Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Trima en Saab 9000 2.3LTT 170hk från 1995 ???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130

    Trima en Saab 9000 2.3LTT 170hk från 1995 ???

    Hej

    Är ni här på forumet och tänkte fråga er som förstår sig bätrre på Saab bilar än jag vad en sådan bil klarar utan att man måste byta koppling osv...

    Jag såg hos tex: nordicuhr & atech steg som ger ca 245hk efter optimeringen måste man byta nåt på bilen?? Finns det några mer företag som håller på med trimning?? det är kanske viss pris skillnad

    EDIT: Fel forum del kanske? kan någon moderator flytta den isf...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Du har även:

    www.speedparts.se
    www.sqr.se
    www.chipcenter.cc
    www.bsr.se
    www.gikturbo.se
    www.maptun.com

    Finns säkert fler. Men värt att veta är att speedparts kör med mjukvara från BSR så det är i princip samma sak. Bara att börja jämföra. Sen får folk gärna meddela sina erfarenheter från de olika firmorna..

    Mvh Daniel

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 414
    Medlem#
    3020
    Hej och välkommen till forumet.

    Du har en bil som det blir riktigt kul att "chippa" det är så att det är samma turbo som sitter på 200 hk, det ända som skiljer är avsaknad av magnetventil och annat program. (Annan lamell och andra drivknutar också)

    Om kopplingen är fräsch så skall inte ett 245 hk program vara några problem. Dock skall du upp till 300 och där över så kommer du märka att kopplingen inte håller så då måste det till andra grejer.

    När du skall optimera den så måste en magnetventil monteras, därefter kopplar man på en dator och optimerar styr.boxen. (Trionic 5,5 boxen som sitter i motorrummet under plasten vid framrutan)

    /Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Ok,jag bor i Örebro och närmaste trim firma är så vitt jag vet i Karlskoga hos auto motor perfomance/bsr Det jag undrar är om BSR är bra eller ska jag lämna bilen hos någon annan kanske?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Många firmor säljer över post-order så kolla med den firman du är intresserad av. Nordic däremot levererar trimmet till närmsta Saab-ÅF. Och om dom sätter i det får du betala en slant. Men då får du garanti på allt oxå.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Många firmor säljer över post-order så kolla med den firman du är intresserad av. Nordic däremot levererar trimmet till närmsta Saab-ÅF. Och om dom sätter i det får du betala en slant. Men då får du garanti på allt oxå.
    Jag vill helst lämna in bilen liksom och få garanti på det

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Ok,jag bor i Örebro och närmaste trim firma är så vitt jag vet i Karlskoga hos auto motor perfomance/bsr Det jag undrar är om BSR är bra eller ska jag lämna bilen hos någon annan kanske?
    Om jag inte tar helt fel så finns det trimmare närmre dig än du anar....
    Maptun finns efter vad jag förstår i din stad till och med.
    9-5 2,3t kombi-99, helt original ännu....

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Jag vill helst lämna in bilen liksom och få garanti på det

    Då tycker jag du beställer från Nordic. FÖr då får du garanti på motorn och transmisionen enl. vad jag har fattat det som. Medans andra bara lämnar garanti på sin mjukvara och mjukvaru-relaterade fel.
    Har jag rätt? Någon?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Alltså kan det här verkligen stämma att nordic med steg1 ger 230hk medan atechmotor steg1 ger 245hk det är ju en del skillnad, och priset skiljer sig inte så mkt ca 800:-

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 639
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Alltså kan det här verkligen stämma att nordic med steg1 ger 230hk medan atechmotor steg1 ger 245hk det är ju en del skillnad, och priset skiljer sig inte så mkt ca 800:-
    det kan mycket väl stämma, man skulle nog tom kunna klämma ut närmre 300hk i ett steg 1, ett tag iallafall. En orginalare har lite begränsad andning både in och ut, därför kan man inte göra ett steg 1 så jätte vasst som man kanske velat, allt handlar om hur stora marginaler man vill ha samt hur duktig man är på att hacka tronic...

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Ska vi räta ut några oklarheter här?

    Nordic levererar också per post om man hellre monterar själv. De lämnar inte maskingaranti på bilar som inte längre har det. De övertar alltså SAABs maskingaranti, alltså när den gått ut hos SAAB har den även gjort det hos Nordic. Dock lämnar de fortfarande garanti på sin produkt.

    Man ska inte stirra sig blind på antalet hästkrafter hos de olika trimfirmorna, eftersom olika mätsätt används. Det innebär att de 230 hästarna hos firma A mycket väl kan vara snabbare än de 245 hos firma B. Utöver själva mätsätten så skiljer det även i körbarhet. En firma kanske har en kort vridmomentstopp för att få till höga siffror, medans nästa firma har en jämn, fin kurva där motorn drar jämnt och härligt ända från botten, med minimalt med turbofördröjning och vridmomentstoppar.

    En del trimfirmor gör ändringar i programvaran efter dina önskemål, för att passa dig bättre, t ex Nordic och Maptun. Andra ändrar inget, utan har bara sina färdiga program, t ex BSR.

    Sen kan det vara idé att välja en tuner som du känner att du får förtroende för. Vi brukar rekommendera att ringa/maila runt till några av de mer välkända för att avgöra vem du känner mest förtroende för. Kundrelationer är mycket viktigt. Speciellt om det mot förmodan skulle krångla.

    Jag har valt Nordic och jag ångrar mig inte en sekund. Min förra bil (en ng900) rullade 6000 mil med Nordics St3 trim. Gick som ett skållat troll.
    Min nuvarande har rullat 5000 mil med Nordic trim och den går också kanon.

    Lycka till med din triming!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Flyttad till Motor och motorstyrning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Jag har bestämt mig,det blir Nordic

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Jag har bestämt mig,det blir Nordic
    får man hälsa dig welcome till nordicgänget då, blir de ett steg1 som en början och sedan blir de kanske ett steg3 till våren 06 för när man redan har börjat så är de svårt att sluta man vet alldrig när man blir nöjd.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Tack för alla svar

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 325
    Bra val! Litar nog mest på Nordic...

    Men nu sitter det ett speedparts steg 2 i min gamla 9000ltt 170 bil å den har snart rullat 6000 problemfria mil. passerade jusst för ett tag sedan 25k mil.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  17. #17
    Guest
    Håller med föregående talare. Kör själv en 9000 170hk 1995 med nordic steg 3. Är mycket nöjd. Även med deras bemötande. En del andra firmor har mycket att lära.

Liknande ämnen

  1. Vilken motor passar vid motorbyte 9000 -96 2,3ltt 170hk
    Av Surbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 18:38
  2. Centrallås SAAB 9000 från 1995
    Av roian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 00:33
  3. [LÖST] Sätta i magnetventil från 9000 2,3t till 9000 2,3ltt
    Av PeterLovgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 21:51
  4. Övre motorfäste SAAB 9000 från 1995
    Av roian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 23:22
  5. HJÄLP VILL TRIMA MIN Saab T 9000 16 CD-89
    Av Saab T CD-89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •