Hej,
Vilken sorts olja ska man ha till fyrhjulsdriften, haldex på Saab 9-3 m/10?
Torde finnas andra alternativ än Saabs 1 liter á 1100 kr....?
Mvh
Johan
Hej,
Vilken sorts olja ska man ha till fyrhjulsdriften, haldex på Saab 9-3 m/10?
Torde finnas andra alternativ än Saabs 1 liter á 1100 kr....?
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Är också intresserad att få veta.
Kommentarer somgör att i alla fall jag inte skulle våga prova något annat än GM-oljan.Ursprungligen postat av WIS
Hittas det något alternativ så är det så klart intressant men vem vågar prova? Skulle det inte funka så är det ju inga billiga grejor man experimenterar med.
Bakaxelklumpen (den billiga oljan) kan man däremot säkert hitta något annat att hälla i.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Opels olja i samma förpackning och med samma nummer på.....
Mvh. Anders.
9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1
Hej,
Haldex finns på andra bilar, tex WV, Volvo osv... då borde utbudet vara större, tror inte att Haldexen till Saab är just saab unik?
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Haldex Gen.4 är utvecklas av Haldex & Saab. Sitter inte i särskilt många bilmodeller alls. Typ Saab, Opel, Volvo XC60..Ursprungligen postat av Johan S
4motion som VW använder är ett system utvecklat ihop med Haldex, samma sak gäller Audi Quattro.
Blir lite billigare om man köper den på Opel nummer istället för Saab det är exakt samma bara ett annat artikelnumer
Haldex IV sitter även i V70/XC70, S60, S80, XC90 från -07 och framåt. 2012/2013 fick alla Haldex V, utom XC90 som har kvar Haldex IV. Sitter alltså i rätt många bilar.Ursprungligen postat av slipztream
Det riktigt Saab-unika är/var Haldex IV kombinerat med eLSD i bakaxeln.
All makt åt Thengil!
Mnjae, från 06- så är det 3:e.Ursprungligen postat av Marcus J
Källan är visserligen wikipedia. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Haldex_T ... #section_3
Att XC60 hade 4:e och numera 5:e hade jag iaf koll på
Hittar du en bättre källa så hänvisa gärna! Är väldigt intresserad av systemet.
Ok.
Den infon stämmer inte med vad jag har fått reda på.
Info från http://www.jagrullar.se säger IV modellår 07-12, sedan V.
T.ex. den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...st=0&sk=t&sd=a
Finns mer, men jag hittar det inte på rak arm. Har även läst specar från Volvo som bekräftar det jag skrev. Jobbade på Hällered när systemen byttes...
Så jag är rätt säker på att Wikipedia inte är komplett.
Gen. IV innebar bl.a. Instant Traction (förladdning av systemet vid start) vilket infördes på t.ex. XC70/V70/S60/S80 AWD modellår -07.
Edit: Nu hittar jag mer info som säger Instant Traction från -06, och gen. IV från -08. Ytterligare andra säger gen. IV från -09. Verkar vara minst sagt skilda åsikter där... Ska forska mera!
Helt klart år iaf att gen. IV inte infördes samtidigt på t.ex. XC90 och XC70, vilket jag trodde först. XC90 fick gen. IV senare än XC70, men exakt när råder delade meningar om. Från -09 har samtliga XC90 garanterat gen. IV, tidigare osäkert. Verkar som att det lätt blandas ihop eftersom inte alla modeller fick samma Haldexsystem samtidigt.
All makt åt Thengil!
Hörde/läste att Haldex inte hade så mycket att göra alls med eLSD,n utan att det var en Saab/GM grej. En bilsäljare jag snackade med sa att Range Rover hade liknande system på sina nyare modeller men kan RR alldeles för dåligt för att lägga någon värdering i det.
Men har jag inte förstått allt galet så delar väl eLSD,n olja med momentkopplingen? Momentkopplingen däremot borde ju däremot tillhöra det "vanliga" Haldex-systemet och är det så många bilar som har Haldex 4 så borde det väl vara samma olja till deras momentkopplingar?
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Nej, nu är jag förvirrad här också.
Det verkar som att gen. IV kom 08/09 på XC70 och XC90, men inte helt samtidigt.
Instant Traction innebär inte gen. IV, utan det är den elektriska inkopplingen som ersatte den hydrauliska som är grejen! Skiftet 06/07 jag dillade om var förspänningen i systemet, Instant Traction.
Slarv...
Hur som helst, olja till Haldex IV ska ändå gå att få tag på via Volvo, och det har sålts ganska många Volvos med Haldex IV.
All makt åt Thengil!
Mycket intressant! Man får nog nästan vända sig direkt till Haldex för att få ett ordentligt svar.Ursprungligen postat av Marcus J
Hej
Kan man använda denna olja till momentkoplingen xwd som finns hos mekonomen. min bil 9-3x xwd -10
Länk http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps1028a26040sv
Det är inte självklart. Denna olja verkar vara till de äldre Haldex-systemen (t.ex. generation 1 i gamla folkvagnar). Volymen (275ml) ska precis räcka till en fyllning då systemet rymmer 250ml plus lite kladd. Haldex generation 4 i våra bilar rymmer 520ml (560ml med eLSD) och är extremt känsligt för fel olja.
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Enligt Saabs alla rekommendationer är det GM,s olja som gäller.
Frågan du bör ställa dig är snarare: Har du råd att chansa med annan olja än rekommenderad? (det kan ju bara du svara på).
Personligen betalar jag hellre några hundralappar till för att försäkra mig om att få rätt olja och inte behöva gå och oroa mig för att det ska hända något senare som kostar tusentals kronor på grund av fel olja.
Men skicka ett mail eller ring till Haldex och fråga. De kanske kan bekräfta eller dementera att det går att använda mekonomen-oljan?
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Slällde fågan till Haldex/BorgWarner
Fick detta svar av
Hej Magnus,
AWD-kopplingen är ”sealed for life” och därmed skall oljan ej behöva bytas. Av denna anledning finns det ingen avtappningsplugg för oljan i kopplingen. Den avtappningsplugg som finns under bakaxeln är för bakaxeloljan.
Med andra ord finns det två olika oljor – en för Haldex/BorgWarner-kopplingen som är specialframtagen för endamålet och en annan olja för bakre delen av bakaxeln där differential, pinjong och kronhjul snurrar.
Kopplingsoljan är specialframtagen av oss (tillsammans med Statoil) och används även för alla de kopplingar som vi i dagsläge levererar exempelvis till VW, Skoda, Volvo och LandRover.
Om du trots allt behöver kopplingsolja och Saab reservdelar inte kan tillhandahålla denna, så skulle jag föreslå att du går till en Volvo-verkstad och beställer oljan där.
Med vänliga hälsningar
Martin Bruck
Om jag inte har fattat det helt tokigt så gör de väl avtappningen väl genom att lossa täcklocket till omvandlaren? (Där man kommer åt filtret som bör bytas/göras rent också?).
Nästa fråga bör kanske bli då - Vad kostar oljan till VW, Skoda, Volvo eller LandRover? Billigare än Opel/GM/Saab eller rent av dyrare?
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Hej fått ett nytt svar från Martin.
Det är biltillverkaren som beslutar för bytesintervall av oljan eftersom de även har garantiansvar.
Så föreslår jag att du köper den rätta oljan från en Volvo-handlare alt. från en Opel-handlare eftersom Opel Insignia AWD har en identisk AWD-koppling som du har i din Saab.