Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Polisens moderna civilbilar...

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Polisens moderna civilbilar...

    ...är luriga. Inte bara Volvo & SAAB som man ofta kunde notera att de var civilare i.o.m. vissa attribut. I Halmstad rullar det nu mer BMW, MB, VW förutom Volvo.

    Denna BMW 535D Touring X-Drive (DDG 783) fångade min dashcam på E6.

    DDG783_1.jpg
    DDG783_2.jpg
    DDG783_3.JPG
    DDG783_4.JPG
    DDG783_5.JPG

    Blåblink i bakrutans alla fyra hörn, bakre sidorutan, blinkersen på backspegeln samt i fronten.

    Vet att det även rullar en mörk (brun, grå eller svart?) VW Passat Variant med 4-motion & 300hk V6-maskin i Halmstad. Den har jag sett stoppa en Subaru Impreza på E6, men han aldrig notera reg.nr. Det var innan jag hade dashcam.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    I helsingborg har någon av enheterna en nyare MB modell.
    Helt svart med nästintill noll ljusgenomsläpp ser det ut som på bakrutorna.

    Placeringen av LED armaturerna är standard för larm utrustningen.

    Men håller med, dom har blivit riiiiiktigt sneaky med sina bilar nu för tiden.

    Ingen extra spegel, inga antenner, snart ingen "larm panel" eller radio terminal att se i inredningen heller då dom går över till polman (?) nu/snart.

    Sorry grabs, bara att börja vråltrimma nu så vi håller dom stången xD ;D
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    vilken dashcam kör du med? jag har en men den förstår jag mig inte på längre, då den inte spelar in hela tiden. plus attd en stänger av sig när han tycker att det är för mörkt -.-'
    Seat leon Cupra r-11 265hk/350Nm

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Team_larsson Visa inlägg
    vilken dashcam kör du med? jag har en men den förstår jag mig inte på längre, då den inte spelar in hela tiden. plus att den stänger av sig när han tycker att det är för mörkt -.-'
    Jag har bl.a. 3st Seezeus RX300 med GPS & 32GB minne http://www.foxoffer.com/shadow-tec-s...ger-p-634.html Dessa har små mått så de "göms" bakom innerbackspegeln, bra sugkopp, samt har knappar på undersidan för enkel navigering i menyerna, vid behov.

  5. #5
    Sugmotor N3roxs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9589
    Intressant med denna bilen är att den inte står på polismyndigheten, utan BMW Sverige. Försvårar ytterligare för att kolla upp civilbilar
    Bil: SAAB og9-3 '01 Aero - T7 205 Hk - 17" 3-Spoke Double med 215/45-17 SÅLD
    Bil: SAAB og9-3 '99 SE - T5 154 Hk - 17" 3-Spoke Double med Pirelli Cinturato P7 225/45-17 Skrotad
    Projekt: Fälgreparation 17" 3-Spoke Double som smakat på lite för mycket trottoar. Före / Efter (Avslutat)

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av N3rox Visa inlägg
    Intressant med denna bilen är att den inte står på polismyndigheten, utan BMW Sverige. Försvårar ytterligare för att kolla upp civilbilar
    Ja, jag reagerade också på det när jag kollade upp det, men kollar du lite längre ner i transportstyrelseinformationen så står det:
    Karosserikod särskilda ändamål: Polis (93)
    Utrustning: LARM
    Men lurigt värre. Även faxutdraget var "anonymt".

    - - - Uppdaterad - - -

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...kilda-andamal/

  7. #7
    Sugmotor N3roxs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9589
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ja, jag reagerade också på det när jag kollade upp det, men kollar du lite längre ner i transportstyrelseinformationen så står det:
    Karosserikod särskilda ändamål: Polis (93)
    Utrustning: LARM
    Men lurigt värre. Även faxutdraget var "anonymt".
    Såg ser när man kikade mer noggrant. Tidigare har det gått att utläsa väldigt snabbt när man kollade upp med tansportstyrelsens app. Tror vi får vänja oss med att granska mer noggrant. Önskar att det fanns en app som man bara aktiverade när man upptäckter en bil som ser skum ut och som scannar och sedan kontrollerar med tansportstyrelsen likt polisens nya system som scannar reggplåtar
    Bil: SAAB og9-3 '01 Aero - T7 205 Hk - 17" 3-Spoke Double med 215/45-17 SÅLD
    Bil: SAAB og9-3 '99 SE - T5 154 Hk - 17" 3-Spoke Double med Pirelli Cinturato P7 225/45-17 Skrotad
    Projekt: Fälgreparation 17" 3-Spoke Double som smakat på lite för mycket trottoar. Före / Efter (Avslutat)

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja på de bilar som ägs av Polisen så står det t.ex. "RPS POLISMYNDIGHETEN I HALLANDS LÄN" . Men idag vill de väl vara lite mer anonyma + att det ju är poppis bland företag/organisationer att hyra in produkter som tjänster, för att slippa äga själv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av N3rox Visa inlägg
    Önskar att det fanns en app som man bara aktiverade när man upptäckter en bil som ser skum ut och som scannar och sedan kontrollerar med tansportstyrelsen likt polisens nya system som scannar reggplåtar
    Hade ju varit fint om en sida som t.ex. den här http://www.civilbilar.se/ hade varit mer uppdaterad. Kanske finns det "bättre"?

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Här i Östergötland har jag sett en MB C-klasskombi civil som stod och blinkade blått utmed vägkanten på E4an. Den stod på Mercedes Benz Sverige. Det var ingen racer utan en typ vanlig diesel med 170hk om minnet inte sviker.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Jag har själv blivit stoppad av en nyare MB civilpolis i Gävle när jag skulle på lan hoss en kompis.

    Jag såg ett blåljus genom min då skapligt mörktonade bakruta. Då fick man lite panik. Trodde först det var en ambulans så jag ville flytta på mig snabbt. Körde in på första bästa garageuppfart (mitt i ett villaområde ska tilläggas ). Han tyckte jag körde konstigt var anledningen till att jag blev stoppad. Kan bero på att jag letade efter rätt husnummer och körde väldigt sakta. Plus att jag hade en tyskstukad (som det kallas tydligen) låååg vento. Körde 1km/h över några idiotiska vägbulor. Hade bilen full med datorer och alkohol (bland annat en jägermeister mellan framstolarna väldigt synligt )

    Dom kollade iallafall bara körkort och ställde lite frågor så var allt klart sen. Jag hade dessutom kört in på någon helt annans garageuppfart en min kompis. Undrar vad dom tänkte när någon helt okänd blev stoppad av polis på deras tomt hehe.

    Svart MB kombi, kommer tyvärr inte ihåg nå regnummer på den.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Under "tilläggsinformation" i bilregistret står det att den bara får användas för uttryckning när den brukas av polisen. Ska vi gissa att även polisen börjat med leasingbilar?

    Jag kan även nämna att jag två gånger har sett en Saab 9-7X (!) som civil polisbil här på Kungsholmen.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Här i Umeå har polismyndigheten numera flera nya MB i båda civilt och målat utförande. Med stora dieselmotorer enligt svågern som jobbar som ordningspolis och får ratta Caravelle för det mesta men ibland MBna.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Jag stod vid ett trafikljus i Blackeberg när en brun BMW körde upp bakom mig.
    När det vart grönt så kändes som han tryckte på och när han fick chansen byte han fil för att köra om mig på insidan.
    Lekfull som jag är så växla ner till 2an och drog på sedan i med 3an. När BMW var cirka 150 meter bakom mig lyser det plösligt ett vacker pärlband av blåa lampor i min backspegel och jag känner att detta var inte så bra.
    När vi kommer fram till nästa rondell så kör dom upp bredvid mig, bevärdigar mig inte med en enda blick och drar i väg. Så nu vet jag att polisen kör brun BMW x3 tror jag att det var
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  14. #14
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Har en trevlig Saab 9-3xwd V6 civil i Karlskrona

    Oxå noterad MB, och nån passat.

    Men gisses BMW oxå... Nu jävlar får man passa sig ..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nu i veckan har jag sett två för mig nya modeller av civila polisbilar, båda under utryckning med blåljus på: En opel Insignia kombi och en BMW X5.

  16. #16
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Har själv inte sett denna 9-7X på Kungsholmen, men har väl haft tur Har dock lekt lite med en VW för nån säsong sen, blåste om den då jag tyckte de körde jävligt olustigt å konstigt (gjorde väl jag med som det visade sig) så de tryckte på blått ljus när vi satt i 120 på Tranebergsbron, jag flyttade mig men de stängde av å fräste vidare. Needless to say, pulsen var samma som nålen på hastighetsmätaren, 120...
    Har inte det regnr uppskrivet men har ett annat att bjuda på:
    VW Silver/Grå
    MHB172
    2012, 204hk

    Hittade en SÄPO i appen jag har..hehe reggar lite as I go..
    Volvo S80 Nationell Svart
    DGO224
    2012, 215hk

    En till satt jag visst på..
    Volvo S80, Svart
    JBS132
    2008, 185hk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  17. #17
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Skellefteå polisen har (hade?) en 9-3sc Nocturne blue med TX-paket. hann aldrig fånga numrets, så vet inte vad det är för spec på'n

    annars här i luleå så är det mycket BMW och Archimedes (tar inte de korrekta namnet varken i mun eller i skrift )

    //Konrad S.

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Det var bättre förr när civilbilen i trollhättan hade reg-nummer som började på KGB (). Antenner, extra backspegel, fast dragkrok med stort gummiskydd. Då var dom lätta att se....
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Polisens väghållnings sats til 9-5 ???
    Av Trynet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 13:26
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 16:20
  3. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 12:07
  4. Dagens Moderna Biltvättar
    Av Fawedde i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •