Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laddtrycksproblem 9-5 2,0t biopower - 08

  1. #1
    Sugmotor flurkas avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    60
    Medlem#
    11282

    Laddtrycksproblem 9-5 2,0t biopower - 08

    Har ett laddtrycksproblem med min 9-5 2,0t biopower -08 12400mil. Kör på e85 sen för ett par tankar sedan.
    Köpte den för ett par veckor sedan och häromdagen märkte jag att vid fullt gaspådrag så går den väldigt bra, bättre än en 2,0t biopower skall göra. Efter man kommer upp i varv, ungefär till 3500-4000rpm så tjuter det till ifrån motorrummet och bilen blir slö och trött, nästan som om den går in i limp Home. Men CE-lampan tänds aldrig och stänger jag av och startar motorn igen så går den lika bra igen.
    Läste något om krävande wastegate-arm men den verkar det inte vara efter en inspektion. Läst runt här på forumet hela kvällen igår och förmiddagen idag och vad jag förstår så kan det vara magnetventilen eller någon backventil. Många trådar om detta som är några år gamla, bilder och länkar fungerar inte längre samt att i många trådar slutar inläggen utan att en lösning presenterats. Kan någon vänlig själ länka mig till aktuell information, skriva instruktioner på felsökning eller vad det kan vara för fel så vore jag oerhört tacksam! Hamnade tråden fel så flytta den gärna. Jag har sökt massor här på forumet och på google men inte fått klarhet i vad det kan vara..

    Tack på förhand!

    Mvh Lars
    Senast redigerat av flurka den 2014-09-16 klockan 14:00.
    www.garaget.org/flurka
    Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -08

  2. #2
    Det finns några typiska ställen där laddtryck kan läcka ut:

    1. Bakom ventilkåpan, under den svarta plastskölden runt oljepåfyllningen, sitter en vit backventil som hör till vevhusventilation. Den tenderar att antingen läcka eller ganska ofta brytas i två bitar.
    2. Det finns ett gäng 4mm vacuumslangar som styr avlastningsventilen och bränsletrycket som brukar bli torra och spruckna och därmed läcka. Följ den tunna slangen från AV:n bakåt mot torpedväggen och vidare längs alla dess förgreningar. Borde vara totalt 4 st på din bil.
    3. Backventilerna för tankavluftningen brukar paja och läcka laddtryck. Det gäller dock bara på bilar äldre än 2005 nångång. Din bil har bara en backventil, från spjällhuset till EVAP ventilen, och det läcker inte speciellt mycket laddtryck även om den är paj.

    Börja med att kolla och ev fixa 1 och 2 och se om det blir nån ordning på maskineriet.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Avlastningsventil som inte håller tätt?
    Signaturlös

  4. #4
    Sugmotor flurkas avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    60
    Medlem#
    11282
    Tack för utförligt och bra tips "kingback" ! Ska kolla dessa punkter

    Ska även kolla avlastningsventilen "frippe64"

    Återkommer med resultat när jag kollat.
    www.garaget.org/flurka
    Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -08

  5. #5
    Sugmotor flurkas avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    60
    Medlem#
    11282
    Uppdatering:

    Skulle sätta igång med felsökning av backventiler men tog en provtur innan för att få mer exakta siffror på när laddtrycket skenar och när motorn går i "limp-home light". Då funkade bilen som den ska, inga problem med laddtryck alls, provdrog många gånger vid olika varv och på olika växlar men nu går den som den ska.
    När jag kollade upp wastegaten så hakade jag av armen till wastegateklockan och kände så själva wastegatearmen rörde sig obehindrat, vilket jag tyckte den gjorde hade smörjt upp lite innan ifall det skulle vara ihopkärvat. Kan det vara så att detta var problemet och jag åtgärdade det då?
    Nu går ju bilen som sagt och onödigt och svårt att felsöka då

    Vad tror ni om detta?

    Mvh Lars
    www.garaget.org/flurka
    Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -08

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag skulle ju ändå rekommendera att byta alla 4mm vakuumslangar till silikonslang i förebyggande syfte om de inte är jättefina redan.
    Och så skulle prova backventilerna genom att blåsa/suga, en av mina blå hade tveksam funktion och det lät "Brrrööööp" när man blåste i ena riktningen vilket det inte gjorde i den andra eller den nya.
    Jag skulle också prova AV så den håller tätt/öppnar, dock inte lika enkelt att göra så man får vara lite finurlig om man vill testa den (Och prova inte med 10bars tryckluft)
    Dvs. man provar det som är relativt enkelt om bilen ändå fungerar som den skall.

    Att det "tjuter det till ifrån motorrummet" gissar jag är någon ventil som inte orkar hålla tätt, jag skulle gissa på AV först, det skall inte öppna förrän du släpper gasen.

    Något jag blir förbryllad av är "och stänger jag av och startar motorn igen så går den lika bra igen.", vet ej vad som skulle nollställas av att stänga av bilen men det finns säkert någon som förklarar det strax.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor flurkas avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    60
    Medlem#
    11282
    Ja funderar på att se över slangar och dyl om de inte såg som nya ut. avlastningsventilen kanske man skulle testa, om jag kommer på något bra sätt att göra det, den är inte svår att montera av den.
    Senast redigerat av flurka den 2014-09-20 klockan 20:54.
    www.garaget.org/flurka
    Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -08

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck i 9-5 biopower -08
    Av roadrunner9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 23:24
  2. bränsleföbrukning och laddtryck 9-5 2,0 biopower
    Av dickbender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 20:21
  3. 9-5 2,3t biopower "klipper" laddtryck.
    Av Jonnyswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 19:10
  4. För lågt laddtryck vid Biopower steg 3
    Av Chrille74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 10:11
  5. 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?
    Av Jimmy_72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •