Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Alltid buggigt vid SID-ändringar T7Suite

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740

    Alltid buggigt vid SID-ändringar T7Suite

    Vi snackar T7Suite och SID. (T7Suite 0.0.0.11 och Biopower .46s är förutsättningarna)
    (Egentligen kanske jag borde snacka med M.Classon eller Mackan direkt, men jag slänger ut det här....) Hoppas ni läser pöjkar

    Detta blir mycket svårläst, kanske t.o.m. svårt att tyda, men vi KÖR


    Detta fantastiska program (T7Suite) som vår vän Holländaren Dilemma utvecklade, (och andra nu vidareutvecklar, läs ovan) tillsammans med andra, har fortfarande saker som gör mig "undransfull".
    I detta fall gäller det ändringar och inställningar i SID via T7Suite.

    Exempel:

    * Jag (försöker) lägga upp knackräknare för respektive cylinder. (KnkDet.KnockCyl) Första adressen går bra. Jag väljer "short name" Knk1 för första cylindern. (På en "upptagen plats i "Mode Generic-listan, just för att ändra till eget tycke och smak).
    Redan här blir det "skumt" (T7Suite ver 0.0.0.11, kontra äldre utgåvor verkar det som) Adressens hexkod är F04482 (Biopower-SW .46s). (15746178 integer). Om man klickar på adressen togglar den mellan ett hexadecimalt värde och vad som till synes är ett integer-värde? Visst var det väl så att i tidigare utgåvor stod endast integervärdet där vi addade 2byte (dvs ett ord , unsigned integer) för resterande cyl. Jaja, vi lämnar det tills vidare. Detta är inte problemet.

    Vi går vidare:

    * Jag lägger till Knk2 (cyl 2) där adressen i mitt fall BORDE vara integer-värdet 15746180 (Hex = F04484). Funkar.....bra...vi går vidare....
    * Jag lägger till Knk3 (cyl 3) och sedemera Knk4 (cyl 4). NU börjar det spöka!

    Om man "OK"-ar och sen öppnar igen så har allt dribblats om avseende symbolnamn, "short name" och "description".

    Kan kanske herr "El-Maco" eller "Classe" eller andra duktiga killar och tjejer kan förklara detta? I min värld så måste det föreligga en bugg i T7Suite, (eller outrönad programmering avseende detta) för jag TROR inte att det är jag som gör fel

    (EDIT: Jag klagar absolut inte, för jag VET vilken tid och arbete som ligger bakom T7Suite med andra skojsiga program, men här efterlyser jag info)
    Trevlig helg!
    Mvh
    Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-09-20 klockan 10:24.

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Jag har lagt in en ändring där inställningen för show addresses and lengths in hex är ibockad som standard då det blir lättare att räkna, detta gör att även sid editorn visar hex tills du markerar adressen, den byter då till decimal visning.
    1: Lägg till symbolnamnet först och tabba sedan till adressfältet.
    2: Kopiera adressen, klistra in i fältet under, lägg på 2, gå till nästa, klistra in och lägg på 4, gå till nästa och lägg på 6.
    3: Ändra sedan typen på de tre extra fälten där du klistrade in adressen till samma som den första.
    4: Skriv in önskad rubrik på de 4 raderna.
    5: Klicka på ok

    Hoppas det går att förstå beskrivningen

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Jag har lagt in en ändring där inställningen för show addresses and lengths in hex är ibockad som standard då det blir lättare att räkna, detta gör att även sid editorn visar hex tills du markerar adressen, den byter då till decimal visning.
    1: Lägg till symbolnamnet först och tabba sedan till adressfältet.
    2: Kopiera adressen, klistra in i fältet under, lägg på 2, gå till nästa, klistra in och lägg på 4, gå till nästa och lägg på 6.
    3: Ändra sedan typen på de tre extra fälten där du klistrade in adressen till samma som den första.
    4: Skriv in önskad rubrik på de 4 raderna.
    5: Klicka på ok

    Hoppas det går att förstå beskrivningen
    Härligt med svar från den gode El-Maco, tack Mackan, men jag tror ev. att du missförstår pga jag är dålig på att beskriva problemet.

    Kanske ska spela in en film och publicera? För det är väldigt viktigt att man förstår varandra.
    Jag har valt att lägga upp Knk1, Knk2, Knk3 och Knk4.

    Tex så ändras "short name" omedelbart till KnkD när man tryckt in adressen eller valt "Symbolname". Varför det?
    Symbolnamnet för Knk2 (försvinner alltid) och är och förblir blank.
    Symbolnamnet skiter vi iofs i...det är inget som visas i SID:en. Det gör däremot "shortname".
    Sen ställs alltid symbol-namn för Knk3 och Knk4 alltid om till "KnK.Det.RefValueActual" respektive "KnkAdapt.IgnOffset".

    Hoppas informationen "make sence", det bästa vore nog ändå att spela in en videofilm.
    EDIT: Undrar om jag dunkar in fel data i adressfältet? Måste vara så

    /mvh
    Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-09-20 klockan 12:23.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Jag försöker få till en film på måndag, bra att ha för framtida faq.
    Anledningen att symbolnamnet bara visas på första cylindern är att symbolen är att den är längre än vad som visas på en plats i sid.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Jag försöker få till en film på måndag, bra att ha för framtida faq.
    Anledningen att symbolnamnet bara visas på första cylindern är att symbolen är att den är längre än vad som visas på en plats i sid.
    Ja om du vill det så är det säkert en hel hop med människor som skulle uppskatta det. Vad jag egentligen menade var att JAG skulle visa ett litet klipp där jag visar problematiken jag upplever.
    Men kör på Mackan!
    Mvh
    Lufto

Liknande ämnen

  1. Ändringar i interiören i 9-3 MY08?
    Av Ennet i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 13:23
  2. Ändringar fjädrar och innerskärmar på 9-5 M06?
    Av cnyb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 00:15
  3. Frågor ang og9-3 inredning +ändringar
    Av Turbo_Matte i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •