Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kör lungt..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Kör lungt..

    9-5an må vara en krocksäker bil men för denna gick det inte så bra

    http://mariestadstidningen.se/maries...cle1643343.ece
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det där måtte ha gått duktigt fort, och med tanke på tidpunkten skulle det inte förvåna mig om föraren somnat.
    Nedre högra länkarmen är ju där höger backspegel borde vara, det är ingen dålig demolering det.
    För andra går det bättre:
    Missad stopplikt och en bil rakt i sidan i hög fart. Alla i 9-5an överlevde:
    http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/...-10160837.aspx

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 850
    Medlem#
    4458
    Ja, det var ungefär samma tankar som jag fick när jag såg bilden, hög hastighet och somnat.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Som sagt, 9-5 är en säker bil, men det finns gränser:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19653503.ab

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Är det inte E20 på båda olyckorna som slutat illa?

    https://www.motormannen.se/paverkan/e20.html
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag förstår dock inte varför. Senaste olyckorna jag sett där är ju frontsmällar, vad håller folk på med? Är det verkligen så många som gör idiot-omkörningar? Denna sista här var ju en 65-årig tant, de brukar ju sällan vara aggresiva och risktagande trafikanter?
    Förr fanns det knappt några mötesfria vägar men folk körde inte ihjäl sig i mycket större utsträckning än nu, har folk börjat lita på vägarna och de nya säkra bilarna istället för omdöme och kompetens?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag förstår dock inte varför. Senaste olyckorna jag sett där är ju frontsmällar, vad håller folk på med? Är det verkligen så många som gör idiot-omkörningar? Denna sista här var ju en 65-årig tant, de brukar ju sällan vara aggresiva och risktagande trafikanter?
    Förr fanns det knappt några mötesfria vägar men folk körde inte ihjäl sig i mycket större utsträckning än nu, har folk börjat lita på vägarna och de nya säkra bilarna istället för omdöme och kompetens?
    Jodå, folk körde ihjäl sig i mycket större utsträckning förr än nu, t.ex. var det ca 5gånger fler som dog i trafiken 1970 än 2013 - och det trots ökande trafik på vägarna och allt hetsigare trafik.
    http://teknikensvarld.se/lagsta-anta...n-1944-117129/

    Frontalkollisioner har i alla tider varit den olyckstyp med högst andel dödsfall och det är därför det satsats hårt på mötesfria vägar - med lyckat resultat. På kända olycksdrabbade vägsträckor typ E4 vid Ljungby och E4 norr om Gävle har dödsolyckorna i princip försvunnit sedan 2+1-vägar infördes. Jag misstänker personligen dock att "vansinnesomkörningar" är en hyfsat liten andel av alla frontalkollisioner (även om dessa borde vara icke-exisisterande). Ouppmärksamhet, vinglande, sovande förare, oväntad sladd, väjning för t.ex. vilt lär vara vanligare skäl till frontalkollisioner. Men alla dessa försvinner om vägarna görs mötesfria.

    Jag tycker att man ofta ser skadade (=påkörda) vajerräcken mellan mötande trafik när man är ute och kör trots att trafikverket brukar vara snabba på att laga dessa. Då inser man att den ändå händer titt som tätt att bilar är på väg över i fel körbana...
    Senast redigerat av jellybear den 2014-10-07 klockan 12:26.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag tycker att man ofta ser skadade (=påkörda) vajerräcken mellan mötande trafik när man är ute och kör trots att trafikverket brukar vara snabba på att laga dessa. Då inser man att den ändå händer titt som tätt att bilar är på väg över i fel körbana...
    Tyvärr så ser man ofta skadade mitträcken som bara markeras med nån kona eller dylikt för att repareras någon/några månader senare. När räckena var nya reparerade de ofta inom 1-2 dagar och skyddet var återställt.


    Om folk frontar mer nu kan ju bero på att intensiteten ökar på vägarna och stressen i samhället följer med i bilen.

    Själv väjde jag för en bil som gjorde en omkörning på E18 väster om Karlstad innan den var separerad och jag lyckades undvika mötande bil med mindre än en halvmeter där han kom i sin nya S40 baklänges mittframför snoken på mig. Han fortsatte piruetten och gick med fronten ner i det grova gruset i vägslänten. Bilen som var nästan ny blev så skev att den gick direkt till skrot så om den träffat mig hade det varit stor risk för att någon blivit inskriven i statistiken. Han landade på sjukhus för observation pga. ont i nacke och rygg men det slutade väl ändå.
    Nu finns det vajerräcken på denna plats och jag brukar tänka på den situationen då man fastnar bakom någon när man har enkelfiligt på 2+1 väg och inte kommer förbi.
    Motorväg i all ära men vad ska vi med 2 filer till när väldig många verkar ha glömt 7 § i Kap 3. i Trafikförordning (1998:1276) ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Fast det finns fortfarande _väldigt_ mycket väg i det här landet som inte är mötesfri! Bara för det så kör ju inte folk och frontar hur som helst. Jag kör väg 108 varje dag och det är en rätt duktigt trafikerad väg med både tung trafik och lantbruksmaskiner vilket gör att det blir en del omkörningar i trängda lägen och visst undrar man ibland hur sjutton folk tänker, men det blir ju inte olyckor för det. Såklart kan man ju säga att det är mindre trafik på 108 än på E20 och mängden idiotomkörningar fler och om bara var tusende blir en olycka så blir det fler på E20.
    Om det vore folk som somnar, blir sjuka osv som smäller så skulle ju vi se en stadig ström av olyckor av samma typ på de lite mindre vägarna också, vilket jag inte tycker det verkar som.
    Att det dör mindre människor i trafiken 2013 i jämförelse med 1970 är jag inte ett dugg förvånad över med tanke på att 1970 så bestod bilparken av bilar från 60-, 50- och 40-talet! Krocksäkerheten i dessa bilar var ju mycket nära 0 om man jämför med vilket skit som helst från 90-talet. Jag tänker ju bara på den 2-taktaren jag hade från 64. Jag misstänker att man hade dött om man krockat med en kanin i den bilen. Inga säkerhetsbälten, inga krockzoner, stenhård plåt osv.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Just denna sträcka tror jag mest att folk är irriterade eller t.o.m kränkta (som svenskar lätt blir nu för tiden) på att det är 80km/h, så ska de visa att det går köra fort här. Sen att det ligger mitt mellan våra stora städer och att folk segat till sig lite kan också vara en faktor. Vissa sträckor är breda och en del våghalsar kör om även fast det är möte och förväntar sig att mötande ska gå ut i ytterfilen !?!
    På ett par veckor har det varit tre olyckor här och två med dödlig utgång. Skulle vilja påstå att samtliga hade kommit ut med livet i behåll om det fanns vajer i mitten och på kanterna. Lite osäkert med den första posten här, kanske gick så fort att han hade hoppat över räcket med.

    Inte konstigt att man kör med farthållaren på efter hastighetsbegränsningen. Sen för att man gör det blir man nästan idiotförklarad och givetvis omkörd en del duktiga och andra mindre.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

Liknande ämnen

  1. 300hk SAAB SS som tar det lungt mellan 4k4.3k varv FIXAT
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 19:58
  2. Ta det lungt i trafiken
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 21:25
  3. check engine tänds när man kör lungt
    Av Sek_Si i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •