Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rök vid kallstart 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Rök vid kallstart 9-5

    Hej!

    Nu när graderna börjar krypa neråt så får jag ibland en rökpuff vid kallstart (vår/sommar inga puffar). Ofta så har jag bilen stående ett par dagar i sträck då jag inte använder bil till och från jobbet. Jag inbillar mig också att det uppkommer oftare runt den här tiden på året när det kallare och fuktigare. Kopplar jag in motorvärmaren så får jag ingen rökpuff, inte heller om jag kört motorn varm och sen haft den stående ett par timmar.

    -Turbon är bytt juli 2013 (visserligen beg TD04)
    -vevhus uppdaterad sep 2012
    -ingen rök vid gaspådrag
    -tändstift bytta aug 2014
    -kamkedja m.m åtgärdat aug 2012
    -oljebyte inkl filter mars 2014

    Några idéer och felsökningstips?
    Jag såg något om två rör under ventilkåpan som kan bli täta

    Tack

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    De flesta bilar ryker vitt vid kallstarter på den fuktiga hösten.. vad är det för färg på röken?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Jag tycker den är vit, men det är bara kopplat till den fuktiga hösten? På vintern borde jag inte få det? Även fast det är kallare.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Lite vit "rök" är normalt när motorn är kall och det slutar när motorn blir varm.
    Du kanske jagar fel som inte finns.
    Kör man korta streckor utan att bilen blir riktigt varm så tilltar det och det påverkar även vevhurventilationen, inget Saabunikt.

    Kolla om det bubblar i kylvätskebehålleren när du kar motorn igång och varvar lite, bubblar det är det förmodligen läcka i någon packning, t.ex. i toppen.
    Inga bubblor eller onormalt låg nivå så skulle jag inte felsöka mer utan bara ha ett öga på det.

    Vit rök hela tiden är dock inte bra utan tyder på vatten i förbränningen och då brukar det minska i kylarburken.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack för svar!
    Nivån på kylarvätskan har inte försvunnit vad jag kan se, ska ta o dubbelkolla om det bubblar i behållaren. Dock hoppas jag verkligen inte det då den fick ny packning och planing i aug 2012.

    Det är bara just vid start och utan motorvärmare, när jag väl rullat ut från parkeringen så är det inget. Direkt efter att jag startat bilen igår så såg att det blivit en liten fuktig pöl precis under ändröret och jag tyckte det verkade vara kondens(vatten), eller det smakade iaf inget
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Nivån på kylarvätska samma lika, kanske inte är något att oroa sig över då..
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vit rök hela tiden är dock inte bra utan tyder på vatten i förbränningen och då brukar det minska i kylarburken.
    Mer än 5% av det som kommer ur avgasröret vid normal förbränning är vattenånga, du bara ser det inte på sommaren. Det finns en anledning till att vanliga avgasrör brukar rosta sönder innifrån...

    Om det kommer så mycket vatten från kylsystemet att det påverkar avgaserna så räcker knappast vattnet länge. Om det ryker ihärdigt brukar det vara olja, men i så fall märks det även på lukten.

    Så TS kan vara lugn, går det inga vätskor och inte luktar något är det nog helt naturligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack för svaret (ursäkta att jag var en månad efter bara..)
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Liknande ämnen

  1. Problem vid kallstart 9-3 2,0t
    Av columbus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 12:42
  2. Kallstart Ng900
    Av Saabemils i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •