Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur byter jag kamkedjesträckare på min saab 9-5 2.0T -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Hur byter jag kamkedjesträckare på min saab 9-5 2.0T -99

    Hejsan.
    jag har precis köpt mig en saab 9-5a. Jag har kommit fram till att jag måste byta kamkedjesträckare men problemet är att jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga med att byta den. Och en annan liten fundering, måste jag även byta kamkedjan när jag byter kamkedjesträckaren? Jag har för mig att bilen har rullat 22500 mil.

    Tacksam för svar!

    Jag ber om ursäkt om jag lagt detta i fel tråd, men är ny här.
    / D

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Varför tror du att du behöver byta kamkedjesträckaren? Den brukar väl hålla mycket länge.
    Jag har bytt hela kitet med kam- och balansaxelkedjor, plastskenor, drev mm på min og9-3. Kamkedjesträckaren behövde dock inte bytas och min uppfattning av dess konstruktion är att den "aldrig" kommer att gå sönder eller slitas ut.

    Per L

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Jag har pratat med en kille som kan saab tydligen. jag frågade han varför det rasslar när motorn är igång. Alltså det låter som kjedjan snurrar mot dem här plastskenorna. Ljudet kommer från kjedjan, och av han fick jag som svar att kjedjan är lös och du behöver bara byta kamkedjesträckaren..

    Ursäkta om jag förklarar dåligt..

  4. #4
    Det är inte sträckaren som behöver bytas utan kedjan med tillbehör.
    Signaturlös

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Det med största sannolikhet kedjekittet som behöver bytas, inte sträckaren.
    Kan inte minnas att jag läst om någon på det här forumet som har behövt byta sträckare.
    Kedjor däremot...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Du skall börja med att mäta hur långt ut kedjesträckaren är. SAAB sätter gränsen vid 15 mm men upp till 18 mm är nog riskfritt också.
    Är du inte van vid att meka bil ber du någon annan att göra jobbet. Det är inte svårt men litet trångt och det är några små delar som man inte får tappa bort

    Min sträckare kan gå ut max 19 mm och dit är det onödigt att gå. Ligger du på 15-18 mm är det kedjor (kam- och balansaxelkedjor), drev, plastskenor och några grejor till som behöver bytas. Gör man jobbet själv kommer man undan med materialet (http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93184480.html) för ca 3000 kr. Lejer man bort jobbet till en verkstad kostar det 10-15 tkr.

    Det finns en fuskvariant också (att "dra runt" en ny kamkedja) som kostar "nästan ingenting" men dels får du troligen mycket kort livslängd på resultatet och dels riskerar du få haveri på balansaxelkedjan som du i så fall inte gör något åt. Den senare risken kan elimineras om balansaxelkedjan knipsas av och tas bort helt (då måste oljetråget tas bort för att komma åt den)

    Per L

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Du skall börja med att mäta hur långt ut kedjesträckaren är. SAAB sätter gränsen vid 15 mm men upp till 18 mm är nog riskfritt också.
    Är du inte van vid att meka bil ber du någon annan att göra jobbet. Det är inte svårt men litet trångt och det är några små delar som man inte får tappa bort

    Min sträckare kan gå ut max 19 mm och dit är det onödigt att gå. Ligger du på 15-18 mm är det kedjor (kam- och balansaxelkedjor), drev, plastskenor och några grejor till som behöver bytas. Gör man jobbet själv kommer man undan med materialet (http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93184480.html) för ca 3000 kr. Lejer man bort jobbet till en verkstad kostar det 10-15 tkr.

    Det finns en fuskvariant också (att "dra runt" en ny kamkedja) som kostar "nästan ingenting" men dels får du troligen mycket kort livslängd på resultatet och dels riskerar du få haveri på balansaxelkedjan som du i så fall inte gör något åt. Den senare risken kan elimineras om balansaxelkedjan knipsas av och tas bort helt (då måste oljetråget tas bort för att komma åt den)

    Per L
    Hoppar in här...
    Tack för din info.

    Jag har nyligen köpt en SAAB 9-5, 2,3t, 2007, Biopower.
    Den har rullat ca 12000 mil. Känner mig orolig för det här med kamkedjan, men visst ska den hålla mycket mer än 12000 mil?

    Ang. kostnaden, hur kan det kosta 10-15k att få bytt med material som kostar knappt 3k?
    Är det så tidskrävande arbete? Med en verkstad som tar 7-800 SEK timmen blir det en herrans massa timmar för det här bytet om man ska komma upp i de summorna.
    Det är inget en lekman ger sig på förstår jag?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack så jätte mycket för snabba svar.
    jag tror jag köper ett sånt där kit och byter ut allt .

    // D

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Beloppet 10-15 tkr har jag tagit från olika inlägg i detta forum. Jag har ingen egen erfarenhet av att lämna bort detta jobb. På min og9-3 gjorde jag jobbet själv. På en og9-5 påstås jobbet vara enklare än på en og9-3 eftersom det är litet bättre plats att komma åt grejorna.

    Jag gjorde jobbet med motorn i bilen men det finns dom som påstår att det är enklare och går fortare att plocka ur motorn och sedan göra jobbet. Sök i detta forum så hittar du många inlägg om detta problem och jobbet att byta grejorna

    Och visst skall dessa kedjor hålla för mycket mer än 12000 mil men på vissa bilar gör dom inte det. Vissa påstår att det är oil sludge som tar knäcken på kedorna. Jag påstår (utan att veta) att det är inköparna på SAAB som köpte både billiga och dåliga grejor ibland (eftersom det inte är alla bilar som har dessa problem). Kom ihåg att SAABs inköpsdirektör var så bra på att hålla nere priserna på inköpta varor att han blev inköpsdirektör för hela GM på kuppen.

    På min og9-3 som bara gått långkörningar (13500 mil på 3 år) och som servats ordentligt var kamkedjespännaren ute 16,5 mm vid 16500 mil. Det finns både bilar där slitaget gått fortare än så och bilar som gått 25-30.000 mil utan att gränsen 15 mm nåtts. Hur det är på den egna bil går bara att avgöra genom att kolla upp hur långt ut kedjespännaren gått.

    Per L

  10. #10
    17 000 kr var vad jag fick höra när jag ringde Saab i Hörby igår ang min 9-5 från 1999 med 22 000 mil på mätaren och lite rasslande kedja. Rasslar inte så farligt tycker jag själv faktiskt. Med en reparation i denna prisklassen så vill det ju till att bilen i övrigt är bra och att man tänker behålla den i många år för inte fan får man tillbaka pengarna om man skulle sälja bilen.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Till wibbenz beskrivning av vad som behövs för att göra jobbet själv skulle jag vilja tillföra att en hel del erfarenhet av bilmekande behövs.
    Detta jobb är inte speciellt lämpligt som förstajobb! Gör man det ändå som förstajobb så får man definitivt på kuppen en hel del erfarenhet.

    Det är ingalunda omöjligt att göra jobbet om man är oerfaren men risken är stor att man drar på sig onödiga extrajobb. Tex att byta topplockspackning. Eller om man av misstag skruvar bort ett rör eller en slang till AC-pumpen. Eller.......

    Och så måste man kunna vara av med bilen "ett längre tag". Man bör nog sikta in sig på åtminstone en vecka (om man bara har helger och vardagskvällar till hands).
    Och en kunnig kompis kan vara bra att kunna kontakta om (när) man kör fast. Trots att jag mekat mycket med bilar körde jag tex fast på att jag inte fick bort en av plastskenorna. Topplocket var ohjälpligt i vägen (trodde jag).

    Per L

    PS! Jag kan inte påminna mig att det står i WIS hur man byter dessa grejor med motorn kvar i bilen!? Eller hur man gör jobbet med topplocket kvar på motorn!?
    Senast redigerat av Per L den 2014-10-02 klockan 23:15.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm, Sätra
    Inlägg
    67
    Medlem#
    9995
    Själv läta byta kamkedjekittet på en Saab-verkstad i Polen (Wroclaw) (www.saabserwis.pl.tl) för 2 år sen.Jag tog med mig kittet å dom gjorde jobbet för 3500:- !

    Micke
    Micke
    9-5 2.3 ltt -99 se Såld
    9-5 2.3 SC Vector Biopower -08 steg 1
    Tech2 med CANdi

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av misva Visa inlägg
    Själv läta byta kamkedjekittet på en Saab-verkstad i Polen (Wroclaw) (www.saabserwis.pl.tl) för 2 år sen.Jag tog med mig kittet å dom gjorde jobbet för 3500:- !

    Micke
    Det var billigt! Och jag som tyckte jag gjorde ett kap när jag lämnade in till MapTun i Örebro för 12-13 tkr för några år sedan när min lokala SAAB-verkstad skulle ha det dubbla!

Liknande ämnen

  1. Mäta kamkedjesträckare vid köp av 9-5:a
    Av Anders_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 20:26
  2. Kamkedjesträckare
    Av pmb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 19:34
  3. Har jag mätt rätt? kamkedjesträckare.
    Av Daniel.H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 22:30
  4. Åtkomst till kamkedjesträckare på 9-5!
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 10:45
  5. Kamkedjesträckare
    Av skurkn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •