Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Backsensor ur funktion (9-5 2,3t -05)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    47

    Backsensor ur funktion (9-5 2,3t -05)

    Som rubriken lyder så sägen bilen till när jag lägger i R att "Backsensor ur funktion". Vad är enklaste sättet att felsöka detta på?
    Detta är monterat från fabrik/nyköp så inget efterdraget paket.

    Enligt Saab sitter det ett relä/kontaktstycke bakom vänster bakskärm som på 05orna inte är isolerad för fukt och det händer att dessa ärgar. Vet ni vad dom pratar om? Är det så lätt att bara skruva loss bakskärmen så sitter den tillgänglig/åtkomlig? Känns som att detta är ett jobb man bör kunna titta över själv. Att felsöka backsensor, öga för öga är ju inget man klarar av själv antar jag.

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Finns en del trådar om detta. Börja och se om något passar http://www.google.com/cse?cx=0154770...akt&gsc.page=1

    Lägg örat mot sensorerna. Det skall knäppa i dem. Är väl en ultraljudsgivare.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Annars tar det bara någon minut att felsöka med Tech2 så det behöver inte bli dyrt att få reda på felet på verkstad, det tar ju en del tid att leta själv också om man ska kör med uteslutningsmetoden.

    Kontaktstycket på vänster sida innanför stötfångaren syns om du lägger dig under bilen och kikar upp ungefär mitt för där skuffluckan slutar.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Annars tar det bara någon minut att felsöka med Tech2 så det behöver inte bli dyrt att få reda på felet på verkstad, det tar ju en del tid att leta själv också om man ska kör med uteslutningsmetoden.

    Kontaktstycket på vänster sida innanför stötfångaren syns om du lägger dig under bilen och kikar upp ungefär mitt för där skuffluckan slutar.
    Perfekt, så man behöver inte skriva loss bakskärmen med andra ord! Måste kika när solen är uppe. Jo jag läste att man kunde kika med Tech2, men det låter som det kan kosta en del att felsöka med den sådan hos en saab verkstad. Detta är väl antagligen inget verktyg vem som helst har tillgång till.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Finns en del trådar om detta. Börja och se om något passar http://www.google.com/cse?cx=0154770...akt&gsc.page=1

    Lägg örat mot sensorerna. Det skall knäppa i dem. Är väl en ultraljudsgivare.

    /Fred
    Snyggt! Tack som fan! Ska kika igenom dessa inlägg..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    47
    Skruvade loss lampan vänster bak, nu ser jag kontakten men kommer liksom inte åt den. Hur gör jag nu? Kommer en multimeter vara till hands hör? Dvs kika på om någon ström ligger i kablarna innan/efter kontakten..

    Har även lyssnat vid R men det är knäpptyst i söka fyra ögon.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Det går att mäta vid boxen för backsensorerna som sitter i skuffen under den lilla luckan i golvet som är närmast baksätet.
    Där kan man iaf mäta om det är avbrott i kablaget till sensorerna, men det gäller att veta vilka kablar som skall mätas för det är flera kablar till varje sensor om jag inte minns fel.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Det går att mäta vid boxen för backsensorerna som sitter i skuffen under den lilla luckan i golvet som är närmast baksätet.
    Där kan man iaf mäta om det är avbrott i kablaget till sensorerna, men det gäller att veta vilka kablar som skall mätas för det är flera kablar till varje sensor om jag inte minns fel.
    Så den boxen längs in i skuffen har med backsensorerna att göra?

    - - - Uppdaterad - - -

    http://postimg.org/image/9edj3bcel/
    http://postimg.org/image/897hb52en/
    http://postimg.org/image/ihtw5ps89/

    Så där ser det ut när lampan är borta för den som förstår vad jag försökt fotografera

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    47
    Parkeringssensor mitten höger bak säger tech2. Hur får jag ut sensorn? Hjälp tack. Jag tryckte ju på den och trodde det skulle va som andra sensorer att man trycker på den och lirkar ut den. Men nu åkte den in i bilen ist!! Wtf!

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Backsensor ur funktion
    Av borkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •