Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fel på nyckel eller låset OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10

    Fel på nyckel eller låset OG9-5

    Hej,

    Jag har problem med låsningen på min 9-5 2008.

    Först gick det inte längre att låsa med sateliten med den ena nyckeln men att öppna gick bra.
    Givetvis så gick det att låsa "manuellt".
    Då använde jag reservnyckeln och det var inga problem att låsa.
    Nu har jag samma problem med den nyckeln heller.

    Kan det vara batteriet men jag har inte fått något meddelande i SID ?[/QUOTE]

  2. #2
    Ploppar tändningslåset upp när du tar ur nyckeln?
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    Ja, det gör det.

    Det går att öppna dörrarna och bakluckan

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Intressant, Svärmor har exakt samma fel på sin 9-5 SC -08
    Har själv inte kikat på den men skall se om jag hinner i em.
    Och på den bilen så är batterierna bytta i båda fjärrkontrollerna utan att det gjorde nån skillnad


    Edit> Har provat och tändlåset hoppar upp men det går ej att låsa med fjärren ändå. Bankade med knytnäven på låset, stängde dörren och provade igen. Nu funkade det, låste upp och låste direkt igen om och om igen ett tiotal ggr och jag fick trycka på lås 2-3ggr vid nåt enstaka tillfälle annars funkade det
    Låter som det är något med ringen som kärvar.
    Någon som vet om det är något som behöver rengöring eller service,alt någon brytare som behöver bytas.
    Tror Saab ville ha 2500 för att fixa det.

    Edit2> Om radion är på och man vrider av tändningen men inte tar ur nyckeln så stängs radion inte av, när man väl tar ur nyckeln och ringen ploppar upp stängs radion av, detta hänger säkert ihop och borde vara ett steg i felsökningen?!
    Hittar dock ingen brytare som kan vara kopplad att tändningslåset "ploppar upp"
    Schemat på Tändlåset lämnar en del att önska
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-10-08 klockan 00:03. Anledning: testat

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hittade mer om detta och possum tipsade om låsolja
    Tack!

    Smörjde låset och ringen runt lite försiktigt och motionerade det.
    Slår man över lyset i P-ljus läge och har radion på så stängs radion av och det börjar plinga varje gång man tar ur nyckeln vilket bekräftar att funktionen är som den skall.
    Man kan ju testa att ta ur nyckeln och simulera att ringen inte ploppar upp genom att hålla nere den med fingret och då förblir radion på trots att man tar ur nyckeln.

    Och nu har fjärrens larma på funkat varje gång jag testat.
    Smörjde även låspiggen till tanklocket som inte alltid låser upp och det verkade bli bättre också.

    Så allmän uppmaning, Dags att göra översyn på lås innan vintern kryper på och djävlas med vår teknik.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-10-11 klockan 17:56. Anledning: hittade tråden och vem som tipsade
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    Fick meddelande i SID att det var dags att byta batteri.
    Gjorde det och problemet är löst

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-17, 14:17
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 00:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •