Beskrivning av operation mittkonsol

Objekt: Saab 9-3 SC 2008

Svårighetsgrad: En enkel uppgift för den normalhändige. Den som drabbas av blodvite vid varje försök att härma Timell bör avstå.

Tidsåtgång: 2 timmar och du slipper stressa.

Verktyg: Skruvdragare och torx-bits eller fasta skruvmejslar; kniv i metall eller ändamålsenligt redskap i plast; sax.

Material: Minst 2 rullar filttejp (Kablagetejp) 19 mm från Speedparts eller motsvarande och ljudmatta eller annat isoleringsmaterial.

Demontering: Ta bort locket till förvaringsfacket på passagerarsidan. Lösgör de två torxskruvarn som finns där. Ta bort underdelen på förvaringsfacket. På förarsidan under handbromsen finns ett plastlock som ska tas loss genom att dra det HORISONTELLT mot förardörren. Det är lite tight, men det går. Böjer man på denna för kraftigt så finns risken att fästena går av. Sittandes i baksätet så tas nu bakstycket (som når från golv till luftutblåsen) bort. Bakstycket sitter med snäppfästen längst upp och med hakar längre ner. Med andra ord går det att dra rakt bak upp till, men inte nertill där krävs att bakstyckets gavlar viks ut en aning och därefter vickas den loss. Nu är det dags att justera bak både förarstol och passagerarstol så långt det går för att nå den skruv (torx) som håller främre täcksida och bakre täcksida. Skruven sitter ungefär under tändningslåset. När skruven är bort så kan främre täcksida vinklas ned lite i bakkanten samtidigt som den framme vid knät vinklas ut upptill för att sedan helt enkelt dras mer eller mindre rakt bak. Det är förhållandevis lätt gjort. Den bakre täcksidan kan nu vinklas ut lite (tillräckligt mycket för att frigöra en plasthake) och dras därefter i princip rakt bakåt. Gäller både förar- och passagerarsidan. Nu är allt bortmonterat.

Tejpning och isolering: Tankegången är att alla ytor som kommer i kontakt med en annan plastyta, eller metallyta för den delen, ska tejpas med filttejpen. På själva bakstycket satte jag ingen tejp utan det gjorde jag på de bakre täcksidornas bakkanter och på den kant som finns under luftutblåsen och som bakstycker ligger an. På varje sida där bakstycket överlappar bakre täcksidan finns en plastlist/skena som bör tejpas noggrant för att slippa gnissel. Jag passar även på att fixera luftkanalen som leder luften till luftutblåsen med filttejp och därefter fyller jag upp tomrum med isolering. OBS! Tänk på att handbromsen behöver visst rörelseutrymme. Jag skruvar nu även loss de skruvar som finns i botten av förvaringsfacket samt de skruvar som man kan se under handbromsen och det tidigare bortplockade förvaringsfacket. När de är borta så tejpar jag filttejp mellan metallfot och anliggande plastyta och återmonterar skruvarna. Gjorde så på alla ställen där det var plast mot metall. Egentligen ingen idé att gå in i detalj på all tejpning, men som jag skrivit tidigare så ska alla ställen där plast möter plast tejpas. Generellt sätt på de bakre täcksidorna så applicerade jag tejpen på utsidan med utstick så att utsticket kunde vikas över kanten och in på baksidan. Jag la även tejp under det lilla förvaringsfacket vid passagerarsätet samt längs kanten på dess insida så att lockets fästen låste mot tejpens yta istället för mot fackets rena plastsidor. Jag förbrukade nästan exakt 1 ½ rulle tejp.

Återmontage: Snabbt och enkelt att få tillbaks alla plastpaneler.

Lycka till!