Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kallstart 9-5 BioPower?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Kallstart 9-5 BioPower?

    Som rätt så färsk ägare av en 9-5 Biopower -06:a så noterade jag att när det nu för första gången efter sommaren dök nedåt 3-4 minusgrader i natt så krävdes det 3 startförsök innan den gick igång. Den går just nu på 100% E85. Jag har haft ett flertal bilar som jag har kört på E85, både hemkonverterade och fabriksbyggda men att det skulle bli startproblem av den arten i så pass "hög" temperatur hade jag inte väntat mig. Vad är era erfarenheter? Själv tycker jag det borde gå att få igång dem nedåt 15 minusgrader på 100% E85. Om det fortsätter så ska jag testa en bensintank mellan varven. Det är ett tag sedan den gick på bensin.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 449
    För min del är det inga problem med E85 att starta ner till -20 utan värmare, dock så får man gnugga en stund och den går orent ett tag vid en sådan start.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    För min del är det inga problem med E85 att starta ner till -20 utan värmare, dock så får man gnugga en stund och den går orent ett tag vid en sådan start.
    Men kanske är det "E75" du har i den då? För -20 är det väl inte så ofta under den tid på året då det är "riktig E85" i pumparna. Att gnugga på starten brukar väl annars inte vara optimalt för att få E85 att tända. Brukar vara bättre med flera kortare försök då det får bensindelen i E85 att bli mer antändlig.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448
    Har du någon mappning (chip-trimning) gjord på bilen i fråga, eller är det original?
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Jag vet faktiskt inte. Den har dock ett Remus sportavgassystem så inte omöjligt att nått är "tweakat" på den. Har tänkt få till så jag kan tanka ned "binären"/mappen från den och på så vis förhoppningsvis få reda på vad som är i den men har inte haft tid till det.

    Hade förresten i motorvärmaren(som "bubblade" så den funkar rimligen) en timme igår men den startade inte normalt då heller. Inte så kasst som utan men den nästan dog innan den varvade till ett tag. Innan kylan så har den startat normalt.
    Senast redigerat av Baggis den 2014-09-24 klockan 09:25.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448
    Om den är mappad så kan någon ha mixtrat med kallstartsmappen, vilket kan få konsekvenser när den ska startas. Jag hade samma problem som dig med min 9-5 Biopower som var mappat av Nordic -06.
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Hmm.. Ja inte alls omöjligt. Har du hört talas om att det ska finnas en från Saab uppdaterad programvara till BioPower som kom till -08:orna? Fattade det som att det finns en sån och att den bl.a skulle ge bättre kallstarter.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0t biopower 2008, tjurig vid kallstart.
    Av visslaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 18:18
  2. 9-5 SC 2,0t Biopower -07, hyss vid kallstart. *Löst*
    Av peppelito i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 01:01
  3. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •