Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hantverkare som inte avslutat sitt jobb...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    672

    Hantverkare som inte avslutat sitt jobb...

    För c:a 4 månader sen hade jag en elfirma hemma hos mej för ett fast jobb (dragning av el i nytt kök). De var två man i två hela arbetsdagar. Priset och vad som skulle göras var fast. Men de gjorde aldrig klart jobbet, det fattas fortfarande en del mindre saker (högst någon timmas jobb).

    Jag har ringt och tjatat på dem åtminstone tre ggr, men nu tröttnade jag och ringde en annan elfirma som får göra köket helt färdigt. De första firman har inte skickat någon faktura. Nog är det väl rimligt att dra av kostnaden av den andra elektrikern? Om de nu skickar någon faktura öht...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Du har nog ditt på det torra eftersom det gått så lång tid - men du bör ju ändå dokumentera (=samla bevis) på vad som hänt ifall det mot förmodan skulle bli en tvist i domstol. Du bör spara alla papper du har från när jobbet startade (offert m.m.), fakturan från det andra bolaget och även samtalsloggar från din telefon där du visat att du ringt och tjatat på första firman att komma och göra klart. Då kan du ju styrka dels när jobbet började, hur mycket det skulle kosta, hur lång tid de fick på sig att göra klart jobbet, att du påminde dem och hur mycket det kostade att göra klart jobbet.

    Rent juridiskt så har utföraren en lagstadgad rätt att försöka åtgärda det kunden är missnöjd med innan kunden kan kräva ekonomisk ersättning - men du har ju gett utföraren den möjligheten i 4 månader så den rätten lär vara förverkad.

    Så jag skulle ligga lågt och hoppas att den första firman aldrig hör av sig... ;-) Och om de gör det ska du givetvis kräva avdrag mot offerten motsvarande kostnaden för andra firman. Jag har för mig (=ta mig inte på orden) att två år är någon slags praxis på hur länge en faktura får dröja efter utfört uppdrag för att man fortfarande ska behöva betala den.

    Det är för övrigt något visst med elektriker, jag hade en strulig elektriker som efter många uppskjutna besök drog lite el hemma och det sista han skulle komma tillbaka och utföra var att sätta upp en varningsetikett på jordfelsbrytaren. Kan kom aldrig och satte upp etiketten men eftersom han inte har skickat någon faktura än (mer än 2 år senare) har jag inte gjort mig besväret att påminna honom....
    Senast redigerat av jellybear den 2014-09-18 klockan 10:47.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    672
    Det känns som de har fått sina chanser, det borde vara lugnt. Har jag tur så försvinner ju en faktura också

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Fast det är väl ganska många år som de har på sig att skicka fakturan, så den kan ju komma längre fram om man har otur

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Hantverkare och försäkringsbolag tillhör det ovanliga släktena att de kan göra lite som de behagar och ändå fortsätta vara verksamma i branschen (talat av bitter - tyvärr pågående - erfarenhet).

    Mellan privatkonsument och näringsidkare gäller tre års preskriberingstid innan fakturan brinner inne, så tyvärr har hantverkaren just så lång tid på sig att fakturera. Gäller givetvis helt från företagets sida, en utställd faktura som lämnas obetald av konsument i tre år försvinner givetvis inte.

    Vissa hantverkare som vi anlitat har väntat nästan ett år på att skicka fakturan.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    672
    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent Visa inlägg
    Hantverkare och försäkringsbolag tillhör det ovanliga släktena att de kan göra lite som de behagar och ändå fortsätta vara verksamma i branschen (talat av bitter - tyvärr pågående - erfarenhet).

    Mellan privatkonsument och näringsidkare gäller tre års preskriberingstid innan fakturan brinner inne, så tyvärr har hantverkaren just så lång tid på sig att fakturera. Gäller givetvis helt från företagets sida, en utställd faktura som lämnas obetald av konsument i tre år försvinner givetvis inte.

    Vissa hantverkare som vi anlitat har väntat nästan ett år på att skicka fakturan.
    Tre år... Det var lång tid.

    Kan skriva under på det där med försäkringsbolag. Fick källaren förstörd av avloppsvatten i den stora översvämningen i Malmö för drygt tre veckor sen, Folksam har inte ens skickat någon att titta på skadorna än. Har ringt fyra ggr och tjatat. Visst kan jag förstå att det är många drabbade, men hur lång tid kan det ta att skicka en gubbe och iaf se på förstörelsen.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    672
    Folksam.... Fyra veckor efter översvämningen kommer det en gubbe och installerar en avfuktare. Fortfarande ingen som besiktigat källaren.

    (vi pratar alltså 50 cm avloppsvatten i hela källaren när det stod som högst)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Folksam.... Fyra veckor efter översvämningen kommer det en gubbe och installerar en avfuktare. Fortfarande ingen som besiktigat källaren.

    (vi pratar alltså 50 cm avloppsvatten i hela källaren när det stod som högst)
    Lustigt att det var Folksam.
    Vi fick en vattenskada i februari. I år, men nu börjar vi fundera om vi får uppleva ett ofrivilligt ettårsjubileum ...
    Också Folksam, som godkände skadan som ersättningsbar redan första veckan efter att skadan anmäldes (i februari då).

    Mer än 8 månader och tre handläggare senare (!!! - I kidd you not!) så är skadan ännu ej åtgärdat.
    Inte pga struliga hantverkare (de har först nu börjat åtgärda skadan, dock med ett bakslag) utan just ... Folksam!
    Nu har vi bett Folksam dra dit pepparn växer. Slutade med en ersättning på 6.200 kr som de på fullt allvar menar ska täcka rivning, reparation och återuppbyggnad av hela badrummet!!! "Om du gör jobbet själv"!!!

    Hallå, liksom!?!
    Får jag ens göra så pass omfattande våtrumsarbete själv?
    Och vill Folksam försäkra ett badrum som åtgärdats av okunnig lekman?
    Två, av fler frågor, som Folksam fortfarande inte gett oss svar på.

    Generöst nog bjöd Folksam på självrisken eftersom det dragit ut så på tiden ....
    Så i princip får vi nu ta hela kostnaden själv. Offert: 69.000 kronor!
    Så mycket var den försäkringen värd.

    Och skadan är som sagt inte åtgärdad än.
    Idag fick vi bokstavligt talat kallduschen att hantverkaren orsakat ytterligare en vattenskada! De verkar dock ta ansvar för det och det är inte dem vi haft problem med hittills.
    Länge sedan jag uppdaterade bloggen ("surhinken ...") men mer info finns där ...
    Senast redigerat av Mr Dezent den 2014-10-21 klockan 23:37.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

Liknande ämnen

  1. Varför kommer aldrig hantverkare?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 10:27
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 00:45
  3. Anlita hantverkare
    Av -StronG- i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 11:57
  4. Jänkarna var inte så dumma de heller... på sitt sätt!
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 15:28
  5. Ska man betala för jobb som inte funkar??
    Av greed i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •