Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Laddningsfel ?? (9000 -93)

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Laddningsfel ?? (9000 -93)

    Har en 9000 2,0ltt -93 som jag tycker har lite för låg laddspänning.
    Efter en stunds körning ligger spänningen på ca 13,0 V (+/- 0,2) och det inbillar jag mig är i minsta laget.

    Nog borde spänningen ligga ca 0,5-0,7 Volt högre ?

    Har bytt generator 2ggr - ingen skillnad (nu är det en ny 115A generator med 14V regulator som sitter i)
    Har testat 4 olika regulatorer. - ingen skillnad.
    Har provat 3 st batterier (55Ah - 70Ah) - ingen skillnad
    Har bytt kablage mellan generator och batteri - ingen skillnad (tappar ca 0,15volt från generator till batteri med många tunga förbrukare igång)
    Voltmetern i bilen är kollad mot multimeter och bilen visar ca 0,3V för lite.. (spänningarna ovan är multimetervärden). Bedömer multimetern som mer trovärdig bilens mätare.
    Har kollat div jordpunkter - ingen skillnad
    Laddningslampan fungerar
    Mellan B+ och D+ på generatorn skiljer det ca 0,3V

    Nu börjar ideerna tryta...
    Vad är nästa steg att kolla ?

    Viktigaste frågan är kanske om den låga spänningen verkligen är ett problem inför vintern ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    så länge du ligger över 12v så laddar den ju sannolikt eller vill du ha 14v i batteriet hela tiden? Skulle den inte orka med så skulle ju spänningen sjunka radikalt. Vad är spänningen om du slår på alla förbrukare du kan?
    Vad du väljer för Ah på batteriet har ingen som helst betydelse för hur många volt generatorn ger.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    När du mäter 13,0V på batteriet, är det med avstängd motor?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Det brukar vara 0,5 -0,7 volts skillnad om man mäter direkt på batterier och den spänning som instrumentpanelen visar.
    Annars kan kjelles sida om dålig kontakt mellan batteri och generator hjälpa.
    http://kjelectronic.com/laddning.html

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    När du mäter 13,0V på batteriet, är det med avstängd motor?
    Med varmkörd motor/generator , tomgång och "alla" förbrukare (inkl kylfläkt) igång kryper spänningen ner mot 13V
    "Alla förbrukare igång" på sänker spänningen med ca 0,3V


    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    så länge du ligger över 12v så laddar den ju sannolikt eller vill du ha 14v i batteriet hela tiden? Skulle den inte orka med så skulle ju spänningen sjunka radikalt. Vad är spänningen om du slår på alla förbrukare du kan?
    Vad du väljer för Ah på batteriet har ingen som helst betydelse för hur många volt generatorn ger.
    Just 14V är väl kanske inget att sträva efter men frågan är väl snarare var man bör ligga ?
    Känns som att det ligger i underkant när man hamnar under 13V.
    Under sommarens varma dagar med släp efter har den legat under 13V även dagtid (endast halvljus) vid landsvägskörning.



    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det brukar vara 0,5 -0,7 volts skillnad om man mäter direkt på batterier och den spänning som instrumentpanelen visar.
    Annars kan kjelles sida om dålig kontakt mellan batteri och generator hjälpa.
    http://kjelectronic.com/laddning.html
    När jag mäter på mina andra 9000 skiljer det bara någon tiondels volt mellan EDU och batteriet så dina siffror känner jag inte riktigt igen.

    Kjelles sida hade jag förträngt - TACK för påminnelsen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Inget nytt från Kjelles sida

    Frågan kvarstår, är det ett problem med den låga laddspänningen ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Du har ju bytt allt utom voltmätaren så .......du kanske kan kolla med en annan. Gör rent jordpkt även om dom ser OK, skruva loss och kör med stålborste.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Vad laddningsspänningen ska vara finns det många åsikter om och mycket verkar vara rent tyckande. Jag hade för stort spänningsfall från generatorn till batteriet. I mitt fall var problemet att muttern på polskruven på generatorn lossnat lite efter många år. 5-56 och åtdragning löste mitt problem.

    Laddningsspänning enligt den här länken stämmer bra enligt mina erfarenheter:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post886161

    Kommer spänningen inte upp i närmare 14,4 V direkt efter start så är det troligen något som är fel. 14,2 V kan möjligen accepteras men inte lägre. Sedan sjunker det som sagt efter några minuters körning till ner runt 13,8-14,2 V.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Du har ju bytt allt utom voltmätaren så .......du kanske kan kolla med en annan. Gör rent jordpkt även om dom ser OK, skruva loss och kör med stålborste.
    Jordpunkterna har jag också varit på.
    Lyckas inte mäta upp något alarmerande spänningsfall någonstans
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det meste er vel kontrollert, men har du tenkt noe på exiterstrømmen (magnetiserings-) til feltet via D+ - utenom at du har målt spenningen her?

    Jeg kjenner ikke hvordan denne strømmen genereres i din 9K, men kan det være noenlunde slik som vist for MY1997: http://www.fitdownload.com/wiring-di...000-58768.html ?

    I så fall kan jo, rent teoretisk, en feilaktig pære eller feil ved motstand og/eller diode skape feilaktige forhold for exiterstrømmen. Eller spenningsfall / "strømsnurp" fra batteriet gjennom tenningsbryter, sikring osv. Hva denne strømmen skal være i ditt tilfelle, vet jeg jo ikke, men du er jo i den heldige situasjonen at du kan sammenligne D+ spenningen på denne 9K med tilsvarende målinger i de to andre. Spenningen vil jo være en antydning om hva strømmen er, men en måling med tangamperemeter vil være det riktige - og sammenligne med de to andre 9K.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det meste er vel kontrollert, men har du tenkt noe på exiterstrømmen (magnetiserings-) til feltet via D+ - utenom at du har målt spenningen her?

    Jeg kjenner ikke hvordan denne strømmen genereres i din 9K, men kan det være noenlunde slik som vist for MY1997: http://www.fitdownload.com/wiring-di...000-58768.html ?

    I så fall kan jo, rent teoretisk, en feilaktig pære eller feil ved motstand og/eller diode skape feilaktige forhold for exiterstrømmen. Eller spenningsfall / "strømsnurp" fra batteriet gjennom tenningsbryter, sikring osv. Hva denne strømmen skal være i ditt tilfelle, vet jeg jo ikke, men du er jo i den heldige situasjonen at du kan sammenligne D+ spenningen på denne 9K med tilsvarende målinger i de to andre. Spenningen vil jo være en antydning om hva strømmen er, men en måling med tangamperemeter vil være det riktige - og sammenligne med de to andre 9K.
    Om jag förstått rätt behövs magnetiseringsspänningen via D+ endast för att laddningen ska komma igång. När den väl kommit igång och börjat ladda behövs den inte längre.
    Gjorde ett enkelt test i kväll.
    Spänningen på batteriet vid tomgång ligger på ca 13,1-13,3V
    Startade bilen med bortkopplad D+ och fick då en spänning på 11,7V, dvs generatorn laddade inte.
    Efter uppvarvning till till 3000rpm startade laddningen och spänningen var åter 13,1-13,3V

    Gjort lite andra mätningar också
    B+ => generatorhölje ger 13,66Volt (mätt på tomgång, halvljus på, kupefläkt avslagen och ljummen motor, urladdad batteri)

    Under samma förutsättningar mätte jag följande spänningar
    Batteri = 13,54V
    B+ => batteri - = 13,65V
    B+ => Batteri + = 0,1V
    B+ => D+ = 0,15V
    Slutsats: Tappar ca 0,1V i kablaget vilket sannolikt går till de förbrukare som är igång.

    Motsvarande mätningar med helljus + 3x100W extraljus, kupefläkt på max och elbakruta på och något varmare motor
    Batteri = 12,5
    B+ => batteri - = 12,4V
    B+ => Batteri + =0,27V
    B+ => D+ = 0,08
    B+ => generatorhölje ger 12,3V
    Vid ca 3000rpm blev det 13,1V på batteriet

    Slutsats:
    Denna mätning med en massa förbrukare visar på ett visst spänningsfall mellan generator och batteri (0,27V) och det är väl då vad dom tunga förbrukarna tar.
    Lite märkligt att jag fick högre spänning på batteriet än direkt på generatorn. Tror det beror på att generatorn blev varmare under tiden jag mätte och skrev.

    Med varm motor och de förbrukare som går igång av sig själv vid start ligger tomgångsspänningen på batteriet på ca 13,1-13,3V.
    Uppvarvning ger obetydlig skillnad.
    Slutsats:Generatorn har tillräcklig kapacitet men att spänningen är för låg.

    Generatorn är alltså en ny 115A utbytesgenerator med 14V regulator (Bosch)
    Har provat 2 andra mindre generatorer och spänningen har legat på samma nivå med dessa.
    Slutsats: Generatorfel borde kunna uteslutas.

    Batteriet har varit ett halvrisigt 55Ah med okänt ursprung (alltså huvudmisstänkt) och det har vid några tillfällen blivit tomt..
    Har provat 3 andra batterier varav ett helt nytt och det blir ingen skillnad på spänningen. (Det nya batteriet sitter i en annan 9000 som ger 14,3V på batteriet vid tomgång efter uppstart)
    Slutsats: Det kan inte vara batteriet som sänker spänningen men det skulle inte skada med ett lite större.

    Kablaget mellan generator och batteri är bytt utan att det blev någon större skillnad.
    Knappa 0,3V i spänningsfall i kopplingsplinten känns inte direkt alarmerade även om det inte är optimalt.
    Slutsats: Kablaget är inte superbra men inte heller den stora boven.

    Problemet kvarstår alltså och jag hittar inget uppenbart fel
    Synpunkter och nya tips mottages tacksamt

    Det enda uppslag jag har just nu är att skaffa en annan regulator med högre spänning än 14V
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Steg ett torde vara att köra generatorn i provbänk och se vad den ger? Där kan man ju belasta den med valfri ampere och se vad det blir. Känns dock som du jagar enstaka volt i onödan?

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Om jag förstått rätt behövs magnetiseringsspänningen via D+ endast för att laddningen ska komma igång. När den väl kommit igång och börjat ladda behövs den inte längre.
    Jeg er oppmersom på at magnetiseringsstrømmen/-spenningen via tenningslåset er "for å komme igang", og at generatoren sørger for "selvexitering" når rotor roterer. Du har sjekket så mye annet så tanken min var at kanskje kunne den impedanse (belastning) som D+ ledningen også representerer, på ett eller annet merkelig (konstigt) vis være en årsak.

    Men nå har du sjekket ut den muligheten også - så da får jeg tenke videre
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Steg ett torde vara att köra generatorn i provbänk och se vad den ger? Där kan man ju belasta den med valfri ampere och se vad det blir. Känns dock som du jagar enstaka volt i onödan?
    Den första frågan är nog om det verkligen är ett problem med den låga spänningen ?
    Verkar vara svårt att hitta något entydigt svar på det.

    Att jag har problem är helt uppenbart.
    Igår startade inte bilen
    Kanske beror det på att batteriet är för litet och kanske inte i bästa skick (55Ah)
    Efter att bilen kablats igång och gått 10min på tomgång mätte jag syrahalten till 1,23
    Ett större batteri kanske löser problemet att den inte startar men jag är inte helt övertygad om att det är hela sanningen pga den låga spänningen.

    Provning av generatorn i bänk kan såklart ge några svar.
    Det som gör mig lite skeptisk är att jag provat 3st generatorer utan att det blivit någon skillnad. Spänningen är densamma oavsett det är en Biltemagenerator eller en org utbytes 115A generator
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Så problemet är egentligen att den är seg att starta eller vad?
    Att den inte startar alls kan inte skyllas på annat än ett dåligt batteri och storleken har nog marginell betydelse. Mer amperetimmar betyder bara att du kan ha en radio på längre tid innan det är tomt. De flesta moderna batterier har dock kraft att dra igång en vanlig startmotor oavsett om du väljer ett 55Ah eller ett 70Ah. Ett riktigt riktigt bra märkesbatteri med 55Ah kan till och med vara bättre än ett sunkigt lågpris 70Ah så det kan du inte stirra dig blind på.
    Är den segstartad kanske det mer handlar om att startmotorn behöver ses över? Jag har lagat åtskilliga startmotorer och är det en i bosch 108 serien så blir de gärna lite slöa när kolen är korta. Blir bara en massa värme istället.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Den upplevs som seg att starta ibland och vid något tillfälle har den inte orkat runt tillräckligt många varv för att gå igång.
    Detta tillsammans med den relativt låga spänningen är det som får mig att tro det är ett laddningsproblem, dvs att den låga spänningen gör att laddningen inte riktigt räcker till.
    Precis som du Stefan skriver är ju inte lösningen ett större batteri om laddningen är halvdålig.

    Grundfrågan är alltså om jag verkligen har ett laddningsproblem eller om spänningen kan anses vara normal ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Ny regulator höjde spänningen med ca 0,3V så nu ligger den på mer normala nivåer.
    Har nu 13,9V direkt efter start.

    Regulatorn som satt i var en mystisk skapelse. Nya kol men såg välanvänd ut i övrigt. Ursprunglig märkning överklistrad med en pappersdekal med Boschnummer på....
    Lite osäker på regulatorns ursprung men jag gissar Biltemagenerator
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Dette ser mye bedre ut, og ligner vel på det du har i dine andre 9000

    Når det gjelder den syrevekt du oppgav, 1,23, så er det et et tegn på at kapasiteten på batteriet da nok ikke var mer enn ca. 60 - 65%, og som du antydet - noe utladet. Jeg vet ikke "størrelsen" på batteriene du har i de andre bilene dine, men det er jo ikke bare kapasiteten i Ah som er av betydning, men i våre klima kanskje vel så mye "Cold Cranking Amps" (CCA). Størrelsen på denne strømmen følger til en viss grad kapasiteten til det respektive batteriet. Som et eksempel kan CCA for et 55Ah batteri være 480A, mens tilsvarende for et 70Ah er 640A. En økning på 33% i startstrøm er i alle fall noe vi her oppe, nord av Norrbotten, er opptatt av
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    13,9 Volt direkt efter start är lite för dåligt om inte temperaturen är väldigt hög. Du kommer sannolikt att dra ur batteriet på sikt.

    Båda mina 9-3 (og och ng) laddar med 14,4 Volt direkt efter start. Spänningen sjunker långsamt ner mot 13,9-14,0 Volt efter 15-30 minuters körning.

    Det finns mycket nyttigt att läsa om batterier hos tillverkarna, t ex:
    http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-...-batterier.pdf
    Senast redigerat av TCarlsson den 2014-10-25 klockan 13:38.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Den upplevs som seg att starta ibland och vid något tillfälle har den inte orkat runt tillräckligt många varv för att gå igång.
    Detta tillsammans med den relativt låga spänningen är det som får mig att tro det är ett laddningsproblem, dvs att den låga spänningen gör att laddningen inte riktigt räcker till.
    Precis som du Stefan skriver är ju inte lösningen ett större batteri om laddningen är halvdålig.

    Grundfrågan är alltså om jag verkligen har ett laddningsproblem eller om spänningen kan anses vara normal ?
    nja inte tror jag några tiondels volt gör nå jättestora resultat på hur batteriet orkar dra din startmotor. Jag tror nog fortfarande mer på en trött startmotor. Batteriet är ju ett 12volts batteri och så länge spänningen håller sig över 12v så får det laddning. Att det ligger högre beror ju på alla förbrukare som tar ström och man måste ju lägga kapaciteten högre för att det ska orka med både dessa och batteriet. Men som sagt, så länge inte spänningen sjunker under 12v så äventyrar man inte laddningen till själva batteriet. Det är ju snarare så att ju högre spänning du pressar ut generatorn ju mer frestar du på batteriet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •