Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Testrapport: 3" avgas före/efter 9000 Aero

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Testrapport: 3" avgas före/efter 9000 Aero

    Så! Då har man slängt på 3" JT hela vägen med Race-kat på brorsans 9000 2,3Turbo (225). (En 98 som gått 8.000 mil i superskick, för övrigt)

    Den gick riktigt bra redan innan, då den var original men med JR-filter och borrad burk. Nu haltar jämförelsen på ett sätt. Det var +8 grader före och +5 grader efter avgasbytet, men för övrigt är det testat under samma förhållanden och på 98 oktan. Hastighetsmätaren visar +4 i både 100 och 150 enl GPS (har ej kollat 200)

    tider angivna före/efter:
    100-150 på 3:an: 5,4/5,2 s
    100-150 på 5:an: 9,9/9,4 s
    70-100 på 5:an: 7,6/7,2 s (detta intervall för att jämföra spool up)
    100-200 på 3&4:an: 19/14 s

    Nej, det är inte tryckfelsnisse på 100-200 km/h. Motorn går nå vansinnigt bra på höga varv! Den är riktigt varvvillig och börjar dra iväg extra straxt före 5.000 rpm, vilket man inte hinner dra nytta av på 100-150 intervallet. Vet inte om det är WG:en som inte orkar hålla emot, men den verkar inte tokladda heller. Hur som helst, så börjar den bli riktigt rolig att köra. Jag antar att det blev värme och tappat flås förut när man körde 100-200, för det känns som 19 s är ganska dåligt för en bil som klarar 100-150 på 5,4 s.

    Det känns som att man inte behöver chippa den här bilen nästan. Verkar gå tillräckligt med detta. Bror min funderar nästan på att köpa en riktig IC istället för chip och få ett par hk till samt mer "året runt beständiga" hästar

    Någon som har erfarenheter av att få just varvvilligare motor med 3"? Ngn mer som har före/efter tider?


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Testrapport: 3" avgas före/efter 9000 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Någon som har erfarenheter av att få just varvvilligare motor med 3"? Ngn mer som har före/efter tider?
    Några tider har jag ej då jag bytte till 3" på min 9000Aero -96 men kan instämma i upplevelsen av att motorn får en betydligt trevligare karraktär. Trodde inte att skillnaden skulle vara så märkbar.

    EDIT: Det var t.o.m. som så att den lokala SAAB-verkstaden ville hävda att bilen var trimmad då den gick bättre än vad den skulle göra enligt dem.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Grandmaster-T>

    är det jag som är dum i huvudet, gör den 100-200km/h på 14s?

    "100-200 på 3&4:an: 19/14 s"


    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Grandmaster-T>

    är det jag som är dum i huvudet, gör den 100-200km/h på 14s?

    "100-200 på 3&4:an: 19/14 s"


    Mvh Sasse
    Japp, som jag kommenterat den i texten, framgår nog att det var 100-200 km/h på 19 s före, och 14 s efter bytet. Jag mätte 3 ggr både före och efter. Trodde knappt mina ögon för efter-tiden. Okej, första 100-200 med 3" blev faktiskt 14,6 s, men då var det tydligt lite uppför. Men sedan när jag var på flacken fick jag 14,08, vilket jag var så fräck att jag rundade till 14 blankt .

    Hur som helst, så kan jag inte få det till annat än att bilrackarn´borde ligga kring 270 hk.....

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Loggat laddtryck och avgastemp ?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Grandmaster-T>

    Det enda jag kan säga är det inte stämmer om bilen är frisk.

    Alla andra acctider skiljer ca 5%
    Det är mycket effektökning för att vara ett agabyte.

    26% är omöjligt.
    Bilen skulle i så fall ca 270-280hk för att det ska vara rimligt.

    Jag tror på trasig mv eller raketbränsle.

    han kan inte bättra 100-150km/h på 5% och 150-200km/h på 26

    vad har du för teori?

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Grandmaster-T>

    Det enda jag kan säga är det inte stämmer om bilen är frisk.

    Alla andra acctider skiljer ca 5%
    Det är mycket effektökning för att vara ett agabyte.

    26% är omöjligt.
    Bilen skulle i så fall ca 270-280hk för att det ska vara rimligt.

    Jag tror på trasig mv eller raketbränsle.

    han kan inte bättra 100-150km/h på 5% och 150-200km/h på 26

    vad har du för teori?


    Mvh sasse
    Nej, jag tycker också det är konstigt. Tiderna stämmer. Dem kan jag garantera inom kraven för "moraklocka-mätning" . Nä, den teori jag förde fram redan i första inlägget, var om möjligen mottrycket sjunkit efter turbon så WG:en inte orkar hålla emot? Vet inte. Vet inte varför magnetventilen skulls ha pajat precis nu över natten. Möjligen lambdasonden när man skruvat på den, men det torde inte ge detta resultat. Jag ska studera laddtrycksnålen noggrant i morgon för att se hur den laddar. Kanske jag kan prestera en film framöver, om jag hittar ngn server att lägga den på.

    Hur som helst, den drar på fint på höga. Ska undersöka så att inget är så det kan skada motorn med för höga förbränninstryck...på ngt sätt...

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Säg att de leverarar ~240hk från fabrik vid de förhållande du kört.
    Byte avgas - något bättre "verkningsgrad" med samma ladd som orginal.
    Säg att laddtrycket hoppar upp 0.1-0.2 bar pga regleringen inte funkar som tänkt.
    Då är du uppe inte långt i från de 260-270hk som du spekulerar i - avgastempen borde mao ligga högre än tänkt.
    Tippar på att de finns lite "marginal" att ta av från fabrik.

    Ang förbränningstryck så orkar de nog med bra mycket mer

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Kanske nån tidigare ägare som bytt styrdon i bilen Vem vet om där inte sitter ett steg 1 trim från okänd firma eller så

    Då stämmer kanske ökningen lite bättre med verkligheten så att säga.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Grandmaster --> Högst troligt är att laddtrycket skenar på högre varv. Det gör 99% av B234R med 3" främre rör p.g.a. trång wg-kanal. Detta resulterar i 1.0 - 1.1 bar @ 6000 varv. Du ser ju inte på tryckmätaren att det skenar om du inte vet hur den beter sig i normalfallet.

    I ditt fall när den skenar kommer den ladda ca 1.0 - 1.1 i hela registret och således ligga på gult/rött hela vägen upp till varvstopp. Detta är onyttigt...
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Kanske nån tidigare ägare som bytt styrdon i bilen Vem vet om där inte sitter ett steg 1 trim från okänd firma eller så

    Då stämmer kanske ökningen lite bättre med verkligheten så att säga.

    Mvh Patrik
    Nej, programmet är original törs jag garantera. En ägare som superpedantskött bilen. Hade gått drygt 7.000 mil när min bror köpte den i våras. De frågade om den varit trimmad. Men det hade den inte, och förutom att säljarna, ett par i 60-årsåldern, verkade väldigt ärliga, så verkar de heller inte vara så prestandaintresserade. T ex hade de bytt avgasröret till Ferrita, fast bara standardsystem och inte fullflödes.

    För övrigt, så innan vi började modda denna bil, så fick den identiska tider som mina föräldrars, som är en exakt likadan 9000 (225). Redan med luftburken märktes en klar skillnad, och nu med avgas är den som sagt tydligare. Ska prova föräldrarnas bil 100-200 sedan, för det intervallet har jag inte testat den ännu. Den är också ganska garanterat original. En ägare på den med, fast den har gått betydligt längre.


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Grandmaster --> Högst troligt är att laddtrycket skenar på högre varv. Det gör 99% av B234R med 3" främre rör p.g.a. trång wg-kanal. Detta resulterar i 1.0 - 1.1 bar @ 6000 varv. Du ser ju inte på tryckmätaren att det skenar om du inte vet hur den beter sig i normalfallet.

    I ditt fall när den skenar kommer den ladda ca 1.0 - 1.1 i hela registret och således ligga på gult/rött hela vägen upp till varvstopp. Detta är onyttigt...
    Mycket möjligt - det är också vad jag tror. Det är ju en lagom laddkurva precis som jag vill ha det, eftersom jag inte vill ha för mkt vridmoment, men mkt effekt. Fast jag vet ju, att om så är fallet, så kan inte motorn relgera ned laddet när det behövs. Ska självklart undersöka denna sak så vi inte spikar sönder motorn. Kanske ingen fara just nu, men till sommaren kanske inte marginalerna räcker. Får bli en hårdare WG och sämre tider.......

    Så får det väl bli ett chip i alla fall då sedan.....

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Tipset är att stoppa dit "grönisar" och ett styrprogg direkt.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Precis som Ronny skriver så har den med 99% säkerhet ett skenande grundladdtryck som kommer att hamna någonstans över 1 bar @ 6000 rpm. Därav de inte så enorma skillnaderna i mellanregistret eftersom maxvridet inte ökar i närheten av lika mycket som maxeffekten. Jag gissar att den ligger någonstans runt 250-255, kanske närmare 260 hk.

    Jag har själv kört 259 äkta km/h med 9000 Aero med exakt ovanstående modifikationer. Det skulle, enligt Utengens hk vs. toppfartstabell motsvara ca. 255 hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Oj, nu blir det många inlägg på raken här av mig . Tänkte bara skriva in de siffror jag nyss var ut och tog med föräldrarnas 2,3 (225) original. 95 oktan +3 grader.

    100-150 på 3:an: 6,0 s
    100-200 3:an och 4:an på 17,8 s

    150-200: 17,8-6,0=11,8 s
    samma intervall med brorsans bil:
    150-200: 14,1-5,2=8,9 s

    Testade i somras på min andra brors 9-5 Aero kombi -00 orig.
    100-150: 6,7 s
    100-200: 18,9
    150-200: 12,2 s

    Min gamla 9000T-86 med egenmoddad APC och 3", allt annat orig. Körde jag som bäst från stillastående till 200 km/h på 19,8 s!!! Fast då räknar jag med att den hastighetsmätaren var mer felvisande, men ändå en tid som står sig bra bland alla steg-3 trimmade bilar.......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Tipset är att stoppa dit "grönisar" och ett styrprogg direkt.
    Jo, saken skall undersökas snarast och åtgärdas. Jag tror inte detta avhjälps med varken program eller spridare dock, utan den kräver lite kralligare WG-dosa. Hur som helst, så vet jag inte om grönsiar gör ngn större nytta så länge man kör med 15T snurran. Jag har dock ett gäng med nya grönisar, men brorsan är rädd att förbrukningen stiger med den sämre "sprutkontrollen" det blir med stora spridare på lättlast. Fast jag tror inte det blir ngn större skillnad.

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Jag fick nåt skumt beteende på min 900t efter byte till 3" hela vägen. Nu laddar den sämre i mellanregistret men bättre på höga varv. Tror det är wg-klockan som inte orkar med längre.

    100-150 på ca 5,5s med en bil som har BSR steg 1. Det är möjligt att tiden skulle hamna på närmare 6s om man hade nån fin mäturustning typ Vericom eller liknande men jag tycker iaf att den går rätt fint för att ha Steg 1, 3" samt Magnus-ic.

    Jag skall nog byta turbo å programvara för att va på den säkra sidan dock, känns inte så säkert med skenande tryck på höga varv.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":1tt4xt18
    Tipset är att stoppa dit "grönisar" och ett styrprogg direkt.
    Jo, saken skall undersökas snarast och åtgärdas. Jag tror inte detta avhjälps med varken program eller spridare dock, utan den kräver lite kralligare WG-dosa. Hur som helst, så vet jag inte om grönsiar gör ngn större nytta så länge man kör med 15T snurran. Jag har dock ett gäng med nya grönisar, men brorsan är rädd att förbrukningen stiger med den sämre "sprutkontrollen" det blir med stora spridare på lättlast. Fast jag tror inte det blir ngn större skillnad.

    [/quote:1tt4xt18]

    "Grönisar" och anpassat program kan ses som en "livlina" tills du fått ordning på grundladdet mm.

    Med orginal programvara+spridare och ett förmodat ladd på 1.0bar vid 6000rpm så går det med all säkerhet för varmt

    Om du ställer på orgspridarna max genom anpassat program kan du med "nöd o näppe" klara dig.


    Något behov av kralligare WG-dosa finns väl ej iom att det redan laddar (okontrollerat) för mycket?
    När du tagit upp WG-hålet kan det behövas en , lite beroende på hur mycket du vill - bråka med mottrycket i avgasdelen/övervarva turbon.

    Mvh Marko

  19. #19
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":9s9wenet
    Tipset är att stoppa dit "grönisar" och ett styrprogg direkt.
    Jo, saken skall undersökas snarast och åtgärdas. Jag tror inte detta avhjälps med varken program eller spridare dock, utan den kräver lite kralligare WG-dosa. Hur som helst, så vet jag inte om grönsiar gör ngn större nytta så länge man kör med 15T snurran. Jag har dock ett gäng med nya grönisar, men brorsan är rädd att förbrukningen stiger med den sämre "sprutkontrollen" det blir med stora spridare på lättlast. Fast jag tror inte det blir ngn större skillnad.

    [/quote:9s9wenet]

    WG-dosan har inget med denna problematiken att göra. Enda som hjälper är som Marko säger att ta upp diametern på hålet.

    Någon ökning i bränsleförbrukning med grönisar blir de inte. Dock går det utmärkt att maxa dem även med en 15t, vilket innebär att de gör nytta.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    461
    [quote=RonnyO]
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":2g1f6hog
    Tipset är att stoppa dit "grönisar" och ett styrprogg direkt.
    Jo, saken skall undersökas snarast och åtgärdas. Jag tror inte detta avhjälps med varken program eller spridare dock, utan den kräver lite kralligare WG-dosa. Hur som helst, så vet jag inte om grönsiar gör ngn större nytta så länge man kör med 15T snurran. Jag har dock ett gäng med nya grönisar, men brorsan är rädd att förbrukningen stiger med den sämre "sprutkontrollen" det blir med stora spridare på lättlast. Fast jag tror inte det blir ngn större skillnad.

    WG-dosan har inget med denna problematiken att göra. Enda som hjälper är som Marko säger att ta upp diametern på hålet.

    Någon ökning i bränsleförbrukning med grönisar blir de inte. Dock går det utmärkt att maxa dem även med en 15t, vilket innebär att de gör nytta.[/quote:2g1f6hog]

    Kan du förklara lite mer ingående hur man förstorar diametern på WG hålet?? förstår inte riktigt vilket hål ni menar....
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

Liknande ämnen

  1. Dimension på avgas efter katt-9-3 aero-02?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 23:45
  2. Justera GLT efter att ha bytt till 3"avgas+cobra? OG9-5 T7 B2x5
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 22:01
  3. hjullager fram 9000 före och efter -90
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 12:11
  4. Före och efter St1 SS Aero Automat
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •