En ny bränslepump kostar 495 kr (Skruvat.se). Bara pumpen alltså som man får meka dit i armaturen. Fram till 2002.
En ny bränslepump kostar 495 kr (Skruvat.se). Bara pumpen alltså som man får meka dit i armaturen. Fram till 2002.
Om etanolen blir ca 10 kr/L och bensinen går nog upp ca 14 kan jag tänka mig. Bör det vara lite billigare att köra etanol. För att inte gå in för myclet i politik undrar man ju lite hur dom tänker. Skicka etanol på 8 kr och fler kör miljövänligare. Är det klirret i kassan som avstår reducerat pris på etanol?
Jag tror företag som tjänar grova pengar på att vi tankar diesel och bensin istället för etanol har ett finger med i spelet.
Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower
Hej jag är ny i forumet men sitter med liknande tankar. Kan inte säga att min bil 9-5 Aero kombi är i toppskick tyvärr men efter sommarens hetta och nya klimatvarningar så känns det som att jag vaknat till och blivit miljömupp.
Jag är väldigt sugen på att konvertera till etanoldrift. Jag bor i lägenhet så det kommer bli svårt att använda motorvärmare. Jag tänker att det säkert finns några som konverterat och kan ge lite tips.
Välj en leverantör, och kör. Kallstarter blir "jobbiga" under -5 ungefär, men det går absolut, bara se till att batteriet är laddat då man kan få nöta.
Det är bara göra sig van att bilen startar med visst nötande på starten.
Jag har bara erfarenhet av ett företag och när jag konverterat min tidigare OG9-3 så kärvade den en del på kallstarter där tempen var under nollan. Gick dock felfritt och fabulöst i övrigt
Konklusion: Kallstartsbesvär slås helt ut av det plus på karaktären bilen får i övrigt vid körning efter konvertering
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.
Hej nu vill jag väcka denna tråd igen då jag funderar på att konvertera min 9-5 Aero SC 04. Bilen är inte i bästa skick men för miljöns skull vill jag göra en förändring.
Jag hittar två firmor som verkar veta vad de gör Maptune och Nordic. finns det några synpunkter på vilken jag borde satsa på?
Jag tar gärna mer vrid vid lägre varvtal och varvar sällan mer än 3000 och max 3500.
Låg bränsleförbrukning går före hög hastighet och därför undrar jag över om jag ska satsa på steg 1 eller gå in för att byta spridare också?
Tacksam för tips
Jag gillar Rolf på Nordic i Norrköping. Alltid trevligt att titta förbi där och prata Time Attack-bilar och allt och ingenting om Saab. Han har vart med i gamet länge.
SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019
Du säger att du vill väcka tråden efter en dag?
Tja..kör på Steg 1. Angående vrid och kraft på låga varv har du ju det med din bil som den är, detta förstärks något förutsätter jag med mer hk. Steg 1 är mer som att öppna kranen som stod och sölade.
Min Griffin MY10 har Steg 1 men med bytta spridare och anpassat program från Maptun, går klockrent. Fantastiskt driv från låga varv.
Spridarna är bytta/uppgraderade då de kom från tidigare bil och är inför framtida uppgraderingar (för den som undrar varför jag bytt spridare när det för Steg 1 inte är nödvändigt).
Tvivlar på stor skillnad på vridet i något av programmen du väljer från den ena eller andra producenten. Om jag förstått det rätt får du något mer vrid med Maptun, iaf enl deras hemsidor.
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.