Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 95 2.3t - 2004 Filmklipp

  1. #1

    Saab 95 2.3t - 2004 Filmklipp

    Hej Allesammans, Jag har inhandlat mig en 2.3t Vector med 24500mil på nacken. Bilen går hur bra som helst och absolut inget problem med laddtryck eller att den tvekar. MEN när den är kall och jag startar den så tycker jag att det kommer en vit rökpuff några sekunder och sedan försvinner det, Har försökt felsökt lite ang detta och testat backventilen men den var ok. Hur är vevhusventilationen på dessa? Kan man se vilken modell man har? Min är tillverkad September 2003 men uttagen 2004.

    Även så har jag märkt att ibland är backväxeln svår att få i, då måste jag peta i 1an innan sen kan backen glida i. Kan de hjälpa med ny olja i lådan? (Manuell).

    Tacksam för svar och hoppas jag kan få lite små tips hur jag felsöker vidare.

    Fixar ett Filmklipp


    Här är ett klipp vid kallstart https://www.youtube.com/watch?v=_3oE...ature=youtu.be
    Här är ett klipp på Växellådan vid kallstart https://www.youtube.com/watch?v=spmm...ature=youtu.be

    PS: Backen är trögare att få i när Växellådan är Kall!!

    Med Vänlig Hälsning Niclas

  2. #2
    Här är en bild på Vevhusventilationen.


  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av KarlssonV6 Visa inlägg
    Hej Allesammans, Jag har inhandlat mig en 2.3t Vector med 24500mil på nacken. Bilen går hur bra som helst och absolut inget problem med laddtryck eller att den tvekar. MEN när den är kall och jag startar den så tycker jag att det kommer en vit rökpuff några sekunder och sedan försvinner det, Har försökt felsökt lite ang detta och testat backventilen men den var ok. Hur är vevhusventilationen på dessa? Kan man se vilken modell man har? Min är tillverkad September 2003 men uttagen 2004.

    Även så har jag märkt att ibland är backväxeln svår att få i, då måste jag peta i 1an innan sen kan backen glida i. Kan de hjälpa med ny olja i lådan? (Manuell).

    Tacksam för svar och hoppas jag kan få lite små tips hur jag felsöker vidare.

    Fixar ett Filmklipp


    Här är ett klipp vid kallstart https://www.youtube.com/watch?v=_3oE...ature=youtu.be
    Här är ett klipp på Växellådan vid kallstart https://www.youtube.com/watch?v=spmm...ature=youtu.be

    PS: Backen är trögare att få i när Växellådan är Kall!!

    Med Vänlig Hälsning Niclas
    Det kan ryka i börja av starten. Har hört att för varje liter bensin man förbränner så produceras en liter vatten som ångar ut eller lägger sig i avgasröret. Har man kört många korta sträckor kan det ryka en hel del innan allt vatten ångat ut.

    Jag har själv en växellåda som varje gång jag långsamt kör in i garaget så blir backen svår att lägga. Om det är vanligt eller ej vet jag inte ,Ny olja gjorde det inte bättre.
    Senast redigerat av Kudashi den 2014-09-28 klockan 13:19.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  4. #4
    Hej, Ja det vet jag med.. Nu när jag filmade så kom jag inte presis ut vid starten då jag var ensammen. Men precis vid start så kommer det som ett litet rökmoln. Tycker du röken ser Vit Blå ut? Eller är den bara vit? Svårt att se tycker jag.

    Ok - Ja det är inte roligt med backen, Hur länge har du kört med det? Gjorde Olja ingen skillnad alls?

  5. #5
    För mej blev backen mycket lättare att få i efter att jag bytte koppling.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Ang. VV så har en -04 den nya varianten.

    Ang. kopplingen är det ju uppenbart att den inte frikopplar. Du måste reda ut om det är problem med hydrauliken eller med kopplingen i sig. Hur känns den när du trampar ur?
    Tyvärr gissar jag på ett kopplingsbyte.
    Signaturlös

  7. #7
    Så jag har alltså den senaste vv ? Backen blir lättare att lägga i när motor och växellåda är varm. Alla andra växlar går fint i. Och den slirar ingentingen. Ang röken då? Är den blå eller vit?

Liknande ämnen

  1. Saab 99 X7 Turbo rwd -74
    Av Schwartz i forum Projekt
    Svar: 1451
    Senaste inlägg: 2023-09-26, 14:43
  2. Roliga filmklipp
    Av Brandten i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 21:25
  3. Söker filmklipp Saab 9-3 XWD sladdar på gräs
    Av Skånesaab i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 14:29
  4. Uppskatta effekt i denna saab (filmklipp)
    Av salkin i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •