Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Strulande OG9-5 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    Strulande OG9-5 1,9TiD

    Hej allihopa,

    Jag har ägt en 9-5:a 1.9TiD i snart ett år som nu rullat drygt 31000 mil. Jag köpte den vid 26000 mil.

    Jag kommer inte ihåg när problemen började, men vill säga att dom började dyka upp efter en service då följande byttes:

    Olja+filter
    Bränslefilter
    Luftfilter
    Kupefilter

    Nu till symptomerna:

    Bilen ryker ganska mycket svart rök under full gaspådrag. Den laddar även ojämnt (nästan som att laddet kommer i vågor, laddar, släpper efter lite och laddar igen hela vägen till 4000 varv).

    Den ryker bara svart när man kört lugnt en längre sträcka och sen kan man "sota ur den" och röken är nästan helt borta hur mycket man än gasar.

    Jag har inte fått nån felkod tills idag då jag fick två P2279 koder (kan ej se specifikt vilken av P2279:orna det är då jag bara har en vanlig kodläsare).

    Jag har bytt LMM, MAP sensor, EGR och alla 3 turbo slangar, men motorlampan kommer tillbaka efter en stunds körning, ibland tar det 9mil för den att dyka upp, ibland 3.

    Jag vet inte vart mer jag ska kolla eller vad jag kan testa för att lokalisera felet. Vänder mig nu till er. Om någon har tips eller vet vad det kan göra så är jag väldigt tacksam för all hjälp!

  2. #2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Tack för svaret. Jag har redan gått igenom alla länkar du hänvisar till sedan tidigare, men blir inte klokare av de.

    Ena säger att P2279 kan bero på nån av dom följande 5 sakerna: EGR, MAP sensor, LMM, Späll fast i öppet läge eller helt enkelt ett hål nån stans i systemet.

    Nån annan säger att byte av MAP sensor löste hans felkod för P2279, den tredje säger att byte av EGR löste P2279 och rök vid gaspådrag etc etc etc..

    Jag har som sagt bytt allt förutom virvelspjäll (ingen felkod för den än) och sprutat såpablandning och startgas för att försöka hitta eventuella läckor i systemet som drar tjuvluft. Nada. Bränsleförbrukningen är inte förändrad, 0,6 blandad körning.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83
    Hittade läckan med hjälp av tvål-vatten blandning och en person som varva lite medan jag spraya lite här och där.

    Tack för hjälpen.

Liknande ämnen

  1. Strulande Ac 9-3 -99
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 11:19
  2. strulande acc?
    Av viktor9k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 23:17
  3. Strulande ABS.
    Av aladinsane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •