Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-5 2.3 vectorsport

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2.3 vectorsport

    Hallå hallå, är ny inom bilköp överlag, min första bil var en Saab 95 2.3 kombi från 2000 och den funkade utmärkt tills turbon rasade.

    Iallafall nu är det dags för mitt andra bilköp och klart det ska bli Saab, så jag har letat runt lite och hittat en bil för en relativt billig peng. Men skulle vilja veta lite mer om den från er som kanske har lite mer koll.

    Jag skriver här vad som står i annonsen så kan ni kanske skriva vad det är för negativa och positiva delar med bilen, tack på förhand
    /steffe

    Saab 9-5 2.3T VectorSport Automat 185HK
    År:2005
    Mätarställning: 15700 mil
    Färg: Grå metallic
    Karosseri: Sedan
    Info: Automatisk växellåda, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Navigator, Larm, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Servostyrning, Sidoairbag, Stereo, Stolvärme fram, Svensksåld, Yttertemperaturmätare, Dragkrok, Backsensor.

    Displayen för innetemperaturmätaren är ur funktion. Visar siffror men vissa pixlar saknas.
    Senast redigerat av Steffemannen den 2014-09-21 klockan 11:06. Anledning: Glömde år

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    Det står ju bara vad det är för utrustning, går inte säga något alls om bilen. Du får nog räkna med att det är dags för turbobyte på den strax, även bussningar,
    dämpare, bromsar etc om det är original.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ber om ursäkt för dålig information men det som står i annonsen och jag är verkligen ingen bilhaj

  4. #4
    05 brukar dom väl säga att dom fick till vevhusventilationen? Och de e ju en fördel, kolla upp så att dom bytt olja i växellådan, gärna efter taxi intervall. Och att motorn fått sina oljebyten. Kolla helt enkelt att dom har servat den som den ska.
    Sen framgår ju inte priset, de beror ju lite på hur petig man ska vara.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Nu är det ju ingen 2.3T utan en 2.3t/185. Den sistnämnda har lika turbo som 2.0t vilket är en GT17 där livslängden inte är på topp. En 2.3T/220 och Aero delar TD04 Mitsuturbo. Den håller vanligtvis mycket längre/bilens livslängd.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Och oftast så har Aero billigare årsskatt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Och oftast så har Aero billigare årsskatt.
    Så en veckor automat ligger högre i skatt än 2900 kr ?
    Är du verkligen säker på det ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    Aero har väl högre skatt? Min aero är dyrare än min vector alla fall.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Dom bilar jag kollat på så har det varit 6-700kr skillnad till Aerons fördel, då 9-5.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Priset ligger på 35000kr

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    För äldre bilar (före ca 2002, beror på märke/modell) sätts skatten av bränsletyp och tjänstevikt, för nyare bilar sätts skatten på bränsletyp och koldioxidutsläpp.

    Om vi räknar bort biopower och dieslar och skippar de första årsmodellerna av 9-5 (där skatten är viktbaserad), så har alla og9-5 mycket snarlik bränsleförbrukning (och koldioxidutsläpp). Skatten är nästan densamma för 2.0t, 2.3t, 2.3T och aero samt kombi/sedan, det skiljer några tjugolappar beroende på registerad bränsleförbrukning. Däremot drar bilar med automatlåda märkbart mer soppa än de manuella och därför har automatarna väsentligt högre skatt. De manuella kärrorna ligger typiskt runt 2300-2400 medan automatarna närmar sig 3000:-. Jag misstänker att RZ jämfört en automatare med en manuell.

    Det varierar även lite mellan olika årsmodeller, men för 2005 som tråden handlar om hittar man bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för olika motorer och växellådor här. Där ser man att Aeron med manuell låda faktiskt är den med lägst registrerad bränsleförbrukning och därmed även med lägst skatt.

    Nu till TS begärnan om köpråd: Det är svårt att ge köpråd bara utifrån en utrustningslista, det är upp till dig att bedöma om du vill ha all den utrustningen eller ej. Generella köpråd för og9-5 hittar du annars i FAQ:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...3%96PA-9-5-%29
    Senast redigerat av jellybear den 2014-09-22 klockan 14:46.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag misstänker att RZ jämfört en automatare med en manuell.
    Gick tillbaks till den bilen jag hade jämfört med, det var automat. Helt missat det.



    Men budskapet kvarstår, tro inte alltid att Aero är dyrast gäller även försäkringen. Kolla upp det, gäller delar också.
    Senast redigerat av RZ den 2014-09-21 klockan 19:59.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Försäkringen är lurig.
    När jag köpte min 2,3T/220 var den billigare att försäkra än en Aero. Året efter började det hända saker, och idag är en Aero markant billigare att försäkra än en 2,3T hos alla bolag jag jämfört (Saabförsäkring/If, Trygg-Hansa, Folksam).
    T-H som jag har nu kan inte förklara varför 2,3T är dyrare, då den mekaniskt är identisk med Aeron men har lägre effekt. Enligt dem är det logiskt att Aeron ska vara dyrare p.g.a. effekten, men nu är det som det är...
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 vectorsport 2,3 T 220 HK
    Av Linus9-5 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •