tacksam för tips
    Ifall du inte tänker köra 3 tum downpipe så är det ingen idé att byta spridare tycker jag. Du får väl ut 270Hk på bensin och 230hk på e85 med nuvarande spridare

  11. #51
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Citat Ursprungligen postat av Gubbe med keps Visa inlägg
    Hej nu vill jag väcka denna tråd igen då jag funderar på att konvertera min 9-5 Aero SC 04. Bilen är inte i bästa skick men för miljöns skull vill jag göra en förändring.
    Jag hittar två firmor som verkar veta vad de gör Maptune och Nordic. finns det några synpunkter på vilken jag borde satsa på?
    Jag tar gärna mer vrid vid lägre varvtal och varvar sällan mer än 3000 och max 3500.
    Låg bränsleförbrukning går före hög hastighet och därför undrar jag över om jag ska satsa på steg 1 eller gå in för att byta spridare också?
    Tacksam för tips
    Du säger att du vill väcka tråden efter en dag?
    Tja..kör på Steg 1. Angående vrid och kraft på låga varv har du ju det med din bil som den är, detta förstärks något förutsätter jag med mer hk. Steg 1 är mer som att öppna kranen som stod och sölade.
    Min Griffin MY10 har Steg 1 men med bytta spridare och anpassat program från Maptun, går klockrent. Fantastiskt driv från låga varv.
    Spridarna är bytta/uppgraderade då de kom från tidigare bil och är inför framtida uppgraderingar (för den som undrar varför jag bytt spridare när det för Steg 1 inte är nödvändigt).

    Tvivlar på stor skillnad på vridet i något av programmen du väljer från den ena eller andra producenten. Om jag förstått det rätt får du något mer vrid med Maptun, iaf enl deras hemsidor.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

Liknande ämnen

  1. Etanolkonvertering NG900 2.3
    Av Echonator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 23:39
  2. etanolkonvertering 9-5 2.0 -99a.
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 07:35
  3. Etanolkonvertering+besiktning??
    Av TeXaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 19:53
  4. Regeringsförslag - etanolkonvertering
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 00:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •