Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tankade fel - slog i 45 lit bensin i min 9-3 1,9 Tid

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19

    Tankade fel - slog i 45 lit bensin i min 9-3 1,9 Tid

    Hej!

    Ja, som synes i rubriken så var det extra stressigt igår. Inte förrän tanken var full kom jag på att jag fyllt i bensin istället för diesel. Startade inte motorn, men hade tändningen på under bogsering hem (för att vara säker på att inte rattlåset skulle gå in).

    Inser att det som måste göras nu är att tömma tanken helt. Någon som har tips om hur man gör enklast. Har inte tillgång till lift, så måste det göras underifrån kan jag bara höja upp bilen lite med domkraft och lägga under lite plankor/brädor under hjulen.

    Måste bränslefiltret bytas?

    Tacksam svar snarast (antar att frågan redan är ställd men kunde inte hitta...)

    Mvh
    /Micc

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Slanga ut det borde gå. Kanske inte direkt genom påfyllningen men om du lossar den vid tanken så borde du kunna slanga där.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av Micc Visa inlägg
    Hej!

    Ja, som synes i rubriken så var det extra stressigt igår. Inte förrän tanken var full kom jag på att jag fyllt i bensin istället för diesel. Startade inte motorn, men hade tändningen på under bogsering hem (för att vara säker på att inte rattlåset skulle gå in).

    Inser att det som måste göras nu är att tömma tanken helt. Någon som har tips om hur man gör enklast. Har inte tillgång till lift, så måste det göras underifrån kan jag bara höja upp bilen lite med domkraft och lägga under lite plankor/brädor under hjulen.

    Måste bränslefiltret bytas?

    Tacksam svar snarast (antar att frågan redan är ställd men kunde inte hitta...)

    Mvh
    /Micc
    Om du tittar på youtube http://www.youtube.com/watch?v=b5xhPAundL4

    Så det behöver inte vara så farligt men du måste tömma tanken. Dom som ibland tankat tex 10 bensin i diesel har blivit råda att fylla resten med disel och köra vidare, en del tester som har gjorts med att köra bensin i diselmaskiner har visat att det går att köra men bilen går värdelöst och troligen går sönder efter ett tag, men i ditt fall töm tanken, har du försäkring ja då slulle jag ringa bolaget och höra vad dom rekommenderar
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    19
    Hej igen!

    Tack för tipsen.

    Det ordnade sig, men det var mycket pyssel. Lossade en bränsleledning i motorrummet och sög med en oljesugpump (en sådan som man använder för oljebyte i tex båtmotorer). Det funkade men tog sin tid, sög ur ca 46 liter på det viset. Sedan började den suga luft. Därefter slog jag i 4 liter diesel i tanken och sög ur 4 liter. Upprepade detta en gång till, 4 liter diesel till tanken och sög ut så mycket som gick igen.

    Om jag räknat rätt återstår nu ca 4-5 liter bensin i tanken (och resterande 53-54 liter är diesel), så det bör väl inte kunna ställa till något problem gissar jag...!

Liknande ämnen

  1. motorn slog av vid fullgas ?
    Av mag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 23:15
  2. Min blinkers slog söder bilen.
    Av Saab_Performance i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 21:57
  3. Tog fel slang tankade diesel isf. bensin.
    Av gosven i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 23:15
  4. Däcken slog i !!??
    Av En_Svensk_Tiger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 19:35
  5. Hjälp! Tankade 95 istället för 98 - farligt ?
    Av ErOxZz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •