Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rattkänslan 9-3 NG

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    340

    Rattkänslan 9-3 NG

    Hej!

    Funderar på att köpa en 9-3 SS -09 och provkörde därför en jobbarkompis bil. Är nöjd med det mesta men lite tveksam över känslan i ratten. Den drar ganska hårt tillbaka mot mitten, alltså rakt fram. Det gör att det blir lite svårt med bra känsla vid mindre rattutslag då det går mycket tyngre åt ena hållet (från mittläget) än tillbaka. Om man släpper ratten under sväng så går den väldigt snabbt tillbaka till mittläget. Jag undrar om det är något generellt för bilmodellen eller om det har att göra med hjulinställningarna på just den bilen.

    Har också provkört nya 9-5:an som har en väldigt fin känsla i ratten. Det känns som man kör en väldigt liten bil trots att den är över 5m!

    Tacksam för erfarenheter.

    /Martin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    972
    Det är inget jag tänkt på med min 9-3 -09, däremot är 235 däcken som sitter som standard (iaf på Aero) ganska spårkänsliga. När jag körde första gången i centrala Göteborg var jag säker på att jag hade fått punka på framdäcket för styrningen kändes helskum. Det visade sig vara djupa spår i vägen som bilen gick i. Inte mitt stoltaste ögonblick. Annars tycker jag styrningen är bland de bättre av de bilar jag kört, men det är ju en smaksak.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    340
    Ja, jag skall försöka hitta en annan bil att provköra, för jag har bara hört positivt om körglädjen och känslan i 9-3:an tidigare.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Jag upplever inte heller några sådana problem. Men felaktiga hjulvinklar & olika däckstyper eller slitagebilder kan ger spökiga fenomen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    244
    Jag förstår att man kan uppleva att en 9-3 drar ganska hårt mot mitten jämfört mot vissa andra bilar, men det är nog en vanesak. Efter ett tag tänker man inte på det längre, utan det känns normalt.
    Det känns nog mindre när jag har mina vinterdäck på (205/55-16) än det gör med sommardäcken (225/45-17), upplever jag.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag har aldrig tänkt på att NG9-3an skulle "dra mot mitten". Inget jag upplever som speciellt. Däremot tycker jag att tyngden i styrningen är ställd ganska lätt så att säga, styrservon är ställd så styrningen inte blir "så köttig". De två bilar jag kör mest förutom min 9-3 SC 2007 är en *host* V70 2006 och en Mazda MX5 2007, och dessa är mycket "trögare" i styrningen. Volvon känns allmänt trög i ratten, men MX5an är skönt trög - känns vad bilen hittar på, ännu mer än min Saab faktiskt. Fast Miatan är ju inte känd för att ha tråkiga vägegenskaper förvisso.

    När jag tänker på det nu igen så ligger det kanske något i det du säger ändå.
    Miatan "stannar kvar" mer/längre med hjulen när man släpper ratten, Saaben går tillbaka tydligare mot mitten.
    Äh, måste köra båda efter varandra och jämföra... (tusan, ställde av Miatan för säsongen igår)
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •