Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 159

Ämne: Oljor och vätskor i NG9-3 XWD (B284)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Oljor och vätskor i NG9-3 XWD (B284)

    Hej,

    Vilken sorts olja ska man ha till fyrhjulsdriften, haldex på Saab 9-3 m/10?
    Torde finnas andra alternativ än Saabs 1 liter á 1100 kr....?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  2. #2

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Är också intresserad att få veta.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Kommentarer som
    Citat Ursprungligen postat av WIS
    Oljan som används i momentkopplingen är en unik produkt. Eftersom oljan används till att kyla och smörja kopplingspaketet så är dess friktionsegenskaper mycket viktiga. Styrdonet beräknar oljans viskositet för att kompensera ansättningen av momentkopplingen, detta bygger på att en olja med kända och speciella egenskaper används.
    gör att i alla fall jag inte skulle våga prova något annat än GM-oljan.

    Hittas det något alternativ så är det så klart intressant men vem vågar prova? Skulle det inte funka så är det ju inga billiga grejor man experimenterar med.

    Bakaxelklumpen (den billiga oljan) kan man däremot säkert hitta något annat att hälla i.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Opels olja i samma förpackning och med samma nummer på.....
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Hej,

    Haldex finns på andra bilar, tex WV, Volvo osv... då borde utbudet vara större, tror inte att Haldexen till Saab är just saab unik?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    9-3X olja till XWD ?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Haldex finns på andra bilar, tex WV, Volvo osv... då borde utbudet vara större, tror inte att Haldexen till Saab är just saab unik?

    Mvh
    Johan
    Haldex Gen.4 är utvecklas av Haldex & Saab. Sitter inte i särskilt många bilmodeller alls. Typ Saab, Opel, Volvo XC60..

    4motion som VW använder är ett system utvecklat ihop med Haldex, samma sak gäller Audi Quattro.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    104
    Medlem#
    7665

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Blir lite billigare om man köper den på Opel nummer istället för Saab det är exakt samma bara ett annat artikelnumer

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Haldex finns på andra bilar, tex WV, Volvo osv... då borde utbudet vara större, tror inte att Haldexen till Saab är just saab unik?

    Mvh
    Johan
    Haldex Gen.4 är utvecklas av Haldex & Saab. Sitter inte i särskilt många bilmodeller alls. Typ Saab, Opel, Volvo XC60..
    Haldex IV sitter även i V70/XC70, S60, S80, XC90 från -07 och framåt. 2012/2013 fick alla Haldex V, utom XC90 som har kvar Haldex IV. Sitter alltså i rätt många bilar.
    Det riktigt Saab-unika är/var Haldex IV kombinerat med eLSD i bakaxeln.
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    9-3X olja till XWD ?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av slipztream

    Haldex Gen.4 är utvecklas av Haldex & Saab. Sitter inte i särskilt många bilmodeller alls. Typ Saab, Opel, Volvo XC60..
    Haldex IV sitter även i V70/XC70, S60, S80, XC90 från -07 och framåt. 2012/2013 fick alla Haldex V, utom XC90 som har kvar Haldex IV. Sitter alltså i rätt många bilar.
    Det riktigt Saab-unika är/var Haldex IV kombinerat med eLSD i bakaxeln.
    Mnjae, från 06- så är det 3:e.

    Källan är visserligen wikipedia. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Haldex_T ... #section_3

    Att XC60 hade 4:e och numera 5:e hade jag iaf koll på

    Hittar du en bättre källa så hänvisa gärna! Är väldigt intresserad av systemet.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Ok.
    Den infon stämmer inte med vad jag har fått reda på.
    Info från http://www.jagrullar.se säger IV modellår 07-12, sedan V.
    T.ex. den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...st=0&sk=t&sd=a
    Finns mer, men jag hittar det inte på rak arm. Har även läst specar från Volvo som bekräftar det jag skrev. Jobbade på Hällered när systemen byttes...
    Så jag är rätt säker på att Wikipedia inte är komplett.

    Gen. IV innebar bl.a. Instant Traction (förladdning av systemet vid start) vilket infördes på t.ex. XC70/V70/S60/S80 AWD modellår -07.

    Edit: Nu hittar jag mer info som säger Instant Traction från -06, och gen. IV från -08. Ytterligare andra säger gen. IV från -09. Verkar vara minst sagt skilda åsikter där... Ska forska mera!
    Helt klart år iaf att gen. IV inte infördes samtidigt på t.ex. XC90 och XC70, vilket jag trodde först. XC90 fick gen. IV senare än XC70, men exakt när råder delade meningar om. Från -09 har samtliga XC90 garanterat gen. IV, tidigare osäkert. Verkar som att det lätt blandas ihop eftersom inte alla modeller fick samma Haldexsystem samtidigt.
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Hörde/läste att Haldex inte hade så mycket att göra alls med eLSD,n utan att det var en Saab/GM grej. En bilsäljare jag snackade med sa att Range Rover hade liknande system på sina nyare modeller men kan RR alldeles för dåligt för att lägga någon värdering i det.

    Men har jag inte förstått allt galet så delar väl eLSD,n olja med momentkopplingen? Momentkopplingen däremot borde ju däremot tillhöra det "vanliga" Haldex-systemet och är det så många bilar som har Haldex 4 så borde det väl vara samma olja till deras momentkopplingar?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: 9-3X olja till XWD ?

    Nej, nu är jag förvirrad här också.
    Det verkar som att gen. IV kom 08/09 på XC70 och XC90, men inte helt samtidigt.
    Instant Traction innebär inte gen. IV, utan det är den elektriska inkopplingen som ersatte den hydrauliska som är grejen! Skiftet 06/07 jag dillade om var förspänningen i systemet, Instant Traction.
    Slarv...

    Hur som helst, olja till Haldex IV ska ändå gå att få tag på via Volvo, och det har sålts ganska många Volvos med Haldex IV.
    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    9-3X olja till XWD ?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ok.
    Den infon stämmer inte med vad jag har fått reda på.
    Info från http://www.jagrullar.se säger IV modellår 07-12, sedan V.
    T.ex. den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...st=0&sk=t&sd=a
    Finns mer, men jag hittar det inte på rak arm. Har även läst specar från Volvo som bekräftar det jag skrev. Jobbade på Hällered när systemen byttes...
    Så jag är rätt säker på att Wikipedia inte är komplett.

    Gen. IV innebar bl.a. Instant Traction (förladdning av systemet vid start) vilket infördes på t.ex. XC70/V70/S60/S80 AWD modellår -07.

    Edit: Nu hittar jag mer info som säger Instant Traction från -06, och gen. IV från -08. Ytterligare andra säger gen. IV från -09. Verkar vara minst sagt skilda åsikter där... Ska forska mera!
    Helt klart år iaf att gen. IV inte infördes samtidigt på t.ex. XC90 och XC70, vilket jag trodde först. XC90 fick gen. IV senare än XC70, men exakt när råder delade meningar om. Från -09 har samtliga XC90 garanterat gen. IV, tidigare osäkert. Verkar som att det lätt blandas ihop eftersom inte alla modeller fick samma Haldexsystem samtidigt.
    Mycket intressant! Man får nog nästan vända sig direkt till Haldex för att få ett ordentligt svar.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halland
    Inlägg
    81
    Hej
    Kan man använda denna olja till momentkoplingen xwd som finns hos mekonomen. min bil 9-3x xwd -10
    Länk http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps1028a26040sv

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av mssaab Visa inlägg
    Kan man använda denna olja till momentkoplingen xwd som finns hos mekonomen. min bil 9-3x xwd -10
    Länk http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps1028a26040sv
    Det är inte självklart. Denna olja verkar vara till de äldre Haldex-systemen (t.ex. generation 1 i gamla folkvagnar). Volymen (275ml) ska precis räcka till en fyllning då systemet rymmer 250ml plus lite kladd. Haldex generation 4 i våra bilar rymmer 520ml (560ml med eLSD) och är extremt känsligt för fel olja.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av mssaab Visa inlägg
    Hej
    Kan man använda denna olja till momentkoplingen xwd som finns hos mekonomen. min bil 9-3x xwd -10
    Länk http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps1028a26040sv
    Enligt Saabs alla rekommendationer är det GM,s olja som gäller.

    Frågan du bör ställa dig är snarare: Har du råd att chansa med annan olja än rekommenderad? (det kan ju bara du svara på).

    Personligen betalar jag hellre några hundralappar till för att försäkra mig om att få rätt olja och inte behöva gå och oroa mig för att det ska hända något senare som kostar tusentals kronor på grund av fel olja.

    Men skicka ett mail eller ring till Haldex och fråga. De kanske kan bekräfta eller dementera att det går att använda mekonomen-oljan?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halland
    Inlägg
    81
    Slällde fågan till Haldex/BorgWarner
    Fick detta svar av

    Hej Magnus,

    AWD-kopplingen är ”sealed for life” och därmed skall oljan ej behöva bytas. Av denna anledning finns det ingen avtappningsplugg för oljan i kopplingen. Den avtappningsplugg som finns under bakaxeln är för bakaxeloljan.

    Med andra ord finns det två olika oljor – en för Haldex/BorgWarner-kopplingen som är specialframtagen för endamålet och en annan olja för bakre delen av bakaxeln där differential, pinjong och kronhjul snurrar.

    Kopplingsoljan är specialframtagen av oss (tillsammans med Statoil) och används även för alla de kopplingar som vi i dagsläge levererar exempelvis till VW, Skoda, Volvo och LandRover.

    Om du trots allt behöver kopplingsolja och Saab reservdelar inte kan tillhandahålla denna, så skulle jag föreslå att du går till en Volvo-verkstad och beställer oljan där.



    Med vänliga hälsningar
    Martin Bruck

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av mssaab Visa inlägg
    AWD-kopplingen är ”sealed for life” och därmed skall oljan ej behöva bytas.
    Det är anmärkningsvärt att Haldex fortfarande inte anser att oljan behöver bytas trots att kopplingen havererar utan byten.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Om jag inte har fattat det helt tokigt så gör de väl avtappningen väl genom att lossa täcklocket till omvandlaren? (Där man kommer åt filtret som bör bytas/göras rent också?).


    Nästa fråga bör kanske bli då - Vad kostar oljan till VW, Skoda, Volvo eller LandRover? Billigare än Opel/GM/Saab eller rent av dyrare?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halland
    Inlägg
    81
    Hej fått ett nytt svar från Martin.

    Det är biltillverkaren som beslutar för bytesintervall av oljan eftersom de även har garantiansvar.

    Så föreslår jag att du köper den rätta oljan från en Volvo-handlare alt. från en Opel-handlare eftersom Opel Insignia AWD har en identisk AWD-koppling som du har i din Saab.

Liknande ämnen

  1. Vätskor att ha redo hemma
    Av DanielSaabSthlm i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2020-12-24, 09:33
  2. Og9-5 2.3t vector sport -03 Oljor och vätskor
    Av Mrtmontana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-08-01, 19:37
  3. Olja/vätskor Saab 9000
    Av sjodain6 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-04-29, 17:22
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 18:48
  5. Servicedelar och vätskor 9000 2,3i -93
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •