Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bakrutespolaren är helt tät

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    Bakrutespolaren är helt tät

    Hej!

    Jag håller på och felsöker varför inte vår 9-5 Aero 2002 spolar bakrutan. När jag tog isär klädseln hos bakluckan var slangen lös och spolade vätskan rakt ut i klädseln, vilket var mindre trevligt.

    I alla fall verkar felet vara att spolarvätskans genomföring till utsidan av bilen vara helt igensatt. Jag har tagit ut torkarmotorn och försökt göra rent det ca 10 cm långa röret med ståltråd, WD-40 och elektronikrengöring. Det kom ut en hel del rostig smörja, men röret är helt igensatt och ingenting vare sig rinner eller kan blåsas genom. Hur mycket jag än försöker pilla med ståltråd går det inte. När jag fick låna lite tryckluft försökte jag blåsa med det, men det hjälpte inte alls.

    Så här sitter jag med en fullt fungerande torkarmotor men där röret för spolarvätskan är helt igensatt. Finns det några andra knep till att få rent röret? Jag har hittat en begagnad torkarmotor för 400 kr, men det känns förstås lite tråkigt att behöva byta ut en i övrigt perfekt fungerande motor.

    Tack!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Det ska sägas att det är ca 3cm av det ca 10 cm långa röret som verkar vara igensatt, man kommer en bit in med ståltråden men det är helt stumt när man kommer fram till det som blockerar. Det känns inte som rost utan mer som att något hårt sitter i röret.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Om du börjar om där slangen satt på insidan och trycker från det hållet då?

    Ta sen en cykel-eker eller liknande så går det lite lättare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jag har testat både utifrån och inifrån. Senast satte jag på en najtråd på borrmaskinen och tryckte och borrade. Efter mycket besvär och en hel del WD40 lyckades jag trycka in tråden 10mm till utifrån, men nu sitter den stenhårt igen. Jag undrar verkligen vad som kan sitta så hårt, har det kommit en liten bit sten från spolarvätsketanken?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Skam den som ger sig! Idag lyckades jag få genom tråden hela vägen. Till den som undrar över hur man gör kan jag komma med några tips:

    Använd najtråd, en tång och en borrmaskin. Arbeta utifrån! Rörets diameter är större på insidan, så ev. smuts behöver komma ut den här vägen.

    Spruta in WD-40 och tvinga in najtråden med hjälp av en tång. Använd våld! För min del kändes stoppet som om det vore gjort av metall och var helt stumt, men det var bara smuts. Sätt på najtråden på en borrmaskin och tryck lätt och snurra med hög fart. Varje gång du drar ut najtråden kommer WD-40:n ha löst upp en massa smuts. Tricket här är, tror jag, att torka av tråden för varje gång. På så sätt får man bort en hel del smuts som inte rinner ut av sig självt. Sedan är det bara tålamod, WD-40 och våld som gäller. Till slut lossnade det och jag fick genom tråden hela vägen.

    När detta var färdigt öppnade jag luckan och sprutade WD-40 inifrån. Det kom ut en hel del äcklig brun sörja som sprutade över biltaket, men det var det värt. Sedan sprayade jag elektronikrengöring på samma sätt. Efter det såg röret helt rent ut och jag slapp köpa en helt ny torkarmotor.

    Hoppas det hjälper någon
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. Knapp trasig till bakrutespolaren???
    Av shootking i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 20:55
  2. Stopp i bakrutespolaren
    Av Pibben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 12:06
  3. Bakrutespolaren, var sitter den?
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 08:48
  4. Bakrutespolaren är kass på 9000 Aero 95
    Av Mr.O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 01:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •