Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Baklucka tar i stötfångare. 9-5 kombi.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65

    Baklucka tar i stötfångare. 9-5 kombi.

    I vintras blev jag påkörd bakifrån när jag stod still vid ett rödljus. Jag hade mitt löstagbara drag monterat. Drag samt stötfångare bak gick åt skogen. Bilen hamnade på Saab:s rekommenderade verkstad för att repareras. När jag fick tillbaka bilen såg jag direkt att bakluckan tar i stötfångaren. Detta är tydligen ett vanligt problem enligt verkstaden som utförde jobbet. Lacken har nu släppt i underkant av luckan och varken försäkringsbolag eller Saab verkar så sugna på att fixa detta
    Enligt verkstadsgubben så beror det på att stötfångaren trycks upp av draget, på vissa bilar tar luckan i nästan hela vägen. Min tar endast i vid hörnen. Någon som har erfarenhet av detta?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    768
    Det där ska verkstaden justera till åt dig.
    Om det inte gått mer än ett år.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Det där ska verkstaden justera till åt dig.
    Om det inte gått mer än ett år.
    Går inte säger dom, det är det som är problemet. Draget tar i redan som det är då stötfångaren är max nerjusterad.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 208
    Vi har det problemet på ett par av firmans M-01 med drag. SAAB kan inget göra säger de. Jag justerade då upp låsblecket (på tröskeln) på min. Detta gör att luckan nätt och jämt missar hörnen.

    Även om luckan inte går i när bilen står still så gör den det då bilen vrider sig lite.

    Torx och någon rejäl mejsel att bända lite med. Lägg någonting emellan så det inte blir märken.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Vi har det problemet på ett par av firmans M-01 med drag. SAAB kan inget göra säger de. Jag justerade då upp låsblecket (på tröskeln) på min. Detta gör att luckan nätt och jämt missar hörnen.

    Även om luckan inte går i när bilen står still så gör den det då bilen vrider sig lite.

    Torx och någon rejäl mejsel att bända lite med. Lägg någonting emellan så det inte blir märken.

    /Fred
    Det var inte kul att höra.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 544
    Citat Ursprungligen postat av biljon
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Det där ska verkstaden justera till åt dig.
    Om det inte gått mer än ett år.
    Går inte säger dom, det är det som är problemet. Draget tar i redan som det är då stötfångaren är max nerjusterad.
    Har din bil varit baksmälld och de har reparerat skadan så åk tillbaka och KRÄV att de fixar det. Stötfångaren ska sitta riktigt samt likaså bagageluckan...

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Har din bil varit baksmälld och de har reparerat skadan så åk tillbaka och KRÄV att de fixar det. Stötfångaren ska sitta riktigt samt likaså bagageluckan...

    /Marcus
    Var precis det jag gjorde, krävde att försäkringsbolaget och Saab skulle kolla på bilen vilket dom gjorde tillsammans med mig. Svaret jag fick var att dom inte "bygger om några bilar". Går det inte att få till det så går det inte. Det är ett konstruktionsfel enligt dom. Vore intressant att höra om fler har erfarenheter av detta.

  8. #8
    Hej..

    Detta är väl ett vanligt och känt fel hos Saab på dessa bilar med drag monterat?

    Min lucka tog i också med det fixade Biva till när jag åkte in med bilen, likaså farsan bil, vad jag har förstått så är det mycket vanligt och dom fixar till det utan att ta betalt.

    Dock så hade ju din varit smälld och det kanske ställde till det mera..

    Mvh Mattias

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av biljon
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Det där ska verkstaden justera till åt dig.
    Om det inte gått mer än ett år.
    Går inte säger dom, det är det som är problemet. Draget tar i redan som det är då stötfångaren är max nerjusterad.
    Jag har visserligen löstagbart drag, men där har man tagit bort material i underkant av stötfångaren. Jag har för mig, men är inte säker på, att jag läst att detta är den korrekta metoden att montera det löstagbara draget, och borde i sä fall även vara gångbart på det fasta. Men jag kan inte hitta det i mitt ex av WIS (som inte beskriver det löstagbara draget öht...)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Jag har visserligen löstagbart drag, men där har man tagit bort material i underkant av stötfångaren. Jag har för mig, men är inte säker på, att jag läst att detta är den korrekta metoden att montera det löstagbara draget, och borde i sä fall även vara gångbart på det fasta. Men jag kan inte hitta det i mitt ex av WIS (som inte beskriver det löstagbara draget öht...)
    Hittat det nu, i mitt ex av WIS står det under "Kaross", "Exteriör", "Justering, Byte", "Byte av skyddshölje bak 5D", "Montering", nedanför punkt 4:


    Notera
    Bilar utrustade med dragkrok:
    . Skär ut enligt markeringen i skyddshöljet
    Det är enkelt att se om detta är gjort om man böjer sig ner och tittar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":13tehqkj
    Jag har visserligen löstagbart drag, men där har man tagit bort material i underkant av stötfångaren. Jag har för mig, men är inte säker på, att jag läst att detta är den korrekta metoden att montera det löstagbara draget, och borde i sä fall även vara gångbart på det fasta. Men jag kan inte hitta det i mitt ex av WIS (som inte beskriver det löstagbara draget öht...)
    Hittat det nu, i mitt ex av WIS står det under "Kaross", "Exteriör", "Justering, Byte", "Byte av skyddshölje bak 5D", "Montering", nedanför punkt 4:


    Notera
    Bilar utrustade med dragkrok:
    . Skär ut enligt markeringen i skyddshöljet
    Det är enkelt att se om detta är gjort om man böjer sig ner och tittar.[/quote:13tehqkj]

    Ska kolla om verkstan som monterade draget har gjort detta. Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Justeringsmöjligheter på baklucka OG9-5 SC
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 11:01
  2. -06ans baklucka på -04a?(9-5 kombi)
    Av turbo_joel i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 01:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •