Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svårt att få utlovad effekt?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Svårt att få utlovad effekt?

    Här kommer en luddig tråd men vi kör ändå!
    Ex. Maptun (eller motsvarande leverantör) steg 5 till 9-5 2.3t skall lämna 315hk och 475(?)nm.
    En Aero koppling skall mäkta med ca 450nm dvs denna kopplingen orkar knappt med detta steg eller iaf inte en längre tid sägs det.
    Jag har lilla kopplingen i min (228mm) som enligt Maptun byts redan efter steg 3 dvs runt 370-380nm.
    Det sägs att den absolut inte orkar med lika mycket som Aero kopplingen.
    Jag har testat 4 olika mjukvaror i min bil och kopplingen slirar ytters lite bara.
    Är då problemet att vi kanske inte får ut all beräknad effekt i våra kära bilar eller att vi kanske är för försiktiga med att använda grejorna ända ut till marginalen?
    Är det så att en Aero koppling kanske orkar med 500nm men kanske inte under 20000mil och att det är därför den specas till 450nm?
    Jag kan även berätta i sammanhanget att motorn är ca 450mil gammal, smidda wössner, perfekt kompression och 0% avvikelse i luftmassa enligt Tech2. Inga felkoder, inga felsymptom dvs motorn är kapabel att leverera.

    Vad tror ni?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Den "lilla" kopplingen ska som du säger kunna hålla i för runt 380nm plus minus skick och slitage på den. Aerokopplingen verkar mäkta med ganska mycket mer än så, jag har varit upp på 490nm i bromsbänk med den kopplingen, då var den dock relativt ny, 2000 mil senare byttes den för att det skulle mosas på mer men nå slir på den hade jag aldrig.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Det beror väl på vilket i skick kopplingen är, är den ny håller den väl för mer vridmoment, men kör man omkring och slirar "ytterst lite" ett tag så tröttnar nog kopplingen och börjar slira mer och mer tills den tar slut.

    Jag kan nämna att min Aerokoppling slirade rätt friskt på fullgas, med ett program som ska ge 280hk/420 Nm, men då var den nog rätt sliten, hade gått 22000 mil och tog rätt högt upp. Nu har jag en ny likadan koppling och det slirar ingenting. (dessutom galet mycket mer lättrampad och med ett ingrepp mjukt som en kattunge..)
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Det beror väl på vilket i skick kopplingen är, är den ny håller den väl för mer vridmoment, men kör man omkring och slirar "ytterst lite" ett tag så tröttnar nog kopplingen och börjar slira mer och mer tills den tar slut.

    Jag kan nämna att min Aerokoppling slirade rätt friskt på fullgas, med ett program som ska ge 280hk/420 Nm, men då var den nog rätt sliten, hade gått 22000 mil och tog rätt högt upp. Nu har jag en ny likadan koppling och det slirar ingenting. (dessutom galet mycket mer lättrampad och med ett ingrepp mjukt som en kattunge..)
    Men är den på marginalen så kommer den också att slira till slut på högre varv, därav man väljer en koppling med bättre spec.

    Och ibland en fördel att växla ner.

    Men det vet du nog du som kör så många mil /år
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Jo jag försöker vara disciplinerad och växla ner även fast det inte behövs..

    Och jag kollade lite efter bättre kopplingar men hittade inget som verkade vettigt, Sachs performance är apdyr, trögtrampad och har stumt lamellcentrum, Spec har väl inget jättebra rykte och jag sitter nog lite för ofta i köer för att uppskatta sinterpuckar..

    Aerokopplingen borde inte vara på marginalen med min motor, och jag har inga planer på mer än max 450 Nm. Vi får se hur det går
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Nytrimmad (TMC) 9-5 2,3T 220 men knappast utlovad effekt
    Av Johan 123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 19:30
  2. utlovad effktökning - går det att lita på ?
    Av Zwonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 01:08
  3. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •