Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Turboras på 9-5 -99

  1. #1

    Turboras på 9-5 -99

    Hej!

    Köpte en 95 2,3T 170 hk från 1999 med 22 000 mil på mätaren billigt (12 000 kr) utan garantier igår från en mindre bilhandlare väl medveten om turboaggregat och att det kan fela och att ett nytt kostar 4 000 kr på Biltema och att ett byte inte verkar så märkvärdigt med Haynes-boken. När jag kollade oljan när jag provkörde bilen var där bara lite grann längst ner på stickan så slarv med oljan har säkert förekommit och servicehäftet har endast stämplar fram till 3 000 mil så vad bilen varit med om är liksom okänt. Jag är väl den 7 ägaren om jag nu minns rätt. Ingen blårök när jag provkörde bilen och ingen senare igår när jag köpt bilen och körde omkring lite.

    Idag körde jag lite längre sträcka typ 6-7 mil och testade vad bilen går för på E22:an med S-knappen på automatlådan intryckt och fullgas några gånger. Sen lugnade jag ner mig och svängde av motorvägen och körde väl typ en mil. Helt plötsligt ryckte det till och börja låta lite. Nästa gång jag släppte gasen kom ett blått moln bakom bilen som helt skymde bakåtsikten. Sen började det att väsa vid gaspådrag och bilen är orkeslös. På tomgång går bilen lika jämnt som innan så att topplockspackningen skulle ha gått verkar väl mindre troligt eller?

    Nog låter detta som ett turboras enligt formulär 1a? Jag vill få det bekräftat av er som vet mer än jag. 4 000 kr för ett fabriksnytt turboaggregat tycker jag inte är så farligt på denna bilen för i övrigt är den i mycket gott skick. För att vara så gammal så är jag förvånad över den vibrationsfria gången oavsett hastighet. Ska ju faktiskt besöka bilhandlaren imorgon och berätta vad som hänt. Kanske, bara kanske att de byter aggregatet om jag kommer med det i handen så slipper jag.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Fel som visar sig inom 6 månader från köpet räknas som ett ursprungligt fel. Handlaren är skyldig att åtgärda felet eller häva köpet. Med andra ord tycker jag inte att du ska börja skruva själv. Kontanta handlaren och berätta vad som hänt.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Fel som visar sig inom 6 månader från köpet räknas som ett ursprungligt fel. Handlaren är skyldig att åtgärda felet eller häva köpet. Med andra ord tycker jag inte att du ska börja skruva själv. Kontanta handlaren och berätta vad som hänt.
    Det finns väl inga garantier what so ever på begagnade bilar, även om vissa bilhandlare frivilligt erbjuder t.ex. 6 mån garanti (då gäller det för övrigt att få ett papper på villkoren för denna garanti).

    Men till sakfrågan: Det du beskriver med ett plötsligt moln bakom bilen låter onekligen som ett turboras. Även om det är något annat är den lättaste felsökningen ändå att skruva av så du kommer åt turbons impeller och kolla dess skick.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jellybear har rätt, bilhandlare har inte någon skyldighet att lämna ut någon garanti på begagnade bilar. Däremot så är det ganska vanligt att man får det ändå, men då måste du även ha fått det skriftligt och inte "pajjar bilen så får du väl komma tillbaka".

    Hoppas det löser sig för dig.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ni behöver helt klart läsa konsumentköplagen...

    Vid en bedömning utgår man från vad som avtalats vid köpet. Det är alltså inte fel på bilen i konsumentköplagens mening om köparen kände till bristen vid köpet, till exempel genom att säljaren redovisat den i varudeklarationen.

    Lagen innehåller dessutom vissa allmänna bestämmelser om när det kan sägas vara fråga om fel. Läs mer om det här nedanför. Det är köparen som måste bevisa att det över huvud taget finns ett fel på bilen.

    Sexmånadersregeln
    Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Läste på det du sa Fidel, ber om ursäkt för felaktig information!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Behöver inte be om ursäkt, forumet finns till för att man ska dela kunskap! Hoppas det löser sig!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Nja, jag håller fortfarande inte med. Visserligen har konsumentskyddet stärkts i och med att bevisbördan för fel de första 6 månaderna flyttats över till handlaren, men konsumentköplagen för övrigt har inte ändrats. För begagnade saker är paragraf 17 extra intressant:
    "...skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. "

    Rent krasst betyder det att köper man en 15 år gammal bil med 22000 mil på mätaren för 12000kr "utan garantier" kan man inte förvänta sig något vidare skick och får tåla ett turboras. Hade bilen varit nästan ny och kostat 200k hade det varit en annan sak, liksom om den trots ålder och miltal hade beskrivits vara "i mint condition" och sålts till ett betydligt högre pris - då hade köparen "med fog kunnat förutsätta" att turbon skulle hålla ett tag till.

    Angående 6 månaders bevisbörda är det nog ingen match för handlaren att på en så gammal bil säga "vi provkör och går igenom alla bilar innan försäljning och dokumenterar de brister vi hittar i objektsbeskrivningen. Ifall turbon skulle ha varit paj skulle både vi och köparen märkt det vi försäljningen".

    Länk till KKL:
    https://lagen.nu/1990:932

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Det är luddigt jag håller med. Men bilen rasade mindre än ett dygn efter den köptes. 12000 får väl faktiskt ses som marknadsvärde för den typen av bil med de mil och ålder. Den är således inte speciellt mycket billigare än någon annan bil av samma år och mil och bör då inte ses som att den är i sämre skick än fullt fungerande. Jag hade helt klart kontaktat konsumentvägledare för att få råd om det vart min bil.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Är det inte så tråkigt att på en T7 motor av de årgångarna som körts endel korta körningar så är 22k mil en förväntad livslängd för turbo, kamkedjan bör väl i normalfallet hålla x antal mil till...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    12000 får väl faktiskt ses som marknadsvärde för den typen av bil med de mil och ålder.
    Japp, men även om priset är normalt för "de mil och ålder" så är det även normalt för "de mil och ålder" att turbon rasar (precis som risig9000 säger). Så resonerar även våra domstolar och därför tror jag att det blir svårt att kräva säljande firma på reparationskostnaden eftersom turbon bevisligen inte var paj vid själva köptillfället.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Japp, men även om priset är normalt för "de mil och ålder" så är det även normalt för "de mil och ålder" att turbon rasar (precis som risig9000 säger). Så resonerar även våra domstolar och därför tror jag att det blir svårt att kräva säljande firma på reparationskostnaden eftersom turbon bevisligen inte var paj vid själva köptillfället.
    Det man kanske kan hoppas på är goodwill hos säljaren iom bilen rasade dagen efter köp, jag hade nog gått tillbaka till säljaren och testat. Helt orimligt vore det inte att dra av ett par tusen på priset...

    Hade den rasat efter en månad tycker jag inte säljaren haft nån anledning att pruta retroaktivt. Det är ju inte frågan OM turbon ska rasa utan NÄR.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148
    On topic: ja det låter som ett klockrent turboras

    off topic: finns en paragraf om begagnade bilar att om bilen kostar under 20 eller 30 000 (kommer inte ihåg säkert) så har man inte reklamationsrätten pga bilen är så billig att man ska räkna med problem.
    Därför säljer många firmor bilarna presis under denna gränns.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Dirq Visa inlägg
    On topic: ja det låter som ett klockrent turboras

    off topic: finns en paragraf om begagnade bilar att om bilen kostar under 20 eller 30 000 (kommer inte ihåg säkert) så har man inte reklamationsrätten pga bilen är så billig att man ska räkna med problem.
    Därför säljer många firmor bilarna presis under denna gränns.
    Fel. Bilar under 30.000 behöver inte varudeklareras. Det är den enda juridiska skillnaden. MEN, finns ingen varudeklaration blir det svårare att bevisa att fel inte fanns från början och tvärtom. Så i praktiken blir det svårare att reklamera. Reklamationsrätten är dock orörd precis som för varudeklarerade bilar.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  15. #15
    Jag har bytt turbon nu själv här ute i gruset. Nu är bilen tip/top igen.

    Jag provkörde bilen då när jag köpte den utan blårök och ickeskrikande turbo. Jag fick bilen hemkörd till mig och mekanikern körde tillbaka bilen till bilhandlaren med mig i passagerarsätet och sen körde jag hem själv. Vi pratade och han sa själv att bilen verkar helt ok. Inga problem med bilen. Han frågade vad jag gett för den och sa att för 12 000 kr har du fått en bra Saab. Den kanske rök lite hela tiden men det var ingenting jag la märke till.

    Nästa dag trampade jag fullt och höll pedalen där och upp till över 200 km/tim bara för att testa och detta gjorde jag två gånger och då laddar ju turbon verkligen fullt en längre stund och sen kom raset. Jag antar att det var dags för turboraset just den dagen. Jag ska köra till bilhandlaren imorgon för att hämta en ny regskylt han beställt och visa det gamla aggregatet. Kanske att jag får viss kompensation, typ halva kostnaden eller något. Ger han mig kalla handen så får det vara vad det vill med det. 12 000 kr + 4 000 kr för turbon är inte jättemycket pengar. Enligt vissa här så skulle turbon kunnat rasa i februari nästa år och bilhandlaren skulle haft ett ansvar. Det tror inte jag ett ögonblick på när det gäller denna billiga bilen.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-09-24 klockan 20:34.

  16. #16
    Bilen hade gått på tomgång utan några problem i typ 45 min innan förra inlägget skrevs, kört hade jag inte gjort. Senare igår kväll när det var mörkt tog jag en tur och fattade inte vad som kunde vara fel för det rök så det liknade ingenting och motorn hackade och höll på och något turbotryck fanns inte. Jag körde hem igen och parkerade bilen. Idag när jag satt och jobbade bakom bussratten så gick det upp för mig att jag bara skjutit in ett t-rör lite grann när jag monterade ihop allt efter turbobytet. T-röret med slang som går från en av slangarna (W tror jag att det är) till höger bort mot en blå plasthistoria på en slang.

    Väl hemma idag så satte jag dit den och nu går bilen bra (nästan). Vid lite gaspådrag är det inga problem även om turbon laddar (för det märker jag) men om jag trampar lite mer så tvekar och rycker bilen under 3 000 varv (även varvräknaren hackar då under 3 000 varv) för att från 3 000 varv och uppåt gå som den ska med turbo och allt. Tyder detta på ett luftläckage eller kan det vara så att systemet håller på att vänja (adaptera) sig till den nya turbon? Innan turboraset tvekade inte bilen alls utan drog jämt och fint även från typ 1500 varv. Tändstiften kanske fått stryk då jag körde 1,8 mil hem efter turboraset med oljan antagligen "flödande" in i motorns insug?

    Jag köpte en turbomätare idag som ska kopplas in för jag VILL bara ha koll på trycket! Märkligt att en tryckmätare inte kan vara standard i alla turbobilar. Efter att jag kört i typ 30 min idag så är blåröken borta vad jag kan se. Det tog väl sin tid att få bort olja ur avgassystemet. Turboaxelns lagring var helt slut i den gamla turbon.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-09-25 klockan 20:26.

  17. #17

    Nöden är uppfinnarens moder.

    Eftersom jag passerade 50 år så är jag senil! :-)

    Det var inte så konstigt att bilen hackade. Jag hade glömt att jag tappat bort plåtbiten under skruven. Något övertryck är det ju svårt att få upp när röret med o-ring inte sitter fast. Ett egentillverkat plåtbleck sitter nu på plats.

    Röret ifråga är det som går snett ner från vänster sida och framför värmeskölden framför turbon och ner till insuget.

    Nu är där drag i min SAAB! Efter många år utan ett turboaggregat i en bil så är jag nu bara lyrisk! :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Nu är det lite småfix kvar där ett är att klura ut vad felkod 21 innebär i AC:n.

  18. #18
    Nu har jag inte passerat 50 men kan ju vara senil ändå, men jag har för mig att felkod 21 har med recirkulationsmotorn att göra.
    Signaturlös

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Recirkulationsmotorn ska gå att öppna och reparera kan jag läsa. Men vad denna motor gör är väl helt enkelt att styra en klaff för återcirkulation av luften i kupén? Återcirkulation behövs egentligen aldrig även om Ac:n väljer det initialt när det är supervarmt och kupén ska kylas ner. Att spärra klaffen i icke återcirkulationsläge kan väl också vara en lösning?

    Tillägger att när jag trycker på knappen återcirkulation kan jag inte höra någonting att något rör sig alls vilket väl tyder på att motorn inte fungerar som den ska? Dessutom har jag ju felkod 21. Inte heller vet jag i vilket läge klaffen befinner sig för något regn och imma på insidan av framrutan har jag inte varit med om under veckan som jag ägt bilen.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2014-09-28 klockan 01:01.

Liknande ämnen

  1. Turboras?
    Av Fladdan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 17:57
  2. Turboras ?
    Av Jonas 75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 11:18
  3. Turboras.......
    Av Nyhem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 23:16
  4. Turboras + blå rök.
    Av tok10 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •