Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Stötdämpare bak 95 sport kombi.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Stötdämpare bak 95 sport kombi.

    Hej på er alla.

    Tänkte kolla ifall någon har kunskap gällande stötdämpare.Jag har en Saab 95 år 03 sport kombi.Har en stötdämpare som läcker bak och skall ta å byta båda bak.Är jag tvungen till att använda sport kombi dämparna eller kan jag använda vanliga?Bilen är en pendlarbil så inga märkvärdigheter :-).Tacksam för svar på min fråga.Tanken är mest ekonomiskt.

    Mvh Sonny

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av terner Visa inlägg
    Är jag tvungen till att använda sport kombi dämparna eller kan jag använda vanliga?
    Sport kombi betyder inte att det är sportchassi, Saab kallar alla kombi för SC eller Sport Kombi med start någonstans kring -02/-04 om jag inte minns fel.
    dvs. Sedan eller Sport kombi är alternativen. Det är mer att profilera Saabs image som mindre gubbig

    Om du talar om vad det står på chassiskylten som förmodligen sitter längst ner på B-stolpen om du öppnar förardörren och berättar vad det står där.
    Då kan man läsa ut om du std eller sportchassi för jag antar att du inte vill ha mjukare dämpare än vad bilen hade från början?

    Vill du "bara" ha nya stötdämpare som inte läcker till ett schysst pris skulle jag beställa dessa för 695:-/st
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142
    Den skylt som anger däck dim mm?Har den framför mig men det står en massa saker :-).

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Skall se ut så här



    Hur du tolkar vilken kod du skall leta efter för dämarna kanske du hittar här
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-09-14 klockan 17:43. Anledning: Nyttig länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    2003 heter ivf Sport Combi. När det infördes vet jag inte, hade för mig det var från start. Men kanske inte?

    En första fråga att ta hänsyn till är om du har nivåreglering eller ej?

    Om ingen nivåreglering finns så är Bilstein B4 dämparna Herman länkar till ett utmärkt & prisvärt val, med hög kvalitet, för att ersätta standard dämpare med. Nästa steg är ju Bilstein B6, då får man en stummare dämpare med sportigare karaktär. Har du sportchassie hade jag hellre valt den. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ring/bilstein/

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Lastar du mycket?

    Isåfall så skulle jag nog funderat på nivåreglering från skroten eller en köpes på forumet.

    Hade Gula Koni på min gamla Hirsch combi, dom var för mjuka med mycket last... men nu sitter den utrustningen på våran 9-5 sedan och är perfekt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hade Gula Koni på min gamla Hirsch combi, dom var för mjuka med mycket last... men nu sitter den utrustningen på våran 9-5 sedan och är perfekt.
    Hur "hårt" skruvade hade/har du Koni dämparna? Jag har mina Koni på ca 60% & tycker det fungerat ganska bra över lag. Men det är ju bara rebound man kan justera, inte compression.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Hur "hårt" skruvade hade/har du Koni dämparna? Jag har mina Koni på ca 60% & tycker det fungerat ganska bra över lag. Men det är ju bara rebound man kan justera, inte compression.
    Runt 50-60% var det då, nu är dom bra exakt på 50%.

    Men den var riktigt tungt lastad och 5pers i bilen och Hirsch-fjädrarna satt där, riktigt otäck att köra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Ok, jag kör mestadels olastat & då har det lirat bra. Fungerar även med last, dock kör man ju lugnare då. Kanske är min G&M fjädrar hårdare än Hirschs, samt att de är "lägre", vilket även det kan spela in. Men Bilstein B8 blir det nog när jag byter.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142
    Tack för hjälpen.Fick reda på att det är std dämpare som gäller.Har aldrig bytt stötdämpare och frågar därför ifall de är nått speciellt man bör tänka på eller ifall de behövs nått speciellt verktyg?Mycket tacksam för svar.

    Mvh sonny

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Det är ett ganska enkelt jobb men som med allt när det gäller bilar så kan det självfallet djävlas och sitta fast.

    För att demontera fjäderbenen utöver std.verktyg är lämpligtvis ett längre T-handtag eller annat verktyg för att ha kraft nog för att lossa bulten som fäster stötdämparen nertill.
    Och för att demontera själva fjäderbenet är en fjäderkompressor/fjäderspännverktyg lämpligt. Hittar ett exempel på Biltema som verkar vara av bättre modell (ovanligt för Biltema) fast den är okristligt dyr, Skruvat verkar ha samma för ca1500 mindre.

    Själv har jag en enklare modell som jag haft i över 20år, inte optimal men har ändå funkar på otaliga byten. Betydligt billigare, finns på Skruvat. Och är framförallt bättre än ingen spännare alls.

    Notera noga i vilken ordning alla delar sitter när du plockar isär själva fjäderbenet så du monterar det korrekt sedan.
    För korrekt montering skall du dra bulten som sitter längst ner med 190Nm, de andra 4 som håller fjäderbenet i hjulhuset dras med 55Nm
    Muttern på toppen på stötdämparen skall bara dras med 20Nm.


    Saknar man korrekta verktyg så borde detta jobb vara ganska billigt på en verkstad då det tar max 30min/sida så det kan vara värt att lämna bort.
    Samma sak gäller fram.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Rekommendation önskas: stötdämpare+ fjädrar 9-3 Sport -99!
    Av Ulrik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 09:10
  2. Aero kombi/Sport kombi
    Av Treo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •