Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Trasigt tändstift med porslinsbit som ramlade av...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    Trasigt tändstift med porslinsbit som ramlade av...

    Hej!

    Jag behöver lite hjälp... Jag skulle byta tändstift och märkte när jag tagit upp det första stiftet att en stiftet var trasigt och att en porslinsbit ramlat av och ner i motorn.

    Har jag ett stort problem, eller är det försumbart? Jag tittade ner i hålet och kunde bara se en liten del av porslinsbiten...

    Please help...

    Tack!

    //Henrik
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 045
    Medlem#
    3471
    Gå in o hämta dammsugaren och sug upp biten om den nu trillat ned i t-hålet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Will do.

    Är det risk för massa problem om jag inte lyckas få upp alla delar?

    /H
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 045
    Medlem#
    3471
    Är inte expert men porslin är "mjukt/poröst" så det bör åka med avgaserna ut antingen som en bit el flera mindre. Fundering om kanske kan fastna mellan cylindervägg och kolv med risk för repor. Men tror inte så.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Är inte expert men porslin är "mjukt/poröst" så det bör åka med avgaserna ut antingen som en bit el flera mindre.
    Jag kan nog inte hålla med om att porslin skulle vara mjukt och poröst. Porslin tillverkas vid så hög temperatur att materialen smälter samman och sintrar helt. Andra material som flintgods är däremot porösa.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 045
    Medlem#
    3471
    Jag jämförde med det material som är runt tändstiftet dvs stål/metall. Sen är porslin hårt glas ja å kan repa metall. Inte det som diskuteras (sammansättningen av porslin) eg utan vad är risken om det ligger kvar i motorn när den startar. Jag misstänker att bitarna går sönder när bränsleblandningen exploderar i cylindern å åker ut med avgaserna.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Björns tips med dammsugaren tror jag är en bra idé, en slangstump instucken i dammsugarmunstycket så får du en smalare pip som går ner i tändstiftshålet och som du kan försöka föra runt i cylindern.
    Ett endoskop för att kika efter det vore det bästa men det är ju inte så lätt att få tag på?!

    Fett kan nog göra att ev. bit klibbar fast där nere och du inte får upp den, fettet i sig ä'r nog ingen fara men jag skulle inte gå på den lösningen

    Edit> Allmänt tips! Jag tar alltid tryckluft och blåser rent innan jag gängar ur stiften för att få bort lite fin sand/damm som gärna samlas där. dammsugare kan också funka om man inte har tryckluft. När stiften väl är ut tvättar jag gängorna med en gammal tandborste fuktad med fotogen för att få bort ev. sot. Tryckluft för att blåsa torrt.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-09-24 klockan 21:38.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Jag jämförde med det material som är runt tändstiftet dvs stål/metall.
    Oglaserat porslin har hårdhet 7 enligt Mohs skala. Aluminium har 3 och järn har 4. Som jämförelse har diamant 10.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Jag misstänker att bitarna går sönder när bränsleblandningen exploderar i cylindern å åker ut med avgaserna.
    Jag skulle inte lämna kvar en porslinsbit i motorn då risken att den skulle orsaka skada (t.ex. fastna mellan topp och ventil och sen krockar kolv och ventil) är för stor. Jag är övertygad om att förbränningen i cylindern inte kommer att krossa porslin.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 441
    Jag håller med Göran att porslinet INTE krossas av förbränningen för isf skulle mittendelen av stiftet som är i porslin och befinner sig i förbränningsrummet ligga risigt till.
    Försök som någon nämnt tidigare att med trycklyft blåsa ur bitarna.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 110
    Medlem#
    2555
    Jag skulle göra som Herman säger, men tejpa på en vattenslang på det spetsiga dammsugarmunstycket (så gör jag rent bakom elementen hemma).
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Jag testar med dammsugare och slang. Tack för tipsen.

    /H
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 281
    Kör inte med porslin kvar, har testat. Negativt erfarenhet. Det repade upp cylinderväggen

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Om porslinet mot förmodan skulle blåsa ut finns risken att turbon skadas
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308
    Hur gick det?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Har inte hunnit fixa än, men tänkte göra det i helgen. Återkommer med hur det gick.

    Tack för alla tips

    //H
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308
    Det skall gå att köpa dammsugarkit för datorn typ. Vet att jag fick det i julklapp för en herrans massa år sedan. Slangarna som finns i det kittet skulle mycket väl kunna gå att få ner i cylindern.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    Nu har jag problem... Porslinsbit från ett tändstift ställer till det...

    Hej

    Og 9-3 äero aut (-02).

    Jag har ett problem. Ett tändstift gick sönder och en liten bit porslin ramlade ner i motorn. Antagligen för att stifta en närmare bekantskap dem 4:ans kolv. Jag körde med dammsugare och tunn slang och fick upp en bit, men det verkar som att jag inte fick upp allt. Anledningen till detta är att när jag försökte starta motorn (BIG mistake) gick den som en påse nötter och ville inte komma igång. Det gnisslade och hade sig, så jag gissar att jag lyckats sabba en kolv.

    Så... Nu till min fråga. Vad i hela fridens namn ska jag ta mig till?!?! Antar att jag bör försöka skruva bort toppen för att se misären och, med lite tur upptäcka att det inte är helt kört. Dock gissar jag att det är väldigt optimistiskt tänkt.

    Hur svårt är det för en rookie att ta loss toppen?

    Några tips på vad jag kan göra, mer än att ringa en verkstad?

    Tack på förhand.

    //Henrik
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  18. #18
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182
    Har du tur kanske en ventil har gått åt helvete

    Hur van är du och skruva? Har du garage och bra med verktyg? Det är endel jobb och lyfta toppen.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Jag skulle göra som Herman säger, men tejpa på en vattenslang på det spetsiga dammsugarmunstycket (så gör jag rent bakom elementen hemma).
    Haha, avslöjad som en städkille!!

    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Kör inte med porslin kvar, har testat. Negativt erfarenhet. Det repade upp cylinderväggen
    Detta gick visst inte in...

    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Hur gick det?
    Inge vidare men han kan själv utveckla detta då han borde ha mest fakta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308
    Tråkigt! :/
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 00:42
  2. Råkade knacka in balansaxelpluggen in i motorn. B2x5
    Av damberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 13:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •