Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-5 kombi med "ryckig" gång samt till och från svårstartad.

  1. #1

    9-5 kombi med "ryckig" gång samt till och från svårstartad.

    Hej alla glada!
    Skulle behöva lite hjälp på traven med en grinig SAAB 9-5 -04.

    Den har alltid varit lite ryckig i gången, dvs släpper man på gasen inför en kurva eller växling så hosta/rycker den till.
    Men senaste veckorna har det blivit tydligare och frekventare.

    Dock är det stora problemet med att skiten har börjat med att inte vilja starta, vilket har skett en 3-4ggr nu.
    Och det har alltid varit efter att man har kört den och låtit den stå från 10-30 minuter innan den skall igång igen (oftast med de frukatsvärt lugna och förstående barnen i bilen ).

    De förändringar som är gjorda hittils.
    - Nytt soppa-filter
    - Ny soppa-pump

    Övrigt
    - Inga felkoder
    - Vakuumslangarna ser hela och fina ut, byte några i fjol.
    - Tändkasset bytt för 1-2år sedan, dock inte kasstbytt nu under felsökningen

    Nästa steg är att byta vevaxelgivaren, men om problemet kvarstår efter det har jag helt slut på ideer.
    Så släng gärna ut några tips vad man kan testa mer!

    //Andreas

  2. #2
    Låter som klockrent vevaxelgivarfel, därför spekulerar jag inte vidare innan den är bytt.
    Signaturlös

  3. #3
    Gött å höra, återkommer med resultat imorgon alt onsdag.
    //Andreas

  4. #4
    Fortfarande problem med pärlan. Så här kommer en kort sammanfattning.
    Gumman tog den till jobbet igår och på vägen hem ringde hon och sa att den bara dött och check engine hade poppat upp. Gick inte heller att få igång den igen.

    Drog hem bilen och läste av felkod till P1300 - "Random misfire detected-catalyst damaging."
    Noterade samt började att byta vevaxelgivaren samt ta bort felkoden.

    Men tyvär hjälpte inte detta. Bilen vill fortfarande inte hoppa igång.
    Startmotorn går runt och det låter som soppa-pumpen drar igång och jobbar.

    Skruvade då bort tändkassetten och upptäckte att alla 4 gummi/plastdetaljer från kassetten hade gått av i höjd med tändstiften, dvs dom satt fotfarande fast runt tändstiften.
    Så Jag kasstbytte då tändkassett och tändstift med den andra SAAB'en vi äger, men med samma resultat.

    Kan även nämnas att jag införskaffade mig en Tech2 för ett tag sedan, och får inga felmeddelande för vare sig T7 eller specifikt tändkassetten.
    Måste det "nollas" några andra typer av koder?

    Vad kan/bör jag titta vidare på nu?
    En ny tändkasset inkl stift är beställd eftersom den andra helt klart var trasig på någt vis. Men eftersom det inte fungerade med den "hela" om jag testade med idag så har jag föga förhoppningar.
    I och med att jag bytt både vevaxelgivare och soppa-pump/filter så är jag ju orolig att något av dom prylarna inte levererar iaf.

    //Andreas

  5. #5
    Bytte du komplett pumparmatur eller bara pumpen och skarvade på med ej dränkbar slang?
    Signaturlös

  6. #6
    Endast pump och skarvade med bränsleslang, allt från Biltema. Antar att den är dränkbar då jag kört samma slangtyp till den andra bilen för 2-3år sedan, och som fortfarande fungerar.
    Men det skulle ju kunna vara ett alternativ att den fallerat iaf.
    Tänkte jag skulle försöka med startgas, men lite osäker på vart jag smidigast testar.

    //Andreas

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    När den inte startar, drar startmotorn runt motorn?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Yesbox, den hoppar fram.

  9. #9
    Frippe, du hade helt rätt att det var runt pumparmaturen. Slangen hade hoppat av, och vet ej om det berode på att den inte tål att ligga i bränslet eller ej.
    Kapade den iaf runt 2cm då jag insåg att den var för lång och kanske kunde ligga dumt till.
    Tänkte köra en sväng till nu och se om jag får samma resultat inom en vecka.

    Men kan ni tipsa vilken slang jag bör använda, kör med denna från Biltema idag.
    Bränsleslang art#52461

    //Andreas

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941
    Köp från Hydroscand, 1430 NBR-slang

Liknande ämnen

  1. "motorlampan" tänd och ryckig gång 9-5 2.0t 04a *LÖST*
    Av Aja28 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 19:34
  2. "ryckig" gång på 2:an
    Av noben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •