Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: För låg adaption på E85, kan det vara BTR?

  1. #1

    För låg adaption på E85, kan det vara BTR?

    Hej,

    Jag har nåt fel på adaptionen till E85 i min bil, den hamnar ständigt på ungefär 750 i OpenSID även fast det är bara E85 i tanken. Det betyder ju, om jag nu tänker rätt, att den antingen får mer bränsle än vad T7 tror, eller mindre luft.

    Jag har bytt allt jag kan komma på som kan läcka luft (slangar, backventiler osv), har en flång ny LMM monterad. Det skulle ju kunna vara lambdasonden som mäter fel, men då tänker jag mej att det borde komma felkoder eftersom det finns en till sond som borde upptäcka om det är knas.

    Så till min fråga, om det nu inte är luftmassan som mäts fel utan istället bränslet, kan det vara BTR som har pajat och ger ett högre bränsletryck än vad som är tänkt? Brukar dom gå sönder på det sättet?
    Kan man mäta bränsletrycket till spridarna, och i så fall hur går det till?

    Den har original bränslepump och Siemens 630cc spridare.

    Tacksam för all hjälp, den som hittar felet kan få en begagnad men uppenbarligen fullt fungerande luftmassemätare som belöning
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    Har du testat tanka på olika mackar? Det kan variera från e50-e90 har jag märkt.
    Även ett pyttelitet läckage kan ge lägre adaption, provtryckning är bra att göra. Jag fick tex byta original klämmor till dumpen mot slangklämmor.
    Senast redigerat av kvistarn den 2014-09-13 klockan 13:11.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    När ja hade problem med låg adaption så var det spridarna som var boven vilka dessutom var just 630cc deka, efter byte till orginal spridare så blev adaptionen bra igen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Spridarna kan skilja +-5% samt ha lite olika responstid tyvärr. Prestandamässigt bör inte detta påverka speciellt mycket såvida du inte upplevt startsvårigheter eller liknande.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Spridarna kan skilja +-5% samt ha lite olika responstid tyvärr. Prestandamässigt bör inte detta påverka speciellt mycket såvida du inte upplevt startsvårigheter eller liknande.
    Jo det var det jag hade tänkt fråga, är det ens ett problem i praktiken? Jag menar hade jag inte haft OpenSID hade jag ju aldrig trott att nånting är fel, bilen startar och går hur bra som helst.

    Så länge det inte är ett tecken på annalkande katastrof kanske jag bara ska låta det vara..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Intercooler, vara eller icka vara, modest trim.
    Av Jkswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 15:53
  2. 18" & sänknings vara eller icke vara m.h.t chassi
    Av vikke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 21:08
  3. Apropå bromsad effekts vara eller inte vara
    Av perr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •