Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Missljud framvagn NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84

    Missljud framvagn NG9-3

    Har på senare tid börjat uppleva ett diskret "klonkljud" i framvagnen på min SAAB.
    Kan inte urskilja om det kommer från vänster eller höger.

    På detta klonkljudet så tillkommer dessutom ett gnissel-liknande ljud.

    Alla dessa symptom uppkommer/hörs vid lägre hastigheter och vid smågupp/smårörelser. Ett exmpel kan vara vid körning på kullersten. Då hörs klonket väldigt tydligt och jämnt med kullerstenen. Gnisslet hörs mest vid större rörelser t.ex. vid ett väggupp.

    Hade av framhjulen idag för att visuellt se om jag hittade något men såg inget konstigt. Inga slitna bussningar och inget som verkade sitta löst. Allt synligt såg fint ut. Bilen gick igenom besiktningen utan några anmärkningar för 1 månad sedan.

    Har läst här och på andra forum att en möjlig orsak till problemet kan vara dåliga stödlager alt. det som kallas för axiallager.

    Jag är inte alls sugen på att plocka ner hela upphängningen bara för att kontrollera om detta är problemet så jag tänkte helt enkelt slänga ut frågan innan jag gör något. Tror ni att byte av stödlager och axiallager kan vara lösningen? Eller kan det vara något annat som spökar?

    Kan också tillägga att när jag startar bilen kall på morgonen så klonkar det till höger fram. Det är samma ljud som klonkljudet fast väldigt tydligt och bara just när jag precis vridit om nyckeln och motorn "skakar" igång.

  2. #2
    Hej.
    Kolla stabilisatorstagen eller krängningshämmarstag kan det heta. De kan vara glapp i ena änden och kärvande i andra änden och leva om något oerhört. Billiga att byta. Ta en polygrip och vrid staget i dess ändlägen. Då märker du om lederna är kassa.

    Mvh
    loca

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Tack för tipset!

    Ska hissa bilen och kolla vad jag hittar imorgon. Återkommer med text/bild/video om jag hittar något konstigt.

    Har hittat billiga reservdelar från mister-auto av märket TRW eller Delphi. Priset är nästan samma men vilka är bäst?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    84
    Sådär ja!

    Följde Lars-Oves tips och så var gnisslet och klonket borta att en så "enkel" del kan göra så mycket ljud ifrån sig.

    Passade på att göra ett oljebyte inför vintern och byta till vinterdäck också så nu är vi redo för vinter!

    Köpte reservdelarna på Biltema. Återstår att se kvalitén på de nya stabbstagen. Men 129 kr/st var väldigt billigt tycker jag.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Missljud i framvagn NG9-3 TTiD
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 12:56
  2. [LÖST] Missljud framvagn NG9-3 -04
    Av cforsberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-17, 18:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •