Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ryck i växelspak (3an) & knak från ratten 9-5 SC aero 07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Ryck i växelspak (3an) & knak från ratten 9-5 SC aero 07

    Hej!

    Precis blivit saab-ägare då jag införskaffat mig en väldigt fräsch kombi 9-5 aero 2.3T, årsmodell 2007 som gått 17 tusen mil.
    Missade att påpeka detta (tänkte inte på det) då jag köpte den ifrån en firma men har nu märkt att växelspaken "rycker till" vid gaspådrag/gassläpp~, detta förekommer på 3:ans växel och inte alls på någon annan växel av det jag hittils märkt. Spaken liksom rycker lite fram och tillbaka. Har läst om lite olika saker som dåliga motorfästen, motorkuddar etc men tänkte höra om vad ni tror ändå? Då det endast är på 3:an, något annat som kanske "hör ihop" och gör saken klarare är att jag tycker alla växlar läggs i enkelt, förutom att det känns som att tvåan kan hoppa ur ibland (har gjort det 2-3 gånger men vet ej ifall det beror på att jag lagt i den dåligt eller ej).

    Det var det första, det andra är att ratten "knäcker till" lite då man kör långsamt, svänger försiktigt, gasar lätt~, som att någon knackar försiktigt inifrån ratten. Vad kan detta vara? Har även läst lite om detta och där förekommer olika förslag som exempelvis att rattaxeln skall smörjas? Jag nämnde detta för firman och de sa att de skulle titta upp det innan leverans (sa även att det smort in något av det jag förstod), men när jag väl körde iväg märkte jag efter ett tag att problemet var kvar.

    Firman erbjuder garanti i form av att de fixar saker som ger en "tvåa på besiktningen", skall jag åka tillbaka till dom och prata eller finns det några enkla lösningar på mina problem? Eller är dessa saker helt normalt/ofarligt?

    Vad kan det kosta att reparera felen ifall jag behöver lämna in till en verkstad?

    Oerhört tacksam för svar, och får även tacka er som bidrar till att göra forumet såpass bra som det är, haft stor användning av det vid mitt saab-letande!

    edit:

    Glömde även att tillägga att när man gasar och har motorhuven uppe och lyssnar så kan man höra ett lite konstigt ljud, ljudet uppstår då man gasar någon stans mittemellan lite och mycket, ungefär som att de "räfflas" lite, vet inte hur jag skall förklara. Trodde först att det var så det skulle låta från motorn och att det var turbon eller så, men börjar undra ifall det kan vara något skumt? Ljudet är lite som en ny sportbil låter? Låter ingenting när man gasar försiktig och heller inget när man gasar mycket, hörs ej heller när man kör normalt med bilen.

    mvh,
    Anders
    Senast redigerat av Eken92 den 2014-09-25 klockan 23:31. Anledning: tillägg

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    93
    Det "knakade" i ratten på vår bil också. Fick den smord och har inte hört något sedan dess. Om jag förstod rätt tar det kanske 30 min arbete att öppna, smörja och skruva tillbaka. Så 200-300 kr arbetskostnad kanske. Tror inte det är skadligt mer än att det är irriterande.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack för snabbt svar! skönt att höra att det löst sig för dig iallafall, var gjorde du detta och vet du vad den smordes in med? Man vill ju inte gärna åka till någon "lallar"verkstad som hostar ut något pris utan att veta vad exakt de ska göra heller..

    mvh,
    Senast redigerat av Eken92 den 2014-09-26 klockan 00:09.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Att växellspaken rör sig som du beskriver det samt även har hoppat ur 2 an kan tyda på som du säger motorfästen eller växellådsfästet men tycker det är lite skumt bilen har gått 17000 mil bara. sen tycker jag firman har en lite konstig garanti. Finns massor med saker som ej ger 2a på bes men kan kosta skjortan iaf. men hur länge har du haft bilen?
    Tycker du åker till firman och beskriver vad du tycker är fel och se vad dom säger, dom borde felsöka och stå för kostnaderna inte du OM du precis köpt den.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Firman kan inte försämra dina villkor som dom gör med sin "garanti". Konsumentköplagen går inte förhandla bort vid sådana här tillfällen då lagen är tvingande. Lagen faller bara bort om villkoren säljaren erbjuder till konsumenten är bättre än vad lagen erbjuder, vilket knappast är fallet nu. Du har rätt under 6 månader från köpdatum att få fel fixade då detta räknas som ursprungsfel och det är upp till bilfirman att bevisa motsatsen. Efter 6 månader vänder bevisbördan istället åt ditt håll då du har rätt att reklamera fel upp till 3 år efter köpet.
    Senast redigerat av Renjaveln den 2014-09-26 klockan 07:05.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tackar!

    Är 17000 mil för tidigt för att motorfästena ska ha givit upp alltså? Om du nu inte tror det är dom, har du någon idé om vad det kan vara?

    Jag köpte bilen tidigare i veckan men inte hunnit ta kontakt med firman igen, har också känt att jag vill ha lite mer kött på benen så jag vet vad jag ska säga och kan kräva av dom.
    Kan jag kräva att de skall felsöka "rycket" i växelspaken? och därefter exempelvis byta motorfästen?
    Kan jag även "kräva" att de skall felsöka/spänna handbromsen (den tar endast högst upp) eller är det något jag får leva med ifall jag inte fixar det själv?

    Skall självklart kontakta dom för att höra men alltid bra att ha mer information så det blir enklare att föra diskussionen med dom.

    mvh,

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Jag hade åkt till en Saab verkstad, betalat en felsökning på de problem du upplever.
    Få på papper, och åka till firman du köpte bilen av och bett och och få det fixat.

    Kan kännas dåligt i samvetet att sticka en lapp under näsan på firman.. Men det ska du inte ha!

    Tror i min enkelhet att det är inom konsumentköpslagens gränser och regelverk.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Du ska inte vara så snäll, du har köpt en bil för säkert en skaplig summa då ska du inte behöva börja betala för felsökningar samt reparationer utan detta ska
    bilförsäljaren fixa. Precis som Renjaveln skrev så gäller Konsumentköplagen. Och kan dom ej hitta felet eller åtgärda felen så får dom lämna iväg till en bilverkstad som
    kan fixa detta och dom får självklart stå för det... Lycka till

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack för alla svar, jag var lite för feg för att åka direkt till en saab verkstad så ringde upp bilfirman och berättade om felen. De har nu tagit in bilen och felsökt den, det är (antagligen) växellänkaget som måste bytas.
    De har beställt grejerna så tar några dagar innan de får hem dem. Det jag glömde skriva var att tvåans växel tenderar att hoppa ur innan man riktigt fått i den, speciellt då jag svängde, vilket jag förstått är vanligt då växellänkaget (bussningen där i antar jag) är dålig. Får se hur lådan känns när den är bytt helt enkelt. De andra grejjerna nämnde de inte när vi pratade sist så jag antar att de också kommer att fixas till. Får återkomma hur det gick/gått när jag fått tillbaka bilen

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 17:35
  2. Kraftiga ryck i ratten
    Av DanneT16 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 22:18
  3. "Knak" när jag vrider ratten på og900 -91
    Av Data-Saab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 22:27
  4. Ryck så jag nästan slår huvudet i ratten 9000 -96
    Av tubster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 13:16
  5. Knackande ljud/ryck i ratten vid högersväng
    Av Sir i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •