Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Har lackat huven med burk, kommer jag undan med det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -

    Har lackat huven med burk, kommer jag undan med det?

    Bakgrund:

    Någon gång tidigare såg fronten inget vidare ut (första 30 cm på huven) och jag maskade på huven, blev inte bra och jag tog våtslip papper, hur som helst blev det två olika nyanser och den främre delen blir bara blank efter jag har vaxat den, sedan blir den riktigt matt. Detta var som sagt några år sedan men jag är trött på att hela tiden vaxa upp den.

    Nu har jag försökt mig på att ta hela huven, hur som helst är det inget tryck i burkarna och jag lyckades inte riktigt väta hela ytan, jag hade tre burkar och det får nu torka och jag tror i ärlighetens namn inte att det blev helt bra, kanske skulle ha behövt spruta eller 4 burkar...

    Jag har klarlack två burkar färdiga och våtslippapper.... Förslag till hur jag skall göra. Kan ytan ha varit för stor (jag tror att i princip huven blev vätt men inte på en gång) och i själv verket blir det bra om jag papprar ner men 1500-2000 papper och kör klarlack?

    PS Solid svart lack gäller det

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Skulle rek att låta en riktig lackerare göra jobbet, ligger på ca 1500:- . Ska du köpa burkar med färg osv är du snart uppe i de pengarna efter att ha försökt några gånger med dåligt resultat. Man ska inte lacka något annat än bromsoken själv
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Nä lacka själv med burk är ingen höjdare.

    Som tillfällig workaround kan du ju kanske foliera huven?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Använder inte lackerare ofta 2-komponents lacker också?
    Burklack är väl inte direkt slipbar utan sätter bara igen pappret vid våtslipning.
    Jag skulle nog ringa runt innan om jag vore dig
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Går att köpa billack på burk och då går det få bättringar bra... MEN... en burk kostar typ 200kr så det blir nog rätt dyrt i material och lika bra blir det såklart inte som att lacka hela huven med spruta i en lackbox.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Jag har rubbat lite nu på de tre burkarna som jag har sprutat ut. Börjar bli lite blankt får väl se om jag kommer undan med det... Om jag gör det, bör jag då lägga klarlack på eller ge fan i det?

    PS

    Jag kommer aldrig att göra om detta även om det går den här gången... Var lite stort.

  7. #7
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Njae..vad är det du polerat? är det klarlack, eller har du försökt polera baslacken?

    Det går att få en hyffsat blank yta med sprayklarlack..många lager + ett evigt rubbande och polering...

    Man kan oftast lacka småprylar, eller en lite bättring med sprayburk, men det är inte optimalt med större lackeringar..

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Får du det blankt utan klarlacken ska du inte lägga på det efteråt. Vill du lägga på klarlack ska du snarare matta ner ytan så att den fäster istället.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Matta inte ner/våtslipa metalliclack utan klarlack, det kommer se förjävligt ut (om det nur är en metalliclack dvs). Solid lack går bra och våtslipa däremot.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    Får du det blankt utan klarlacken ska du inte lägga på det efteråt. Vill du lägga på klarlack ska du snarare matta ner ytan så att den fäster istället.
    TACK

    Det var nästan det viktigaste vad jag ville veta..



    1. Det verkar funka, våtslippapper 1000 över hela huven med kloss försiktigt 30 minuter.

    2. 3 ggr rubbing 1 gång manuellt 2 ggr med billig skitmaskin (med lite våtslippapper på specifika ställen emellanåt) tredje gången kom rök ur den billig polermaskinen (som högst troligt bara duger till fin poleringen mot slutet) 90 minuter.

    (+ Dålig stämning, säkringen brann och det rök i garaget, bor i ett flerfamiljshus) säkringen till TV anslutningen till 12 hushåll gick)

    3. Nu 2 gånger med Wax polermedel för matt lack, har lite mer polerpartiklar i sig (manuellt förståss) 60 minuter.

    4. tillbaka med missfostret till affären, pengarna tillbaka i alla fall 30 minuter.

    Men lacken är bättre än innan arbetet i alla fall...

    PS tiderna är rena arbetstider, Oj oj det går inte och sådan tid emellan arbetsmomenten inte inlagda.

    Fast 2 ggr Wax poler med våtslip på några få utvalda ställer återstår.

    http://www.atu.de/shop/Wachs-und-Pol...=polermaschine

    (Det är knepigt hur de i manualen verkligen beskriver hur de lägger polermedel på hela maskinen och arbetar en hel huv med denna, den är lite för snabb och och lite klen samtidigt, kanske hade den fungerat om den hade haft mindre tallrik 240 mm är väl stort för 110 W). Måste säga att det kändes som om något hände efter 15 minuter, den blev klenare och varvade mer precis som det var en 4 polig motor som började gå på 2,. men detta kan ha varit inbildning eller så var det så. men jag säger 180 mm tallrik skulle funka annars "Finger Weg" säger jag.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Bra att du verkar få ordning på detta projekt, det brukar kallas erfarenhet och är en del av input till nästa gång. Göra själv vs. Lämna bort??
    Men det är bra att veta varför man lämnar bort och jobb som kräver speciell kunskap eller utrustning är typiska lämna bort jobb. Lägg tiden på det man klarar av är bättre.

    Och så kan du ju hälsa glatt till grannarna när det är nationell Tv kväll att ".. när jag skall inte titta jag skall köra stora polermalkinen i källaren så jag stör ingen...." då kommer grannarna att skramla till kostnaden för du skall låta bli att bränna proppar och lämna bort istället.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Jo det får man säga. Håller låg profil nu ett tag, kanske tom kör med sommardäck i vinter. Tanten på nedre plan är rätt sur trots att jag faktiskt återställde säkringen inom 5 minuter. Vill helst inte vara för mycket i garaget eller kolla när hon åker iväg någonstans. Skit. Hade det varit ett eget garage hade det varit OK.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56
    Hur går det med huven exilturbo? blev du nöjd över resultatet? kan du bjussa oss på någon bild?

  14. #14
    Sugmotor Gurra001s avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    8
    Medlem#
    10310
    Risken finns ju att det inte håller sig snyggt speciellt länge och blir matt och flammigt, speciellt om det är baslack som är gjord för att täckas av klarlack

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Henriku Visa inlägg
    Hur går det med huven exilturbo? blev du nöjd över resultatet? kan du bjussa oss på någon bild?
    Det blev faktiskt riktigt bra även om det fortfarande finns lite apelsinhudskaraktär i lacken, men blank blev den och det går att spegla sig i den , och glansen verkar hålla men det kanske är för tidigt att säga. Så länge jag inte fixar backspeglarna som blöder zink så finns det tyvärr inte mening att gå över lätt med 1000 papper och polera 3 gånger till, då blir det perfekt tror jag, förresten var Pattex 100% repair gel perfekt för att sätta tillbaka gripen på huven, som ett segt snor.

    Får se om jag slänger in en bild trots allt.. och vinterdäcken är på...

Liknande ämnen

  1. Broms som sjunker undan....
    Av Erik_We i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 15:26
  2. Klara sig undan böter listan?
    Av Conny2857 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 21:00
  3. Lackat och klart under huven
    Av i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 19:21
  4. För tunnt lackat?
    Av KN i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •