Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kort recension av Maptuns coilover OG9-5 -02/-10

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Kort recension av Maptuns coilover OG9-5 -02/-10

    Hejsan alla ni i coilovertankar.
    Jag har letat hårt och länge efter något skrivet om Maptuns coilovers till 9-5 2002-> men utan framgång. Tänkte att jag skriver ihop en lite kort recension eftersom att det säkert är fler än mig som letar chassiuppgraderingar till dessa bilar.
    Utgick från en standard 9-5 utan sportchassi.
    Bilen fick kapade fjädrar i första skedet, det blev lågt men blev fruktansvärt studsigt och otrevligt. Väl värt pengarna då det ofta är gratis eller Max någon krona för en kapskiva men kanske inte något att rekommendera.
    I version 2 fick dessa kapade fjädrar sällskap av powerflex i A-armarna bak, visst blev det bättre men nu kändes plötsligt dessa kapade fjädrar ännu sämre så Maptuns sportfjädersats beställdes hem och monterades.
    Bilen blev ungefär 15ggr bättre att köra än med kapade fjädrar men kanske inte kom ner riktig så långt som jag ville.
    Fick nu mersmak på chassiuppgraderingar och beställde därför powerflex till främre och bakre infästningen till främre länkarmarna. Dessa visade sig vara sjukt svåra att montera pga att originalbussningarna sitter tokhårt fast, powerflexbussningarna övertalades dock tillslut med lite våld.
    Detta var en riktigt lyckad kombination! Bilen var riktigt härlig att köra till vardags men stötdämparna var lite väl studsiga för aktiv körning så dessa byttes mot 2006-> sportchassistötdämpare.
    Dessa är en Grym (!) uppgradering på tidigare bilar då det som innan 2006 var sportchassi blev standardchassi 2006 och sportchassit blev ytterligare uppgraderat.
    Mycket prisvärd uppgradering och jag passade på att montera powerflex i växellådans momenststag samtidigt.
    Detta var mitt recept som jag var riktigt nöjd med tills uppgraderingsjäveln tjatade om mer prylar igen....
    Letade utan större framgång efter recensioner på div coilovers och kom fram till att H&R verkar bra men kanske lite väl dyrt. Hört mycket dåligt om Maptun / Speedparts / NEX coilovers men kanske mest från folk som aldrig provat dessa så utan att tänka överdrivet länge beställde jag ett set med coilovers och monterade dessa i fredags.
    Trodde faktiskt inte att 9-5an kunde bli i närheten av "kul att köra" men jäklar vad jag hade fel!
    Efter att ha trixat med höjd, fjäderspänning och cambervinklar hela helgen så är jag i ett stadium av extas! Bilen är heeeeelt obeskrivligt underbar att köra, helt olik någon annan Saab jag kört (ni som känner mig vet att jag arbetar med och äger en massa SAAB) denna bilen lixom gasar, bromsar och svänger helt utan minst protest.
    Chassit är styvt, förtroendeingivande, responsivt, bestämt och tryggt utan att vara obekvämt.
    Kan inte jämföras med någon originalsaab i komfort men kan utan tvekan skaka av betydligt hårigare bilar runt en bana
    Kan förvarna om att dessa är svåra att ställa in men belöningen är otrolig!
    Man kan justera stötdämparen ner i det nedre fästet samtidigt som man skruvar på fjäderns undre tallrik så justermånen är betydligt (!!) mer än dessa 40mm Maptun anger. Skulle tippa på närmre 70mm faktiskt. Cambern fram skall man ej använda sig utan eftersom att bilen K-stag tar i stötdämparen vid fullt rattutslag då.
    Ska även meddela om att allt inte är perfekt för dessa pengarna då i mitt fall adaptern mellan 2.25" fjädern och standard fjäderbenslager kärvade och fick modifieras en del för att få detta att funka.

    Väl värt att testa dock!
    Vill även påpeka att jag inte arbetar för Maptun / Speedparts eller NeX utan skriver detta eftersom att jag hoppas att någon kan läsa detta som ett köpråd eller köpavrådning kanske

    Väl mött / Michel
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Jag tycker det var en trevlig läsning. Man tackar!
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Kan fortsätta berättelsen med att efter ytterligare lite justering så blir det bara bättre och bättre!
    Nu är det så illa att man faktiskt inte vill sluta köra med bilen utan att man faktiskt blir lite ledsen när man är framme dit man skall och måste kliva ur...
    Kan även informera att för er som har xenonljus kan det vara lämpligt att modifiera infästningen till lastvinkelgivarna då mina är i ändläge (94%) vilket innebär att det inte finns någon justering kvar, är väl kanske inte så illa IOM att den inte fjädrar lika livfullt som tidigare men det kan vara bra att veta om man åker lågt.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Hur är det med 9-5:an med MapTun Coilovers, har du kvar den ännu?
    Hur är den nu efter ett antal år sedan du bytte till det?
    Behöver byta fjädringen på min 9-5 Aero 2002 och funderar på MapTun Coilovers.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har kört en 9-3NG (SS) med första varianten av MapTun coilovers (för visst kom det en version två?), och det var inget vidare för att uttrycka mig milt. Inte jag personligen som ställt in dom, men tyckte att det klonkade och lät en hel del.

    Min 9-5OG (SS) med D2 coils var ljusår bättre på alla sätt och vis. Och då har NG9-3 ett mycket bättre utgångsläge chassimässigt.

    Vill man inte hosta upp 15000:-~ för en uppsättning D2/K-Sport, så hade jag personligen kört på Bilstein stötdämpare med vettiga fjädrar. Tex: https://www.ebay.com/itm/30403482227...Bk9SR-Dlhtv1YA

  6. #6
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Jo, har kollat på D2 Coilovers Gatkit SAAB 9-5 OG facelift (02~09), dock ligger dom på 17kkr där jag hittat dom nu (streetperformance.se), nog är dom absolut bättre kvalitet, men då också nästan dubbla priset.
    Senast redigerat av SirSmeghead den 2022-10-06 klockan 17:34.
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

  7. #7
    Jag körde B12 på min gamla 9-5 sedan och det var värt varje krona! Dock betalade jag runt 6000kr

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av SirSmeghead Visa inlägg
    Jo, har kollat på D2 Coilovers Gatkit SAAB 9-5 OG facelift (02~09), dock ligger dom på 17kkr där jag hittat dom nu (streetperformance.se), nog är dom absolut bättre kvalitet, men då också nästan dubbla priset.
    Om du inte har klickat hem någon fjädring ännu, så har Streetperformance schysst kampanj på D2 fjädring.

    https://www.streetperformance.se/category/coilovers-2

Liknande ämnen

  1. Recension Biltemas strålkastarfilm Smoke
    Av Marz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 14:25
  2. Coilover OG9-5 02-06 på en OG9-5 -00
    Av Blue__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 17:43
  3. Tesla Roadster- Kort recension!
    Av fabbe72 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •