Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 4G vs Fiber i villan

  1. #1

    4G vs Fiber i villan

    Vilka är ni som har fiber i er villa? Funkar det bra?
    Några driftstörningar?

    Har installerat det i min villa idag.
    Men jag har 4G idag som funkar alldeles utmärkt och delas upp i dovadorouter till alla våra 14 enheter hemma.

    Ska jag behålla 4G eller ska jag börja använda fiber(har ju ändå lagt 20000:- på det)?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Har du fått fiber indraget och svetsat hade jag sagt upp 4G snarast.
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Håller med, vi har också fått fiber fram till tomten men det kostar för min del 30.000 att koppla in plus 600 i månaden för att använda den plus access så jag får inte ihop ekvationen och kör därför vidare med 24/1 adsl.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Herrejävlar.
    600:- i månaden, var fan bor du? :P
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    4G har väl begränsad datamängd?
    Fredrik J

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Vi har haft fiber i villan sedan vi flyttade in för knappt två år sedan, vi har haft ett längre (19 timmar) avbrott under denna tid, felet låg på något sätt hos Telia, då TV och telefoni fungerade, men vi fick ingen IP-adress till dataanslutningen. I vår fiberförening har korskopplingspunkterna UPS och dieselagg så även vid strömavbrott hos dem skall det fungera förutsatt att vi har ström hemma.
    Jag skulle aldrig överge en fast uppkoppling för 4G, men det beror ju helt på familjens behov.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Fiber har bara fördelar mot 4G.
    -Bättre uptime.
    -Lägre latency.
    -Inga databegränsningar.
    -Inte beroende på telenätet och olika täckning.
    -Oftast lägre kostnad.
    -Fler möjliga tjänster/paket till lägre pris. Jag betalat t.ex 249kr/mån för 1Gbit (hastighet upp och ned, ej datamängd) internet och tv med de kanaler jag bryr mig om så som 5an och diverse discovery kanaler etc.

    Jag har haft fiber i snart 6-7år och enbart varit med om en "driftstörning" och det var när min första leverantör inte lyckades aktivera min uppkoppling på 24h vid beställning.

    Mvh

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Fiber ALLA dagar i veckan!
    Jag köpte ett nytt hus i maj och vart då lovad fiber samma månad,så skedde ej då kommunens handläggare blev tagna på sängen (igen!) så jobbet blev framskjutet.

    Har under tiden levt med en 4-G uppkoppling som funkar PISS! Trots påtryckningar och uppdateringar lägger det ner ofta.

    Tv har vi en gammalt Boxer abbonemang som inte betalas på längre,det är ca 6 kanaler som funkar nu och bildkvalitèn är så dålig att man tror man kommit till rymden när man ser bilden hos våra vänner.

    Nu ligger slangen i grunden i väntan på att kopplas in,nu är man i det stadiet att man inte vet vad man ska ha? Följer denna tråd så man kan få lite inputs... ska få öppet nät.

    /M
    Akta skinnet!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097
    Hej,
    3G, 4G m.m är bara hyfsat bra förlängningar av fiber. Kan du gå på fiber så gör det.
    Köpte fiber när dom drog fjärrvärme i gatan kosta då 15000 att få in det. dyrt men sen har det funkat väldigt bra i 8 år förutom
    ett transformator som gav för låg spänning så anläggningen gick lite si ock så i två veckor. månads kostnaden är också låg
    under 200 för telefon och bredband
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Även jag håller med föregående, fast uppkoppling är helt klart att föredra och när den möjligheten saknas kan man ta till trådlöst via 3G/LTE

    Fast uppkoppling kan man ju få via olika media, optiskt, koppar och vissa stirrar sig blind på att "fiber is the shit".
    Vad som är intressant är uppkopplingens prestanda i förhållande till vad som utlovas och vad man betalar för.
    Svärmor har "fiber" som de gärna uttrycker det i broschyrer mm när det skall lanseras men i verkligheten har flerfamiljshuset fiber från Eskilstuna kommuns stadsnät, i huset finns självfallet routrar/switchar med koppling ut till varje lägenhet där man av någon korkad anledning har 10Mbit/halv duplex i RJ-45 jacket. Nu är det inget problem för henne då det vida överstiger behovet men man skall ändå vara uppmärksam på vad man faktiskt får och betalar för.

    Fiber har den fördelen att man får galvanisk isolation samt risken för induktion i kablar vid åskväder försvinner, detta är en nytta som ökar ju längre ut i obygden man bor. I stan kvittar det förmodligen helt.
    Andra faktorer som är viktiga är jitter, latency vilket de flesta inte har koll på men spelar roll vid mer krävande applikationer som strömmad media (film, tv VoIP), spel över nätverk.
    Finns skillnad i bandbredd på upp och nerlänk? Begränsningar i trafikmängd? Begränsningar i portar? (Vissa operatörer blockerar trafik på vissa portar), Fast IP adress?

    Själv bor jag i vill på landet och skulle rangordna uppkoppling i följande ordning om jag skulle ställa dem mot varandra utan att ta hänsyn till kostnaden.

    1. Ethernet via fiber
    2. Ethernet via koppar
    3. VDSL
    4. ADSL
    5. via mobilnätet 3G/LTE
    .
    .
    19. Modem

    Har man stort behov att alltid ha en fungerande uppkoppling så kompletterar sin fasta uppkoppling med en redundant backup-länk via mobiluppkoppling, detta kostar och för att fungera utan manuellt meckande vid fel kräver det hårdvara med stöd för multipla uplink. Nämner det endast för de som jobbar/har företag hemma och är beroende av att det alltid funkar samt har ekonomi att ha detta för det kostar såklart.


    En väldigt viktig aspekt som få gärna talar om när de vill täcka Sverige med bredband utan att behöva gräva en meter och skita ner sig är: Vad tror ni händer om/när alla faktiskt kör mobilt med fullt ös samtidigt?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927
    Självklart ska du använda fiber. Vårat nät är snart klart här och kommer kosta ca 19000kr. Sen blir det en månadkostnad på 290kr för 100Mbit, telefoni, TV + en avgift på 50kr/mån för drift och underhåll. Betalar lite över 700kr nu för Tv ,ADSL och fast telefoni så man kommer ju spara en del varje månad.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Undertecknad konstaterar att igen har "Herman aproved" information delgivts oss (obs ej ironi).

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    En väldigt viktig aspekt som få gärna talar om när de vill täcka Sverige med bredband utan att behöva gräva en meter och skita ner sig är: Vad tror ni händer om/när alla faktiskt kör mobilt med fullt ös samtidigt?
    Den helt korrekt asspekt vill jag ta lite närmare forumets huvudfåra.

    Fundera på hur alla ebilar/hybrider ska kunna laddas enligt vissa partiers/förespråkares mål om vi ska avecklat kärnkraften, utan att väldigt kraftigt byggt ut överförings/lagrings -kapaciteterna. Lär bli en häftig laddtopp mellan sisådär 1700 - 2300, främst i städerna.....

    Känns som det ligger i farans riktning att om ett antal år, många kommer att få instämma i utrycket "tänkte inte på det".

    CAT

    Ps inlägget pekar på ,precis som Hermans citat, på den total bristen på helhets och livcykelprocesstänk som tyvärr är mycket oftare regel än undantag. Det är inte i sig ett förordande av kärnkraft, långsiktigt måste vi övergå till andra energikällor, ju fortare dessto bättre Ds
    Senast redigerat av tallbo den 2014-09-30 klockan 22:16.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  13. #13
    Jag har betalat 19900:- för att få öppen fiber ifrån Telia till huset. Jag drog ut det gamla kopparnätet ur huset och drog in fiber den vägen så ingen synlig åverkan på in eller utsida hus!
    Funderar på att använda de gamla teleuttagen till nätverk vet bara inte hur det ska gå till....

    Alla verkar ju förespråka fiber så jag får väl köra på det.....tjänsterna jag kan välja på finns på www.bredbandswebben.se

    Tack för alla svar!

  14. #14
    Man får ställa det i relation till hur mycket man använder det. Vi tittar sällan på tv och kör ingen tung surfning alls hemma, när vi är hemma dvs. Därför funkar Hallon 4G för 149:- i månaden utmärkt. 20GB / månad.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av tallbo Visa inlägg
    Undertecknad konstaterar att igen har "Herman aproved" information delgivts oss (obs ej ironi).
    Den helt korrekt asspekt vill jag ta lite närmare forumets huvudfåra.
    HeRmAN_approved.jpg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. vad är det här för fiber? saab 9-3 2003
    Av gerraent i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 19:00
  2. Fiber>stadsnät
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 11:30
  3. Byta uppvärmning i villan.
    Av kungmackan i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 16:19
  4. more custom carbon fiber
    Av abdukted1456 i forum International SAAB related talk
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •