Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Saab 9-5 2,0t -07, no or go?

  1. #1

    Saab 9-5 2,0t -07, no or go?

    Hej! Kikade på denna idag. Blev klart sugen och fick den reserverad till på måndag. Vad säger panelen, är det något att se upp med? Fräsch förutom lite rost på tanklocket. Den stod knöligt till så har inte provkört den ännu, men gissar att den är ok, service och annat skött som det ska. Fick obegripligt bra i inbyte för mitt skrotfärdiga brukshärke, så priset landar på 36. Ok? http://www.blocket.se/goteborg/Saab_....htm?ca=15&w=1

  2. #2
    Varför stämmer inte uppgivet registreringsnummer och numret på bilen på bilderna överrens?
    Bilen på bilderna ägs av en 52-årig kvinna i Partille.
    Är handlaren seriös?
    Signaturlös

  3. #3
    Är det detta företag?
    http://www.allabolag.se/5568493380/verksamhet

    Avregistrerat för F-skatt p.g.a. bristande redovisning/betalning.
    Signaturlös

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Att den står "knöligt till" är ett inte ovanligt bilhandlartrick, blir ju liksom svårare att inspektera den då liksom att få provköra.
    Har handlaren haft bilen länge kan det dock vara så att den hamnat så utan avsikt men provkör den och bilda en egen uppfattning.

    20kmil,då skulle jag inspektera bussningar och stötdämpare, framförallt bak. Är kamkedjan bytt någon gång alt. hur långt ute är spännaren?
    Är den inte bytt och du inte får inspektera skulle jag slå av 10kSEK på priset eller leta vidare.
    Kolla också så att intervallen i serviceboken inte överskridits, jag har sett "fullstämplade böcker" som gått alldeles för långt mellan oljebyten/service och ändå kallas fullservade, ibland har även stämplas saknats.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Varför stämmer inte uppgivet registreringsnummer och numret på bilen på bilderna överrens?
    Bilen på bilderna ägs av en 52-årig kvinna i Partille.
    Är handlaren seriös?
    Tror det beror på något med söket på antingen bytbil eller blocket, flera handlare gör så. Så här skriver firman i annonsen: (OBS. Se bilder på bil för rätt registreringsnummer) de försöker alltså inte dölja det. Kanske en förmedling? De snackade om en extra försäkring som följde med, men givetvis gäller konsumentköplagen om de skriver den på sig, vilket de måste om de ska kunna lösa finansieringen. Enligt serviceboken har bilen gått i Partille.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Varför stämmer inte uppgivet registreringsnummer och numret på bilen på bilderna överrens?
    Bilen på bilderna ägs av en 52-årig kvinna i Partille.
    Är handlaren seriös?
    Det står i annonsen
    (OBS. Se bilder på bil för rätt registreringsnummer).

    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Är det detta företag?
    http://www.allabolag.se/5568493380/verksamhet

    Avregistrerat för F-skatt p.g.a. bristande redovisning/betalning.
    Oj, nu hör jag visst lite varningsklockor som ringer!!

    Och vad betyder garanti som det står i annonsen?
    Runt hörnet eller 3-stegs?

    Att berömma sig själv tycker jag är ännu en varning
    Om företaget

    Vill du göra en trygg bilaffär? Gör som tusentals andra.
    Köp din bil hos Auto 24, en av Göteborg bästa och ledande begagnathandlare.

    Pruta hårt är mitt tips om du är sugen på just denna vagn!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Att den står "knöligt till" är ett inte ovanligt bilhandlartrick, blir ju liksom svårare att inspektera den då liksom att få provköra.
    Har handlaren haft bilen länge kan det dock vara så att den hamnat så utan avsikt men provkör den och bilda en egen uppfattning.

    20kmil,då skulle jag inspektera bussningar och stötdämpare, framförallt bak. Är kamkedjan bytt någon gång alt. hur långt ute är spännaren?
    Är den inte bytt och du inte får inspektera skulle jag slå av 10kSEK på priset eller leta vidare.
    Kolla också så att intervallen i serviceboken inte överskridits, jag har sett "fullstämplade böcker" som gått alldeles för långt mellan oljebyten/service och ändå kallas fullservade, ibland har även stämplas saknats.
    Tack för tips. jo, den stod verkligen knöligt till och det var mitt förslag att provköra på måndag som en sista test, de ville ta fram den vilket jag helt enkelt inte hade tid att vänta på. Service verkar lurigt på de här bilarna, beror inte de lite på om det körts på etanol eller bensin? I övrigt prydlig i bok samt bra dokumentation. Ska kolla upp råden från dig.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det står i annonsen
    (OBS. Se bilder på bil för rätt registreringsnummer).


    Oj, nu hör jag visst lite varningsklockor som ringer!!

    Och vad betyder garanti som det står i annonsen?
    Runt hörnet eller 3-stegs?

    Att berömma sig själv tycker jag är ännu en varning



    Pruta hårt är mitt tips om du är sugen på just denna vagn!
    Aj då, ja det är den firman. Den extra försäkringen minns jag inte namnet på, men det var typ solid eller liknande, de brukar väl vara värda pappret de är skrivna på?! Hmmm, inte lika givet längre. Bilen är dock fräsch och har som jag sett bra historik. De ger 8800, dvs kontantinsatsen, för min gamla Renault Scenic som jag värderar till nästan inget.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Angående serviceintervall så är det 1500 mil OAVSETT om bilen körts på etanol eller bensin även om man kan tycka att det borde vara 3000 om man kört bara på bensin.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Robert63 Visa inlägg
    Tror det beror på något med söket på antingen bytbil eller blocket, flera handlare gör så. Så här skriver firman i annonsen: (OBS. Se bilder på bil för rätt registreringsnummer) de försöker alltså inte dölja det. Kanske en förmedling? De snackade om en extra försäkring som följde med, men givetvis gäller konsumentköplagen om de skriver den på sig, vilket de måste om de ska kunna lösa finansieringen. Enligt serviceboken har bilen gått i Partille.
    Något ska väl döljas, frågan är vad och för vem. Det är ju uppenbarligen ingen felskrivning.
    Kollade slumpmässigt några bilar hos denna "bilhandlare" men hittade ingen som ägs av företag. Har företaget bristande betalningar kan det nog inte äga bilar.
    Signaturlös

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Något ska väl döljas, frågan är vad och för vem. Det är ju uppenbarligen ingen felskrivning.
    Kollade slumpmässigt några bilar hos denna "bilhandlare" men hittade ingen som ägs av företag. Har företaget bristande betalningar kan det nog inte äga bilar.
    biluppgifter.se släpar lite med uppdateringar, kollade med Transportstyrelsens talsvar och bilen ägs sedan 8/9 av en D*n Ohl**on. På biluppgifter.se se står den som en 06:a, kommer inte in på transportstyrelsen för tillfället, finns det andra ställen att kolla när den är tillverkad? Tagen i trafik 22/8 betyder ju inte att den är en 07:a om den tillverkats före datumet då Saab bryter modellår?! Känns mindre bra det här, lutar åt att jag skippar den här bilen.

  12. #12
    Hittade den här, http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_....htm?ca=15&w=3 vad tror ni? Färre mil, fälgar och motorvärmare. Visserligen lite dyrare. De har även en 9-3, http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_....htm?ca=15&w=3 Fråga gällande 9_3, har den lika bra ljud i stereon som 9-5? (med tonåring är det ett krav, skönt att slippa fixa i efterhand)

  13. #13
    Kanske en mindre fråga, men ingår både sommar- och vinterdäck? Noterar att det tycks sitta vinterdäck monterade på bilen, vilket känns lite halvudda vid månadsskiftet sep/okt. Har bilen stått länge? Dessutom tycks däcken vara av udda typ. Tycker inte det ser ut att vara samma typ av mönster runtom bilen. Kanske finns naturliga orsaker till det, men ingår inte en uppsättning sommardäck så får man väl räkna av en 5 lax eller så.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    9-3 tom 06 har inte jättebra stereo både från början, men framförallt om man vill komplettera själv, då det är optisk buss på den och svårt få ut lågnivå...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Robert63 Visa inlägg
    biluppgifter.se släpar lite med uppdateringar, kollade med Transportstyrelsens talsvar och bilen ägs sedan 8/9 av en D*n Ohl**on. På biluppgifter.se se står den som en 06:a, kommer inte in på transportstyrelsen för tillfället, finns det andra ställen att kolla när den är tillverkad? Tagen i trafik 22/8 betyder ju inte att den är en 07:a om den tillverkats före datumet då Saab bryter modellår?! Känns mindre bra det här, lutar åt att jag skippar den här bilen.
    Jaha ja, man kan inte lita på biluppgfter.se alltså! Då är ju den tjänsten värdelös.

    Transportstyrelsen har inte utfärdat något regbevis efter 2012-12-05 vilket väl borde vara gjort om bilen bytt ägare? Enl. transportstyrelsen är den dock avställd från 2014-09-04, men biluppgifter säger att den är i trafik.

    Enl. VIN är bilen av årsmodell 2007.
    Signaturlös

  16. #16
    Anders_SAAB: Ja, den står på all-rounddäck. Troligen så har väl någon i kedjan plockat av sommardäck/fälg för att göra en extra hacka. Kommer inte att köpa den här bilen, grymt bra att få diskutera den, var rätt nära affär.

    risig9000: Tack för info, har googlat en del på detta och ser att det är svårt. Ljud är viktigt, så 9-3 går bort.

    frippe64. Håller med, det borde vara ett nytt reg.bevis utfärdat. Bilupplysningen släpar som sagt lite, men de kan nog ta sig, vill minnas att de skriver någonstans att de finslipar tjänsten och att den inte är 100 i dagsläget. Minns inte om jag läste det på sidan eller någon annanstans.

    Ska kolla den här idag, färre mil och ägd senaste 5.5 åren av en 70-årig herre. Plus sommardäck/fälgar http://www.blocket.se/goteborg/Saab_....htm?ca=15&w=2

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Verkar framförallt vara en mycket mer seriös handlare som visar de skavanker som finns,men glöm för guds skull inte bort att undersöka den noga ändå,de kan ju missat nåt men den skulle jag provköra om jag vore dig.
    Vissa har 6skivors växlare fram.kolla att den funkar och så kan du ju provlyssna med din musik

  18. #18
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Är du enbart inne på 9-5 06->?

    Jag personligen hade valt en lite äldre 9-5:a till samma pris för att få mer utrustning. Linear är lite för basic för min smak.
    Men vi är ju alla olika.

    http://www.blocket.se/halland/Saab_9....htm?ca=14&w=3

    http://www.blocket.se/jonkoping/Saab....htm?ca=14&w=3

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Precis så resonerade jag vid senaste köpet som blev en -05.
    Bortsett från att chassit blev uppdaterat 06 och likaså kungskobran kom så tycker jag personligen att Dame Edna looken var ett nerköp jfr. 04/05 speciellt på Aeron.
    Och genom åren tycker jag man ser att det snålats in på mycket av GM så nyare är nödvändigtvis inte bättre.

    Robert63: Väljer du en med större stereo med Navigator bör du tänka på att få med 2011 DVD som är den sista och att uppdateringar därefter är ett osäkert kort.
    När det gäller stereo oavsett årsmodell finns det ju allt mellan 70-200W i paketen, cd-växlare i huvudenheten på nyare alt. i skuffen, Kombi kan också ha baslåda där bak.
    Nyare har AUX ingång och äldre kan man lösa det via kontakten för CD-växlaren bak. (Tror dock inte det är möjligt att kombinera om man har växlare bak, tror det heter CDConnect AUX)
    Skinnklädsel är trevligt och lättare att hålla rent, speciellt om man har barn. Xenon är bra när det funkar med verkar ha något designfel på ballasten från 06 och det kan bli dyrt, Halogen är lite tråkigare men kan vara billigast i längden.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Verkar framförallt vara en mycket mer seriös handlare som visar de skavanker som finns,men glöm för guds skull inte bort att undersöka den noga ändå,de kan ju missat nåt men den skulle jag provköra om jag vore dig.
    Vissa har 6skivors växlare fram.kolla att den funkar och så kan du ju provlyssna med din musik
    Ska undersöka den, men gillar historiken, en 70-åring som har haft den. CD-växlare är jag inte intresserad av då jag kör Spotify.

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Är du enbart inne på 9-5 06->?
    Linear är lite för basic för min smak.
    Men vi är ju alla olika.
    Ja, tycker helt enkelt den uppgraderingen är snygg, såväl interiört som exteriört. Linear funkar för mig, men dyker det upp en annan så självklart.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg

    Robert63: Väljer du en med större stereo med Navigator bör du tänka på att få med 2011 DVD som är den sista och att uppdateringar därefter är ett osäkert kort.
    När det gäller stereo oavsett årsmodell finns det ju allt mellan 70-200W i paketen, cd-växlare i huvudenheten på nyare alt. i skuffen, Kombi kan också ha baslåda där bak.

    Skinnklädsel är trevligt och lättare att hålla rent, speciellt om man har barn. Xenon är bra när det funkar med verkar ha något designfel på ballasten från 06 och det kan bli dyrt, Halogen är lite tråkigare men kan vara billigast i längden.
    Navi är inte nödvändigt, är superförälskade i min Navigon-app i telefonen som aldrig svikt. Stor fördel då den är lätt att uppgradera samt att man har den med sig överallt. Här jämfört den rakt av mot nyuppgraderad Navi på en Volvo -13 under en resa till Sälen förra året, min Navigon vann. Så det finns fler stereopaket inom varje basutrustningspaket? Bilen i trådstarten hade riktigt bra stereo, men då kan jag alltså inte ta för givet att alla Linear låter lika bra? Kanske löjligt, men stereo är lite av en deal breaker för mig. Min förra bil, en BMW E91 hade uselt ljud och där lade jag 8k på att få till det, värt pengarna men inget jag fick igen när jag sålde. Skinn, givetvis bättre och trevligare, men utbudet av Linear verkar störst. Tar med mig tipset om xenon, men hur är ljuset med halogen? På BMW är det inte ett alternativ att välja halogen då det är riktigt uselt, kanske annorlunda på Saab? (länge sedan jag hade Saab, så minns inte)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •