Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Saab 9-5 Aero 2004 Sportchassi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    74

    Saab 9-5 Aero 2004 Sportchassi

    Jag har en fråga om hur hög en Aero normalt ska vara i bakvagnen.
    Jag tyckte min var lite "hängig" i bak, fick typ bara in max fingrarna mellan
    ovansida däck och skärmkanten.
    Pratade med verkstaden och de sa att byt stötdämpare, så de lät jag dem göra, men
    upplever att det inte blev någon större skillnad på det hela.
    De tyckte den kom upp något.
    Frågade då om det inte beror på fjädrarna, och de påstod att Aero med Sportchassi
    är lägre än vanliga med std-chassi.
    Hur ska det vara?
    Ska jag kunna få in en knytnäve mellan skärmkant och ovansida däck i bak?
    SAAB 9-5 AERO SC 2.3T/250 -2004

  2. #2
    Saabs sportchassi brukar vara 10mm lägre än standardchassi. Jag vet inte hur stor din knytnäve är eller hur du håller den (vertikalt eller horisontellt) så den sista frågan är svår att svara på.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Oavsett hur dina händer ser ut ska du såklart inte få in en knytnäve mellan däck och skärmkant, då skulle den ju se ut som en jeep..

    Sportchassit ska nog vara ungefär som du beskriver, ett par centimeter mellan däck och skärmkant. Upplever du andra problem med fjädringen eller är det bara att du tycker det det ser konstigt ut?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Som nestorn Göran säger så är sportchassit (standard på aero, tillval på övriga og9-5) är 1cm lägre än standardchassit. Ganska liten sänkning så det är svårt för att se skillnad på ett standardchassi och ett sportchassi utifrån - även hur mycket prylar som ligger i skuffen och hur full tanken är påverkar höjden bak.

    Huruvida en knytnäve ska få plats beror inte bara på din knytnäves storlek utan även vilka däck och fälgar som sitter på. Men om du sitter på huk några meter från bilen (skärmkanten i ögonhöjd) så bör du se någon centimeter luft eller två mellan däckets översida och skärmkanten (antaget att du har orginaldäck 225/45R17 på). En annan sak du kan göra är att stå ganska långt bakom bilen och försöka bedöma om bakre hjulen ser ut att luta inåt. Lutar de mycket inåt (jämför med andra 9-5or du ser på stan) är det ofta ett tecken på att bilen är på tok för låg bak.

    Rent allmänt så är bakupphängningen på og9-5 en ganska medioker historia som ofta behöver bytas mer än en gång under bilens livstid. Dämpare och bussningar i första hand, men även fjädrarna blir mossiga med tiden i synnerhet på kombibilar som lastats mycket eller dragit mycket släp. Höjden bak på bilen sätts mest av fjädrarna men delvis också av dämparna - så helt konstigt är det inte att bara byta dämpare, de beror ju på hur delarna ser ut när man hissar upp bilen. Personligen skulle jag dock alltid byta fjädrar när man byter dämpare, de är såpass billiga att har man väl hissat upp bilen och börjat skruva i upphängningen kan man ju ta fjädrarna samtidigt. Om bilen fortfarande är låg efter dämparbytet så behöver du nog nya fjädrar också.

    För att röra till det hela ytterligare så fanns tillvalet "automatisk nivåreglering" (nivåmat) till kombibilarna, vilket innebär specialfjädrar och specialdämpare (2 olika varianter - en för sportchassi och en för standardchassi). Där innehåller dämparna fiffig passiv hydraulik som ändrar trycket i dämparna så höjden alltid blir densamma oavsett hur tungt du lastar bilen.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag tror nog inte att din är för låg, höjden är väl mycket en utseendefråga om vägegenskaperna är som de skall.
    Vägegenskaperna borde vara prio 1 eller?
    Hur många mil har bilen rullat?
    2000 eller 30000 med samma chassikomponenter gör ju viss skillnad.
    Min -05 är den enda som inte uppdateras ordentligt, endast H&R fjädrar och resten original och uppfattning är att den gungar och kränger som en finlandsfärja.
    Den har rullat 15kmil och skall få nya delar i form av Bilstein B8 och någon fast fjädersats samt nya Powerflex när jag bestämt mig och jag skall ha Black Series eller std eller en mix av dessa.
    Vill ju ha bra väghållning OCH bästa möjliga komfort.

    Vilka egenskaper är viktiga för dig?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Nästan alla 9-5 kombis ja ser ute på vägarna är lite små hängiga i baken speciellt om dom har några år på nacken.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag tror nog inte att din är för låg, höjden är väl mycket en utseendefråga om vägegenskaperna är som de skall.
    Vägegenskaperna borde vara prio 1 eller?
    Hur många mil har bilen rullat?
    2000 eller 30000 med samma chassikomponenter gör ju viss skillnad.
    Min -05 är den enda som inte uppdateras ordentligt, endast H&R fjädrar och resten original och uppfattning är att den gungar och kränger som en finlandsfärja.
    Den har rullat 15kmil och skall få nya delar i form av Bilstein B8 och någon fast fjädersats samt nya Powerflex när jag bestämt mig och jag skall ha Black Series eller std eller en mix av dessa.
    Vill ju ha bra väghållning OCH bästa möjliga komfort.

    Vilka egenskaper är viktiga för dig?

    Ett tips om du ska montera powerflex på bakvagnen så får du göra det på framvagnen med.
    Jag satte in på min bakvagn och direkt efter ett par meter så märkte jag skillnad, bilen kändes mycket mjukare i framvagnen och det var lite skumt att köra i början men sen blev jag van.
    Man får byta både fram och bak det blir bäst så.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    74
    Kan folket svara på om min Aero är för låg eller ej med hjälp av dessa bilder(otvättad bil, ja vet )?
    Bilen har 17tums däck, 45profil. Rullat 19000mil. På bilder har den nya stötdämpare.






    SAAB 9-5 AERO SC 2.3T/250 -2004

  9. #9
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Lite hängig bak men normalhög fram skulle jag säga...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    74
    Går det att finna mått på hur högt det ska vara på en 9-5 Aero 2004, med sportschassi, std-däck/fälg, mätt från mark upp till skärmkant?
    SAAB 9-5 AERO SC 2.3T/250 -2004

  11. #11
    Att mäta från mark till skärmkant är opålitligt då detta avstånd varierar beroende på däcken (tillverkare, dimension, slitage, ... ). Måttet du ska leta efter är från navcentrum till skärmkant. Jag har dock inga mått för 9-5.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero 2004 CE tänd
    Av jimb3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 17:11
  2. Saab 9-3 Aero SS 2004
    Av CJP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 17:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •