Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab 9000 Tech2

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    9

    Saab 9000 Tech2

    Tjena har sett lite överallt att tech2 funkar för folk med saab 9000, då jag snart ska åka och kolla på en vill jag veta om det funka och vilka år / modeller det funkar för.
    Det är en 97a 2.0t 150hk.
    Och om tech2 funkar är det den som ebay etc säljer som ska funka för 97/98-2012?
    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Köper du en Tech2 på ebay så ska du räkna med en del strul. Dessa kopior är inte helt problemfria och det kan krävas en hel del pill för att få igång dem...

    Tech2 funkar väl till alla 9k, eller var det några i början som inte stöds? En '97:a ska det funka på iaf.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    de äldre 9000 har en annan kontakt, till min kinakopia var denna kontakt felgjord, fick köpa "en till" sådan... som agehall skriver ÄR det strul med de tech2 kopior som säljs.

    om saab verkstäderna själva har problem med att ansluta till 9000 med sina tech2, nä det har jag svårt att tro...

    Både sena og900 och väldigt gamla 9000 har vad jag förstår olika typer av diagnos, men det man kan läsa ut / ställa in är nog mycket begränsat... det är en intressant fråga när de fick det... på de gamla bilarna med mekanisk insprutning så fanns väl knappt nånting som hade en processor och därmed k-lina (seriell kommunikation), men på slutet hade og900 både airbag, ABS, LH jetronic och nån liten extra styrenhet för lambdareglering? APC var väl nån slags styrenhet också, men hade den processor?

    Minns att mina gamla 900 hade ett litet uttag i elcentralen, vad som kunde kopplas där vet jag inte, men troligen inte nån tech2. 70-tals VW hade ju bosch elektroniska insprutning, även saab EMS hade väl den nåt år på 70-talet. De kunde kopplas till nån slags "analog" diagnosutrustning, men nu börjar man nog komma från ämnet och in på nåt annat mera musealt... tror ingen normal männsika idag har en sådan utrustning, men säkert finns nån som har räddat undan nåt från en verkstad alt en verkstad som har kvar sådan...

    EDIT: Googlade;


    Saab Trouble Code Info

    Saab Code Retrieval

    Accessing Diagnostic Trouble Codes

    Using Check Engine Lamp

    (1988-92 LH 2.4, 2.4.1 & 2.4.2)

    Read the following procedure carefully before turning ignition on.

    On 900 models, use a switched jumper lead No. 8393886 to ground No. 3 pin in the three-pin test connector located on the right side of engine compartment.

    On 9000 models, use a switched jumper lead to ground the single pin socket on the test box located on the left side of engine compartment.

    On all models, turn ignition on. The check engine will come on. Turn the jumper lead switch on (grounding ECU pin 16). The check engine light will now go out. Watch the check engine light carefully. After approximately 2.5 seconds, the check engine light will flash briefly, signifying that the first diagnostic trouble code will be displayed. Immediately turn the jumper lead switch off as soon as the check engine light has flashed. The first error DTC’s will now be displayed by a series of short flashes of the check engine light. The error DTC starts and ends with a long flash of the light. These long flashes are not part of the DTC, but indicate the beginning and end of the DTC.

    If the test is run with the engine off, DTC 12231 (no RPM signal) will be the first DTC displayed. As soon as this DTC is displayed, turn the ignition key to the Start position and hold it there until the ECU acknowledges by flashing the check engine light. The signal is being generated. At this point, let the ignition key return to the Run position so the next DTC can be displayed. With the jumper lead switch set to off, the same DTC will flash repeatedly. Any additional DTC’s cannot be displayed until the jumper lead switch has been operated as follows: Turn the jumper lead switch on. After a short flash of the check engine light, turn the jumper lead switch off. The next DTC (if any) will then be displayed.

    Repeat this procedure to display a third stored DTC, if any. If a third fault has not been detected, or all faults have been corrected, the system will indicate this by a continuous series of long flashes of the check engine light, or by displaying DTC 12444. 9. To display the DTC’s again, starting from the first DTC, proceed as follows: Turn the jumper lead switch on. After two short flashes of the check engine light, immediately turn the jumper lead switch off. The DTC for the first fault will now be displayed.

    Using LH System Tester

    ( 1985-92 2.2 LH & 1988-92 2.4 LH)

    Prior to connecting tester, clean battery terminals to ensure that the power supply lead clips make a satisfactory contact. Always connect power supply lead to the tester first and battery last. 1. Remove cover on left hand side over space behind false bulkhead panel. 2. On models equipped with anti-lock brake system (ABS), remove ABS ECU and bracket. 3. On all models, connect test lead between vehicle ECU and wiring harness. Use a couple of suitable ties to hold ECU and test connector together. Connect power supply lead to tester and to prevent it from being pinched, run it between door and body where there is a break in the seal. Connect tester leads to battery, negative terminal first, then the positive terminal. Select “TEST MODE” feature on LH system tester and read any diagnostic trouble codes stored in ECU memory.

    Using ISAT System Tester

    (1990-93 LH 2.4 & 2.4.3,1993-95 MOTRIONIC ENGINE MANAGEMENT SYSTEM, 1994-95 MOTRONIC2.8.1 & 2.10-2, DI/APC & EZK IGNITION SYSTEMS)

    Connect SAAB ISAT tester, or equivalent, to the diagnostic connector located under the right hand rear seat on 900 models, or under right hand front seat on 9000 models, per manufacturers’ instructions. Never unplug connector from ECU or disconnect either of the battery leads before faults have been transferred to tester.

    Clearing Trouble Codes

    To clear DTC’s from check engine lamp, proceed as follows:

    Turn the jumper lead switch on.
    After three short flashes of the check engine light, turn the jumper lead switch off.
    The check engine light will now either flash in a continuous series of long flashes or display DTC 12444, indicating that the contents of the system’s memory has been erased. After diagnostic trouble codes have been transferred from ECU memory to the LH system tester, DTC’s will be cleared from ECU memory.
    To clear DTC’s when using SAAB ISAT tester, or equivalent, follow tool manufacturer’s instructions.

    Trouble Code Identification

    Using LH System Tester (1985-93 2.3 LH)

    DTC Circuit Or Condition
    E001 No Ignition Pulse
    E002 No Signal From Engine Coolant Temperature Sensor
    E003 Throttle Position Sensor (Idling Contacts Do Not Close)
    E005 ECM Pin 5 Not Grounding
    E006 Mass Air Flow Sensor Not Grounding
    E007 Mass Air Flow Sensor, No Signal
    E008 Mass Air Flow Sensor
    E009 Main Relay, No Power Supply
    E010 IAC, No Signal From ECM Pin 10
    E011 ECM Pin 11 Not Grounding
    E012 Throttle Position Sensor (WOT Contact Not Closing)
    E013 No Injector Pulses
    E014 Mass Air Flow Sensor, Break In CO Adjusting Circuit
    E017 Fuel Pump Relay Circuit
    E018 No Power At +15 Supply Terminal
    E020 Faulty Signal From Heated Oxygen Sensor
    E021 Main Relay Control Circuit Faulty
    E023 No Signal From IAC Valve
    E024 No Load Signal
    E025 ECM Pin 25 Not Grounding
    E101 Starter Motor Revs Too Low
    E102 Short In Engine Coolant Temperature Sensor Circuit
    E103 Throttle Position Sensor (Idling Contacts Do Not Open)
    E107 Mass Air Flow Sensor, Signal Too Low
    E108 Mass Air Flow Sensor Filament
    E109 Main Relay, Power Supply Too Low
    http://www.troublecodes.net/saab/

    LH-Jetronic (1982–199[edit]
    Digital fuel injection, introduced for California bound 1982 Volvo 240 models. The 'LH' stands for German: "Luftmasse-Hitzdraht" - the hotwire anemometer technology used to determine the mass of air into the engine. This air mass meter is called HLM2 (Hitzdraht-LuftMassenmesser 2) by Bosch. The LH-Jetronic was mostly used by Scandinavian car manufacturers, and by sports and luxury cars produced in small quantities, such as Porsche 928. The most common variants are LH 2.2, which uses an Intel 8049 (MCS-4 microcontroller, and usually a 4 kB programme memory, and LH 2.4, which uses a Siemens 80535 microcontroller (a variant of Intel's 8051/MCS-51 architecture) and 32 kB programme memory based on the 27C256 chip. LH-Jetronic 2.4 has adaptive lambda control, and support for a variety of advanced features; including fuel enrichment based on exhaust gas temperature (ex. Volvo B204GT/B204FT engines). Some later (post-1995) versions contain hardware support for first generation diagnostics according to ISO 9141 (a.k.a. OBD-II) and immobiliser functions.[citation needed]
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic
    Senast redigerat av risig9000 den 2014-10-03 klockan 22:54.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    APC var väl nån slags styrenhet också, men hade den processor?
    APC var helt analog. Vanliga OP-förstärkare, transistorer, dioder och en hel del passiva komponenter.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    de äldre 9000 har en annan kontakt, till min kinakopia var denna kontakt felgjord, fick köpa "en till" sådan... som agehall skriver ÄR det strul med de tech2 kopior som säljs.

    om saab verkstäderna själva har problem med att ansluta till 9000 med sina tech2, nä det har jag svårt att tro...

    Både sena og900 och väldigt gamla 9000 har vad jag förstår olika typer av diagnos, men det man kan läsa ut / ställa in är nog mycket begränsat... det är en intressant fråga när de fick det... på de gamla bilarna med mekanisk insprutning så fanns väl knappt nånting som hade en processor och därmed k-lina (seriell kommunikation), men på slutet hade og900 både airbag, ABS, LH jetronic och nån liten extra styrenhet för lambdareglering? APC var väl nån slags styrenhet också, men hade den processor?

    Minns att mina gamla 900 hade ett litet uttag i elcentralen, vad som kunde kopplas där vet jag inte, men troligen inte nån tech2. 70-tals VW hade ju bosch elektroniska insprutning, även saab EMS hade väl den nåt år på 70-talet. De kunde kopplas till nån slags "analog" diagnosutrustning, men nu börjar man nog komma från ämnet och in på nåt annat mera musealt... tror ingen normal männsika idag har en sådan utrustning, men säkert finns nån som har räddat undan nåt från en verkstad alt en verkstad som har kvar sådan...

    EDIT: Googlade;



    http://www.troublecodes.net/saab/


    http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic
    Oj det var mycket info, gillas!
    Jo men har sökt å sökt efter en äkta såg att en saab verkstad hade gått i konkurs men var lite sent ute för att hinna lägga ett bud, men hann iaf se vem som köpte den å vet att han har tom. egen saab verkstad
    Å känner inte för att lägga ut 40k på en ny som jag antar att dom ligger på, men helt klart tar jag ju hellre en original å byter ut plast å knappar som kanske ser lite skit ut, men är ju inte så enkelt att hitta.
    Å verkar ju ändå som att det finns några här och i facebook gruppen som haft tur med kina tech2or som verkar fungera så ska nog iaf göra ett försök annars kan man ju skicka den till aliexpress så tvingar dom säljaren att skicka pengar till dom ifall dom inte vill samarbeta med mig :P

    Men fick infon jag behövde så tackar så vänligt!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Från LH2.4 och framåt kommer man åt motorstyr på og900 och 9000
    På 9000 kommer man även åt system som EDU, ACC, elstolar, ABS etc lite beroende på årsmodell
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Så länge du är beredd på att skicka tillbaka grejer till Kina ett par vändor och göra en massa testning är det inga problem att skaffa en kina-klon. Men det är långt ifrån smärtfritt...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Från LH2.4 och framåt kommer man åt motorstyr på og900 och 9000
    På 9000 kommer man även åt system som EDU, ACC, elstolar, ABS etc lite beroende på årsmodell
    Alla sakerna du nämner finns i mer än en generation, och de yngre kan mer än de äldre. Innan -90 så var det bara bara Airbag, ABS och LH 2.4 som det gick att prata med. (så innan -87 fann inga enheter att prata med...) Upp till -96 var de gjorda för ISAT, och sedan verkar man i efterhand stoppat in support för Tech2. Från -97 krävs Tech2 för att komma år allt i Trionic. Det finns enstaka saker som ISAT kan göra som Tech2 inte kan på de äldre modellerna, men ingen showstopper.

    Sedan bör man veta vad man gör om man ska prata Tech2 med (äldre) 9000:
    1) Man ska ha programvaran för 9000 laddad (vilket kräver ett äldre 10MB flash eller lite trixande eftersom Tech2 inte stödjer att man laddar denna äldre programvara direkt till nyare flashkort).
    2) Man måste ha en äldre testkontakt (med samma 10-poliga kontakt som användes för bilstereon på äldre 9000), dessa testkontakter är kodade på Tech2-sidan för att den ska veta vilken testkontakt som är monterad.
    3) Man måste veta vilken testkontakt man ska koppla sig till, upp till -94 fanns två att välja på, en svart för motorstyr och en grön för övriga system, båda sitter i balken under högerstolen, bakom en lucka i golvmattan som är låst med en plastplugg. -95 har en testkontakt där, från -96 sitter det en OBDII-kontakt under instrumentbrädan.
    4) ABS, och kanske även andra system, svarar bara på tilltal under vissa förutsättningar, när det gäller ABS Mk IV släcks kommunikationen tills man slår av tändningen så fort man detekterat 20km/h.

    Så har man inte kört Tech2 mot en (äldre) 9000 tidigare så kan det ta en stund att få igång grejorna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Från LH2.4 och framåt kommer man åt motorstyr på og900 och 9000
    På 9000 kommer man även åt system som EDU, ACC, elstolar, ABS etc lite beroende på årsmodell
    Allt detta gick att komma åt på en 9000 Aero -94 som jag hade. Som Långmilare skriver så fanns det på denna två kontakter och välja på, men bara man tog rätt kontakt för rätt saker så funka det fint.

    Gick även få ut lite grafer live (under körning) över diverse värden som kan va intressant om man håller på och felsöker.

    Skulle själv vilja beställa hem en, men jag har ingen bil som jag kan prova alla funktioner på riktigt... Sen även om de är nere på låga pengar nu så är det lite för mycket pengar för och bara "chansa" ändå. Har man otur så står man väl där med ett dyrt bokstöd.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    vilket kräver ett äldre 10MB flash eller lite trixande eftersom Tech2 inte stödjer att man laddar denna äldre programvara direkt till nyare flashkort
    Det där stämmer inte. Går utmärkt att köra 10MB binärer på 32MB flashkort. Jag gör det själv och hade inga problem att lägga in binären på mitt flashkort...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Det där stämmer inte. Går utmärkt att köra 10MB binärer på 32MB flashkort. Jag gör det själv och hade inga problem att lägga in binären på mitt flashkort...
    La du verkligen in programvaran genom att skriva den direkt från TIS i en Tech2 eller kopieringsfunktionen i Tech2 (dvs de två metoderna att ladda in programvaran direkt i en Tech2:a som beskrivs i manualen)?

    Såvitt jag vet kräver inladdning på ett 32Mb-kort så krävs att det görs på något annat sätt än att skriva den i en Tech2, något som man nog inte kan begära att en normal verkstadskille har både utrustning och kunskap om.

    Med en dator med PCMCIA-slot och lämplig mjukvara är det förstås enkelt att kopiera in en backup av en 10MB-image på ett 32MB-kort, men detta står inte i Tech2-manualen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    La du verkligen in programvaran genom att skriva den direkt från TIS i en Tech2 eller kopieringsfunktionen i Tech2 (dvs de två metoderna att ladda in programvaran direkt i en Tech2:a som beskrivs i manualen)?

    Såvitt jag vet kräver inladdning på ett 32Mb-kort så krävs att det görs på något annat sätt än att skriva den i en Tech2, något som man nog inte kan begära att en normal verkstadskille har både utrustning och kunskap om.

    Med en dator med PCMCIA-slot och lämplig mjukvara är det förstås enkelt att kopiera in en backup av en 10MB-image på ett 32MB-kort, men detta står inte i Tech2-manualen.

    Jag skrev in 10mb-binären för 900/9000 på ett 32mb kort genom Tech 2:an. T2:an kopplas ihop med datorn som vanligt, sedan används gratisprogrammet "cardwriter" som då skriver in binären på kortet genom Tech 2:an utan gnäll.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Jag skrev in 10mb-binären för 900/9000 på ett 32mb kort genom Tech 2:an. T2:an kopplas ihop med datorn som vanligt, sedan används gratisprogrammet "cardwriter" som då skriver in binären på kortet genom Tech 2:an utan gnäll.
    Alltid lär man sig något nytt, visste inte att det gick att använda Tech2:an som generell PCMCIA-flash-skrivare...

    Dock så är detta nog en metod som inte gärna görs på vanliga bilverkstäder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Får jag slå ett slag för tråden
    http://forum.saabturboclub.com/showt...A5gor-om-tech2
    Vore toppen om denna info infogades där för att sen hamna i FAQ.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    - Man måste ha en äldre testkontakt (med samma 10-poliga kontakt som användes för bilstereon på äldre 9000), dessa testkontakter är kodade på Tech2-sidan för att den ska veta vilken testkontakt som är monterad.
    - Man måste veta vilken testkontakt man ska koppla sig till, upp till -94 fanns två att välja på, en svart för motorstyr och en grön för övriga system, båda sitter i balken under högerstolen, bakom en lucka i golvmattan som är låst med en plastplugg. -95 har en testkontakt där, från -96 sitter det en OBDII-kontakt under instrumentbrädan.
    Men till tech2 finns bara en kontakt som passar i båda uttagen?

    Jag fick med en felaktig kontakt till min tech2 (kina) så jag fick beställa en extra sådan kontakt. Stiften var felvridna 90 grader om jag minns rätt. Jag har hjälpt till att läsa felkoder från iallafall 2-3 olika 9000, både med gamla och nya kontakter och alla har funkat.

    Finns i tråden jag länkade till en beskrivning hur man gör en annan adapterkabel för airbag på OG900, finns behov av ännu fler adapters?

    Hur funkade gamla 9000 från 1985? Hade de INGA inställningar? Bara blinkkoder? Eller inte ens det? Hur felsökte man på den tiden?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Hur funkade gamla 9000 från 1985? Hade de INGA inställningar?
    Jag har haft en 9000 turbo från 1988 och det var inte mycket som kunde ställas in, några val i ACC-panelen är nog det enda jag kan komma på.
    Motorstyrdon var ett enkelt Bosch LH-någonting med en liten 8-bitarsprocessor och 4kB EPROM. Inga inställbara parametrar utan byte av EPROM.
    Tändning var en tändmodul från Bosch med förprogrammerad tändkurva.
    Turbostyrning var traditionell APC, dvs lite analoga förstärkare. Hade några vridmotstånd som kunde justera knackkänslighet mm.
    Det var inte samma integration och datorisering som det blev i senare bilar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Men till tech2 finns bara en kontakt som passar i båda uttagen?
    Rätt. Kodning i testadaptrarna är in till Tech2:an (dvs. den kan se om man använder den 10-poliga eller en OBDII-kontakt ), men man i fallet äldre 9000 använder samma 10-poliga testadaptern för båda uttagen. Jag var otydlig där, kodningen jag avsåg sitter alltså på Tech2:an sladd i form av kontaktadaptern.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-06-01, 23:41
  2. Läsa tryck på AC systemet med Tech2? saab 9000
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-05, 11:58
  3. Tech2 hittar inte stöldenheten Saab 9000 97:a
    Av maLko82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 08:40
  4. Tech2 hittar inte stöldenheten Saab 9000 97:a
    Av maLko82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 09:50
  5. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •