Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kan någon förtydliga hur ett byta av T7-boxar går till?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Kan någon förtydliga hur ett byta av T7-boxar går till?

    Jag har blivit ombedd att byta en styrbox i en 9-5:a. Läget är att donatorbilen har ett etanolprogram som ska överföras till den nya bilen (samma årsmodell och motor). Jag har tillgång till Tech2 och BDM-interface.

    Min första tanke var "det lär ju bara vara att gifta ur och sedan i", men efter att ha googlat är jag något förvirrad. Hittade en massa trådar som antyder att Tech2:an kommer att skriva över programmet vid ingifte, vilket imho låter helt galet. Det borde ju vara SPS som gör detta. Hittade också en massa trådar som pratade om att man bara ska ändra immo-kod och VIN i boxen istället för att gifta in den.

    Vad är rätt procedur för detta? Och om man nu inte ska gifta in boxen utan pilla på immo-kod och VIN, var gör man detta i Tech2:an? Jag har i princip aldrig pillat på en 9-5:a, så jag känner mig rätt lost. I värsta fall får man väl ta till BDM och pilla om boxen mha T7suite, men det känns som att det inte ska behövas...

    Edit: Är det något forumfunktion som ändrar "byte" till "byta" i rubriker, eller lyckades jag verkligen skriva fel?
    Senast redigerat av agehall den 2014-09-16 klockan 19:57.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Ok, lite mer googlande och jag hittade http://adusa.us/data/documents/15.14...-P.507-518.pdf .

    Om jag förstår det hela rätt, så är det alltså bara att fysiskt skifta ECU och sedan köra proceduren som de kallar för "ECU matching". Är det alltså så enkelt att 9-5:or har en immo-kod som delas mellan boxarna, men inte med nycklarna? På 9-3ss, som jag är lite mer van vid, så hänger ju alltihop ihop om man säger så...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    222
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Ok, lite mer googlande och jag hittade http://adusa.us/data/documents/15.14...-P.507-518.pdf .

    Om jag förstår det hela rätt, så är det alltså bara att fysiskt skifta ECU och sedan köra proceduren som de kallar för "ECU matching". Är det alltså så enkelt att 9-5:or har en immo-kod som delas mellan boxarna, men inte med nycklarna? På 9-3ss, som jag är lite mer van vid, så hänger ju alltihop ihop om man säger så...
    Man går in i menyn twice har jag för mig och väljer programmera och där väljer du immobilisera, sen funkar boxen, men då kommer inte den boxen som satt i från början funka, om du vill ha i den sen igen så får du göra om proceduren, enklast är väl om man har t7suite då kan du bara skriva in samma immo kod i den nya boxen.
    Saab 9-5 2005

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Tack Aran. Jag överväger att köra T7Suite på skiten - det känns faktiskt enklare än att mippla med Tech2:an ibland...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Och så blev det. Körde BDM på boxen och ändrade VIN+Immokod så att de matchade orginalboxen. Funkade klockrent.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

Liknande ämnen

  1. Nån som har kunskap om montera boxar till bakstötfångaren?
    Av Russe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 22:55
  2. Trimma 9000 2.3t -95 till orginal Aero eller..? (Trim boxar)
    Av 9000 CSE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 09:22
  3. Skillnad på boxar till og900?
    Av ZaKski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •