Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Missljud OG9-5 -06

  1. #1

    Missljud OG9-5 -06

    Hej,

    jag har en 9-5 Aero SC från 2006 som gått 17500 mil.
    Under en tid nu så har jag haft ett missljud främst när bilen är kall. Som imorse, då lät det ganska rejält.
    Ljudet låter som ett knak och framkallas när bilen kränger, typ om ett av hjulen går över ett gupp innan det andra eller om det går ner i ett hål.
    När jag själv rattar fram och tillbaka snabbt i lägre farter så framkallas ljudet också men brukar försvinna med ökad utomhustemperatur och när man krängt några gånger (ungefär som det sätter sig lite och det som nu knakar blivit uppvärmt).

    När jag lämnade in det till verkstan så bytte de fjäderbenslagringen men det hjälpte inte.
    Efter det så bytte jag själv krängningshämmarstagen (Autoexpertens förstärkta) och krängningshämmarbussningarna (Powerflex) men det hjälpte inte heller.
    När jag hade bilen upplyft senaste så lät det ganska mycket från dämparna när man vred dem, det gnisslade ganska mycket men det kanske det ska göra...
    Frågan är om det kan ge det här knakande ljudet när de är under belastning?

    På besiktningen för 2 veckor sen så fick jag en anmärkning på att bärarmsbussningarna i framvagnen var lite glappa, ingen fara sa han men det kanske också kan vara en källa till problemet.

    Magnus
    Senast redigerat av Magnusb84 den 2014-10-23 klockan 23:07. Anledning: Problem löst

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    841
    Hallå där...

    Hoppas alla tips uppskattas.
    Jag hade en 9-5 -00 för bra många år sedan med oljud/knakande framvagn. (ca 8.000 mil) Efter mycket om och men blev resultatet att man lade silvertejp runt den del av fjädern som vilar mot fjädertallriken samt lade rejält med fett där. Ljudet försvann för gott. Ett mycket udda fel som jag själv aldrig hört talas om men som löste mitt problem. Hoppas du hittar felet. Mycket irriterande med oljud.

    Mvh Rickard

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194
    Hej,

    Jag har liknande på min Aero 08.
    Känns som att det låter mer när det är kallare ute.Alla bussningar kollades mm men allt var bra.
    Avtar så fort det är blöttväglag och och när det är varmt ute.
    Kollade allt mm men hittade inget.
    När jag hade bilen på lyftet och vred på ratten så kom det typ samma ljud från fjäderben.
    Har slutat bry mig om det och har kört med liknande i 3200 mil nu.
    Det är i alla fall många som tagit upp detta på forumet har jag märkt.
    mvh
    Senast redigerat av Aero++ den 2014-10-03 klockan 19:17.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Hej och tack för svar.
    Jag kan testa det, det kostar ju inget. Passar på när jag byter till vintersulorna.

    Med vänlig hälsning
    Magnus

  5. #5
    Jag kommer byta bussningarna för bärarmen fram på båda sidor tänkte jag.
    Verkar inte vara alltför krångligt.
    Få bli uteslutningsmetoden.

    Magnus

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 118
    Det finns 2 bussningar på bärarmarna fram, en större i bakkant och en mindre fram, om du ändå river skulle jag nog rekommendera att ta båda samtidigt.
    Själv gjorde jag det inte på min -00'a så jag fick riva 2ggr....
    Det är ju oftast "att göra jobbet" som är det största hindret till att få det gjort.

    Har läst många gånger att folk ha knackande oljud från fjädrar i framvagnen, det brukar oftast var sänkfjädrar men metoden för att lösa det är ju applicerbar på alla fjädrar.
    Man trär på en bit slang i lämplig dimension på nedersta fjädervarvet för att få en mjukare anliggning av fjädern i tallriken.
    Vattenslang, PVC slang, krypslang har nämnts.
    Fast denna operation kräver ju att man river fjäderbenen även om det inte är så mycket jobb.
    Kan vara bra att tänka på om du vill göra hjulinställning efter bussningsbytet, onödigt att behöva göra inställning 2ggr bara för man inte gör allt jobb för att få tyst på oljudet först.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Tack.
    Kommer byta båda bussningarna på länkarmen där fram. Kommer även montera ett fjäderbensstag. Återkommer när det är gjort.
    Erfarenheter av HD-bussningar kontra Powerflex-bussningar? Stor prisskillnad så man är lockad av att beställa HD.
    Lite sugen på de bakre krängningshämmarbussningarna också, de främre har jag bytt till Powerflex och nu kanske även de bakre.

    Blir även att montera lite vattenslang på nedre fjädervarvet.

  8. #8

    Problem löst

    Hej, igår monterade jag ett fjäderbensstag och vid provkörningen idag så var det som en helt ny bil.
    Bilen kändes för första gången som den satt ihop i framvagnen och det var en ren njutning att köra över ojämnheter.
    Missljudet är borta och ett skorrande som jag haft har också försvunnit! Rekommenderas starkt!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Åsa, Kungsbacka
    Inlägg
    17

    Smile

    Hej,

    har liknande problem och undrar när du säger fjäderbensstag, är det ett sådant här du menar https://www.google.se/search?q=fj%C3...9%3B1024%3B768 ?

    Eller menar du något annat. Ibland har kärt barn många namn

    //Jonas

  10. #10
    Hej, det stämmer. Jag köpte det på SP, kostade runt 1300 kr.
    Bilen är väldigt trevlig nu.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 118
    MapTun har väl också en snygg modell, jag har det i båda mina Aero's
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Missljud!
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 14:20
  2. MISSLJUD
    Av PEKKIS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 08:59
  3. 9-3 ss,missljud bak
    Av 2055 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •