Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Söker hjälp av duktig mekaniker / verkstad för skumt ljud i framvagn! [FILM]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Exclamation Söker hjälp av duktig mekaniker / verkstad för skumt ljud i framvagn! [FILM]

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 Aero från 2001 som har ett väldigt konstigt och irriterande ljud i framvagnen på höger sida. Detta hörs när man kör och svänger stillastående eller i låg hastighet. Fjäderbenslager är nya på båda sidor.

    Vet någon vad det kan vara? Kan någon rekommendera en seriös och duktig mekaniker / verkstad i Skåne-regionen? Gärna nära Malmö, Lund och Trelleborg.

    Se hur det låter här: https://www.dropbox.com/s/wh9upxqsai...0hjul.mov?dl=0

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av Fabian den 2014-09-24 klockan 19:51.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Har du varit hos Bil & Traktor?
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56
    Nej det har jag inte, försöker först hitta någon duktig nära Malmö, Lund eller Trelleborg..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Ja precis, nära Lund. Hörby är nära Lund. Jag bor i Lund (i Lund och inte utanför Lund), och räknar Bil & Traktor som min närmaste Saab-kunniga verkstad.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och om det inte är direkt nära kan det vara värt att åka en bit ändå, kunnig är bättre än närmast om de alternativen står mot varandra

    Bilen nyinköpt?
    Något bytt nyligen? Har det varit tyst efter bytet av lagringarna?
    Eller har det varit bra och börjat helt plötsligt?

    Tycker det låter som om fjädrarna rör sig.
    Finns ljudet om du står still och vrider på ratten?
    Om du har framvagnen upphissad och gör samma sak, tyst då?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-09-24 klockan 16:59.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56
    - murmurer: Okej, ska ha de i åtanke. Tack!

    - HeRmAN: Jag köpte bilen 2008. Och hade den hos en mekaniker i Uppsala som skulle vara en jäkel på SAAB. Han hade ner framvagnen och renoverade även fjäderbenen och bytte till helt nya fjädrar. Detta ljud uppstod efter att han hade haft bilen. Bytet av lagringarna hjälpte inte. Jag och en polare kollade på det och det ser ut som att höger fjäder rör på sig och sen "hoppar till" av spänningen som uppstår.. Ljuder kommer även fram om bilen är stillastående. Jag har inte testat att hissa upp framvagnen.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Var det Saab 37 Viggen han var en jäkel på? De hade ju dem i på F16 i Uppsala ;-)

    Skämt åsido, när gjordes detta, 2008 eller nyligen och kom ljudet direkt efter? Eller fanns det redan innan efter som du skriver att det "inte hjälpte"?
    Jag tycker det låter som det är lagringarna som är boven, har jag inte fått det om bakfoten skall fjädern stå still i sätet ner till och röra sig via lagringen upptill, sitter det fel upptill förstår jag om det hoppar till eftersom hela fjäderbenet rör sig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56
    - HeRmAN: Hehe.. 2012 tror jag.. Ja det kom efter men märkte det inte förens knakandet från de nya fjädrarna slutade. Då lämnade jag in bilen för byte av fjäderbenslager men det hjälpte som sagt inte. Bör jag höra av mig till verkstaden som bytte fjäderlagern och be dom se över deras arbete?

Liknande ämnen

  1. [FILM] Rätt Rolig Saab Mekaniker
    Av ZoreX i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 12:50
  2. Hjälp med skumt ljud
    Av Anell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 21:31
  3. Hjälp, skumt ljud från motorrummet. Första rasade f28an?
    Av mort i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •