Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dunkande ljud i 40km/h 9-5 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    19

    Dunkande ljud i 40km/h 9-5 -06

    Jag har nyligen bytt några stag på båda framhjulen pga knackande ljud vid gupp.
    Strax efter det balanserade jag samtliga hjul. Efter det så kom ett dunkande ljud ifrån höger fram, det låter som mest vid 40km/h.
    Det känns svagt i ratt och i stolar.
    Besiktningen upptäckte inget. Verkstaden tog en provkörning och rådde mig komma in när det har gått sönder helt. Kul!
    Bilen är en 9-5 vector -06 manuell växellåda. ca 20000mil på mätaren.
    Det enda rådet jag har fått är att det kan vara inre drivknuten. Vet dock inte vad det innebär.


    SAAB 9-5 MY 06 2.0t 150hk
    Nordic steg 1 "typ"
    Senast redigerat av Bomben den 2014-09-21 klockan 15:51. Anledning: Hittat orsak

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    19
    Hittade felet.
    Klackarna i mönster på däcken var ojämnt slitet, ungefär som ett kugghjul.
    Vad det beror på vet jag dock inte. 18" lågprofil i den lägre prisklassen som gått ca 800mil.

  3. #3
    Däck av fel typ och fel kvalitet?
    Signaturlös

  4. #4
    Kan ju vara en felaktig hjulinställning som sliter däcken fel.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Hjulinställning som behöver göras och däcken kommer inte att bli bra igen.. Bara att byta om du inte står ut med brummandet av klackarna på däcken.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  6. #6
    det här verkar ju vara ett jättevanligt problem på saab 9-5 MY06, men vet någon varför detta händer egentligen?
    byter man däck så löser man ju det bara tillfälligt...
    hade samma problem, bytte däck och blev bättre men låter fortfarande ett litet brummande kring 40km/h. Hjulinställning är gjord... Har dock inga vibrationer kvar vid högre hastigheter som det var med de gamla däcken.

    har dock nu fått ett knakande ljud från framvagnen när man svänger höger el vänster från stillastående så något är ju inte helt friskt. kan det vara så att framvagnen är väldigt känslig när allt inte är som det ska och orsakar dessa klackarna på däcken, och uppkommer bara problemet på framdäcken?
    Danne Duchon, Växjö danne@theblackbeast.se
    Nissan Skyline R34 GTT -99 aka. "The Black Beast" carbon edition...
    Saab 9-5 SportCombi Vector 2.0t -06 aka. "The Ride"

  7. #7
    Nu har ju jag en MY05 men på min bil finns inte ens antydan till vibrationer eller konstiga ljud, så det ska absolut inte vara så.

    Det gjordes väl några förändringar i framvgnen till MY06, den fick bredare spårvidd och det talades om snabbare respons i styrningen. Spårvidden tror jag fixades med att länkarmarna är lite längre, vad som är gjort för bättre respons vet jag inte, det kan ju vara andra hjulvinklar eller annan hårdhet på bussningar tex. Längre länkarmar ger ju lite mer camber och möjligen annan caster åxå men jag vet inte om det är relevant här.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. dunkande ljud 9-3ss
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 23:19
  2. Dunkande ljud fram
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 21:41
  3. Dunkande ljud fram
    Av Eyeball i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 03:54
  4. Dunkande ljud i framvagnen
    Av Daniel T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •