Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Bromsbelägg 9-5 Aero

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Bromsbelägg 9-5 Aero

    Hej,

    Läge att se över bromsbeläggen fram. Vad säger juryn? Red Dot, Performance Friction, Tar-Ox, EBC?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    När jag snackade med Pean Sweden så menade han att jag skulle ha Ferodo belägg till min körstil. Han ville inte säga vad han tyckte om EBC, men han menade att det skulle vara en stooor uppgradering att byta till Ferodo-belägg från EBC iaf.
    Kommer inte ihåg exakt vad de hette, men skrev upp det på jobbet, om du är intresserad.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    När jag snackade med Pean Sweden så menade han att jag skulle ha Ferodo belägg till min körstil. Han ville inte säga vad han tyckte om EBC, men han menade att det skulle vara en stooor uppgradering att byta till Ferodo-belägg från EBC iaf.
    Kommer inte ihåg exakt vad de hette, men skrev upp det på jobbet, om du är intresserad.
    Ja, EBC har jag egentligen inte så mycket förtroende för, så det känns ju skönt att få det verifierat...

    Kolla gärna vad Ferodobeläggen hette.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Det beror ju lite på hur du kör, blyfossingar eller ägg under? Mycket bana eller i stan?
    Antar av dina förslag att du inte har ägg under dem
    Merparten bana?

    Ferodo har jag bara hört gott om (än så länge).
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    (Fast jag som ska byta till biltema-skivor kanske inte har någon talan?)

    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Jag kör med Ferodo Premair-belägg och dom funkar bra för lite hårdrae gatkörning.

    Jag skulle nog inte rekomendera dom vid bankörning, men dom duger som "gat-belägg".

    Priset är ju helt okej, jag betalade runt 500 kr med lite rabatt hos Motordelar i Sundsvall.

    Ett annat plus är att det blir nästan inget bromsdamm.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Jag kör med Ferodo Premair-belägg och dom funkar bra för lite hårdrae gatkörning.

    Jag skulle nog inte rekomendera dom vid bankörning, men dom duger som "gat-belägg".

    Ett annat plus är att det blir nästan inget bromsdamm.
    Tack för tipset. I sanningens namn så har jag väl egentligen varken blyfot eller kör så värst mycket bana... Men skåpet är tungt och när det kommer lite mer mos i maskin så lär det väl hända att man använder några strö-Nm i alla fall...

    Till bana har jag R-däck, vilket i alla fall (förhoppningsvis) reducerar behovet av värstingbromsar något.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Jag kör med Ferodo Premair-belägg och dom funkar bra för lite hårdrae gatkörning.

    Jag skulle nog inte rekomendera dom vid bankörning, men dom duger som "gat-belägg".

    Priset är ju helt okej, jag betalade runt 500 kr med lite rabatt hos Motordelar i Sundsvall.

    Ett annat plus är att det blir nästan inget bromsdamm.
    Kör med samma belägg på taroxskivor.
    Kan bara tala gott om dom åxå. Har kört konbana med dom och tycker
    till det duger dom bra (inte så höga hastigheter).
    Under normala vardagskörningar beter dom sig som vanliga belägg, även om man märker den största skillnaden när dom får upp lite värme.

    Dock har jag hört att dom kan gnissla en del. Mina är dock tysta, för det mesta. Vet dock inte om det har ett samband med skivorna att göra?


    Mvh

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    33
    Annars har Ferodo Racing ett belägg som heter FCP1068 fram till Saab 9-5 och 9-3. Kostar ca 1000 kr. Fungerar även till vardags såväl som till häftiga inbromsningar än så länge, har bara haft dom i ett par månader. Har monterat sådana på min bil. Dammar mindre gör dom också.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Jag glömde att skriva att jag har slitsade orginalskivor fram på min 9-5:a.

    Det gör nog inte så mycket, men lite kallare bör bromsskiva och belägg bli.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    782
    hade ferodo på min volvo tidigare tillsammans med brembo max skivor va väldigt nöjd! (bara gata)
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  12. #12
    Om du är ute efter Ferodo Racing så heter dom olika beläggen

    FCP1068 = DS Performance
    FCP1068H= DS 2500
    FCP1068R= DS 3000

    Har själv DS2500 på min 9-3, fungera klockrent.

    / Henrik
    Saab 9-3 Nordic Individuell "steg 4"

    http://www.garaget.org/?car=3851

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    vart köper man ferodo belägg någonstans helst i stockholms trakten då, eller ni kanske har någon hemsida som man kan ta hem dessa ifrån vilka ska man då ha till sin ng900-96 med nordicsteg3.

    kör ganska hårt och dessa är även tänkta för att leka lite på banan har nu taroxskivor fram med tillhörande belägg.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    vart köper man ferodo belägg någonstans helst i stockholms trakten då, eller ni kanske har någon hemsida som man kan ta hem dessa ifrån vilka ska man då ha till sin ng900-96 med nordicsteg3.

    kör ganska hårt och dessa är även tänkta för att leka lite på banan har nu taroxskivor fram med tillhörande belägg.
    Funkar inte taroxbeläggen bra?


    Mvh

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    vart köper man ferodo belägg någonstans helst i stockholms trakten då, eller ni kanske har någon hemsida som man kan ta hem dessa ifrån vilka ska man då ha till sin ng900-96 med nordicsteg3.

    kör ganska hårt och dessa är även tänkta för att leka lite på banan har nu taroxskivor fram med tillhörande belägg.
    Funkar inte taroxbeläggen bra?


    Mvh
    nedslitna och bromsdamm över hela bilen.

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    KK
    Vad jag kan dra mig till minnes så hette beläggen CP5200, men jag vet inte om det var artikelnummer, eller modellbetäckning. Eftersom beläggen jag skulle ha var till mina AP-ok så lär inte artikelnummerna stämma för dig, men beläggtypen kanske är av intresse då jag sa att jag använder bilen 4000 mil om året. Ganska hårt på gata och en del på bana.
    Han menade att om jag tyckte det funkade ok med Greenstuff då skulle jag absolut inte bli besviken på dessa.

    Killen ingav riktigt förtroende. Inte sån där messersmith som tror han kan allt, utan lyssnade på vad jag sa och gav goda råd utifrån det. Mer som en dialog än en predikan. Därför har jag inga svårigheter att lita på honom.

    Lycka till med ditt val!

    Mvh Stoffe

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Per Stacke hos PEAN är en mycket trevlig kille. Han vet vad han pratar om & har bra produkter. Kanske inte billigast men ger kundservice utöver normal nivå.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Har mailat PEAN. Får se vad de rekommenderar.

    Tack för alla tips och synpunkter.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    vart köper man ferodo belägg någonstans helst i stockholms trakten då, eller ni kanske har någon hemsida som man kan ta hem dessa ifrån vilka ska man då ha till sin ng900-96 med nordicsteg3.

    kör ganska hårt och dessa är även tänkta för att leka lite på banan har nu taroxskivor fram med tillhörande belägg.
    Funkar inte taroxbeläggen bra?


    Mvh
    nedslitna och bromsdamm över hela bilen.

    Mvh Tomas.
    Tompa hittades de några andra konstigheter med bilen
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av 32991

    nedslitna och bromsdamm över hela bilen.

    Mvh Tomas.
    I see...
    Då har bilen körts hårt iaf!


    Mvh

Liknande ämnen

  1. Ferodo bromsbelägg Saab 9-5 Aero 04
    Av Magnus72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 20:08
  2. bromsbelägg bak 9-5 aero
    Av kruse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 22:54
  3. Bromsbelägg till 9-5 aero-03
    Av Uffe Isaksson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 15:10
  4. Byte bromsbelägg fram 9-5 Aero
    Av zemren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 22:40
  5. byta bromsbelägg bak 9-5 aero -00
    Av -big kahuna- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •