Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9-5 2.0t Biopower hackar/misständer

  1. #1

    Saab 9-5 2.0t Biopower hackar/misständer

    Hej,

    Jag har tidigare fått mycket bra hjälp genom detta forum.
    Nu har jag ett nytt problem.

    Bilen är en 9-5 2.0t Biopower 2006 automat med drygt 17000 mil på mätaren.

    Problemet är att bilen ibland vid framförallt gaspådrag hackar, ibland mer och ibland mindre.
    Idag hände det igen och då hackade bilen ordentligt samtidigt som motorlampan blinkade.

    När bilen står på tomgång händer det ibland att motorvarvet sjunker kraftigt för att sedan återgå till normal tomgång.

    Jag har läst mig till att det förmodligen är tändkassetten som är dålig. Tror ni att den behöver bytas? Tändstiften har bara suttit i bilen i ungefär 100 mil.

    Tacksam för hjälp ifrån er proffs!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Blinkande motorlampa = kraftiga misständningar. Visst är tändkassetten stark misstänkt, men kolla först att du har stift av rätt sort och att dessa ser välmående ut innan du funderar på att byta tändkassetten.

    Förutom blinkningarna då och då, lyser CE-lampan något med fast sken?

  3. #3
    Den har bara blinkat en gång och det var idag. Den har lyst med fast sken någon gång tidigare vid misständningar.
    Första gången det yttrade sig var för två veckor sedan och jag upplever att det har blivit värre sedan dess.
    Stiften är NGK BCPR7ES11 eftersom bilen är optimerad. Dom har bara suttit i bilen i drygt 100 mil.
    Bör jag byta dessa först och se om det hjälper?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om motorlampan blinkat några gånger, Sätter det alltid någon felkod man kan läsa via OBD2 eller måste man ha tillgång till verktyg för att kunna läsa ut misständningar eller knack?
    Tänkte om det går att vara mer systematisk i felsökandet snarare än att börja byta i blindo, det kan ju även då vara svårt att säkerställa att defekt del är bytt och man har löst problemet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Hitta felet ?? :( Saab 9-5 biopower går ojämnt och hackar vid körning
    Av torparkungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 00:08
  2. Bilen hackar HÅRT / misständer hårt saab 9-3 og
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:01
  3. Saab 95 2,0t biopower -08 Hackar/dör vid fullt gaspådrag
    Av Danne75an i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 14:41
  4. 99 turbo, hackar/misständer?
    Av Saab_Racing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •