Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köp INTE Pro Parts avlastningsventil...

  1. #1

    Köp INTE Pro Parts avlastningsventil...

    Hej hopp,

    Bara en liten varning:

    Jag köpte en avlastnigsventil av fabrikat Pro Parts på mekonomen för två månader sen, som en del av felsökning av lågt laddtryck. Den påstås vara förstärkt för att klara högre laddtryck.

    Igår fick jag check engine, felkod P1110. Plockade loss AV:n och blåste lite i den och det var inte tätt nånstans. Så två månader höll den, med ungefär 1.1 bar i laddtryck.

    Samma ventil finns att köpa på Speedparts och flera andra ställen. Men det ska man inte göra.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Dåliga grejor vill ingen ha, kan då tipsa om motsatsen
    Jjag har en Forge på en av mina vagnar och försöker hitta fler, gärna i Sverige
    Någon som vet var man kan beställa från.

    Den finns i svart och ser nästan ut som original AV vilket passar mig som inte vill ha "bling bling" under huven.
    Och jag skall säga att jag tror det är en svart anodiserad FMCL007P jag har då den stämmer med utseendet.

    http://www.forgemotorsport.com/conte...oduct=fmcl007p
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Jag tryckte tillbaka min 8 år gamla Bosch originaldump, och den verkar funka fint.

    Blir nånting bättre om man byter till en Forge, förutom att den är väldigt snygg?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Snygg är väl subjektivt?!
    Jag har en svart och den ser original ut och är inget man lägger märke till men den finns i högblank för den som kanske har mer polerade detaljer under läppen.

    Original kan bli slappa med åren och få svårt att hålla tätt, om de smygläcker lite vilket kan vara lurigt att upptäcka.
    De går visserligen att vända men det passar lite sämre och är inte lika estetiskt.
    Och problemet borde vara icke existerande på en LTT och större ju högre laddtryck man har.

    En Forge är helt enkelt lite mer robust men för säker med sig lite placebo då man betalar ~3ggr mot en original.
    Jag tänker själv köpa 1-2st och ersätta original för att få det lite robustare i längden och jag går på magkänslan för jag har inga fakta som bevisar att den är bättre men det kanske du inte heller har när det kommer till "Pro Parts" men att problemen försvinner när man byter tycker jag räcker gott som fakta även om det är högst ovetenskapligt.

    Det räcker med att läsa den mycket intressanta tråden om IC för att inse att verkliga fakta är viktigt för vissa, vissa tror sig ha "fakta" och övriga är nöjda med det man tror.

    Att snoka i seriösa tävlingsbilar är för övrigt en bra källa till val av fabrikat då de ofta väljer pålitliga prylar och det brukar märkas på sortimentet för oss med mindre utgiftskonton även om det sällan är billigt.
    Att köpa billigt brukar oftast bli dyrast. och det finns det ordspråk för
    Buy Quality, Cry Once
    Buy cheap, buy twice
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Ja jag har inget emot att betala lite extra för nånting som är bättre byggt, även om det finns ett inslag av placebo..

    Tänkte mer om den är snabbare än original eller liknande, om man märker nåt när man kör bilen så att säga.

    Är inte dumpen på 9-5 redan "vänd" på det sättet så att laddtrycket stänger ventilen?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Ja jag har inget emot att betala lite extra för nånting som är bättre byggt, även om det finns ett inslag av placebo..
    Tänkte mer om den är snabbare än original eller liknande, om man märker nåt när man kör bilen så att säga.
    Inte jag heller Vet faktiskt inte hur den står sig om man kikar på prestanda jfrt. fungerande original och är jag ärligt så märker jag ingen skillnad mer än magkänslan att den bör hålla tätt.
    Edit> En skillnad är ju förståss att den är servicebar och det går att byta fjädrar i olika styrka

    Hittade även ett test av ventilen, dock Audireleterad

    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Är inte dumpen på 9-5 redan "vänd" på det sättet så att laddtrycket stänger ventilen?
    Jag har sett montage åt båda håll, vem som ev. vänt på den lever jag dock i ovisshet om.
    Men jag fick det tipset från min firma när jag hade laddtrycksproblem, men jag köpte då en ny original isället.
    Vänder man på den borde den rimligare bli jobbigare att öppna och kanske långsammare? Spekulationer från en novis

    Hittade i Sverige för 1500:-
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-09-12 klockan 17:29. Anledning: Mer info
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Jag är förvånad att man köper nåt ifrån proparts. Finns ingenting som är bra ifrån dom. Pratade med min verkstad om just proparts och dom sa att dom flertalet gånger har fått göra om jobb för att materialet sviktat i kvalité och då var det proparts märke. Så nu har verkstan slutat handla deras produkter för det är bara skit.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Jag är förvånad att man köper nåt ifrån proparts. Finns ingenting som är bra ifrån dom. Pratade med min verkstad om just proparts och dom sa att dom flertalet gånger har fått göra om jobb för att materialet sviktat i kvalité och då var det proparts märke. Så nu har verkstan slutat handla deras produkter för det är bara skit.
    Nä jag har lärt mej det nu... Som tur är var den inte speciellt dyr, under 200:- tror jag. Jag kanske borde ha dragit vissa slutsatser baserat på det...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Min ProParts ventil höll 1,5år ungefär innan den gick sönder. Lät som en fågel som höll på och dö när man släppte gasen.....

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Jag är förvånad att man köper nåt ifrån proparts. Finns ingenting som är bra ifrån dom. Pratade med min verkstad om just proparts och dom sa att dom flertalet gånger har fått göra om jobb för att materialet sviktat i kvalité och då var det proparts märke. Så nu har verkstan slutat handla deras produkter för det är bara skit.
    då är det nog mest skitprat. Jag både lagar bilar själv och köper delar från ProParts och har till dags datum endast haft en reklamation och det var jag själv som insåg att produkten inte håller måttet. Jag ser ju dock Proparts som ett budgetmärke och prissätter därefter och har dessutom inga förväntningar att de på något vis är nå premiumprodukter. Såna här saker brukar gå hand i hand och ingen kan ju förvänta sig att en reservdel som kostar 50kr kan vara lika bra som en original Bosch för 900kr. Sen att mekonomen med flera har mage att ta in proparts delar och sälja dem som premiumdelar och till premiumpriser är ju ganska olyckligt men det gynnar ju dem iallafall.

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag tryckte tillbaka min 8 år gamla Bosch originaldump, och den verkar funka fint.

    Blir nånting bättre om man byter till en Forge, förutom att den är väldigt snygg?
    Kört med forge, visserligen öppen till en T5 bil.
    Sämsta skit jag haft.
    Sitter 2 oringar som ska hålla tätt.
    De följer med kolven ibland och kilar fast den som i sin tur står öppen och läcker.
    Även med oringarna på plats smygläcker den.
    Bilen höll oxå på att dö när man skulle stanna , då motorvarvet sjönk.
    Bytte till Bosch original och vips , laddtryck finnes och inga stopp problem.

    Betyg ... 1-10

    Kvalité o funktion - 1
    Ljud: - 7
    Utseende - 7
    Pris med tanke på kvalité - 1
    Medelbetyg - 4 av 10 poäng
    Senast redigerat av Purex den 2014-09-29 klockan 08:46.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #12
    Okej, kanske ingen Forge då..

    Jag kommer nog helt enkelt köpa en ny originalventil när det blir aktuellt, den verkar ju göra jobbet alldeles utmärkt. Och för mej finns det ingen direkt poäng med att motordelar ser snygga ut, nästan bättre att det ser helt original ut under huven.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Okej, kanske ingen Forge då..

    Jag kommer nog helt enkelt köpa en ny originalventil när det blir aktuellt, den verkar ju göra jobbet alldeles utmärkt. Och för mej finns det ingen direkt poäng med att motordelar ser snygga ut, nästan bättre att det ser helt original ut under huven.

    Jag har både Forge och original, Forge ventilen är dessutom svart så den ser original ut för den oinvigde.
    Båda funkar bra och jag har inga fläckade på Forgeventilen så den tror jag man kan köpa utan att oroa sig.
    Sen vet jag inte om prisskillnaden motiverar annat än original med den relativt normala laddtryck de flesta här har.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Ar dock riktigt forvanad over att en sa pass stor reservdelskedja saljer Proparts grejer overhuvudtaget, kanske to.m dubbelt sa dyrt som hos Speedparts... Nar jag handlade en backventil till vevhusventilationen dar sa fick jag ocksa en Proparts grej, detta ar nog sista gangen jag handlar reservdelar hos Mekonomen ocksa forutom packningar till motorn da deras brukar vara Elrings. Kommer nog halla mig till Meca, Autoexperten, RBM performance i framtiden om inte det jag vill ha till min og900 finns att kopa hos Saab.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Citat Ursprungligen postat av TurboLamko Visa inlägg
    Ar dock riktigt forvanad over att en sa pass stor reservdelskedja saljer Proparts grejer overhuvudtaget, kanske to.m dubbelt sa dyrt som hos Speedparts... Nar jag handlade en backventil till vevhusventilationen dar sa fick jag ocksa en Proparts grej, detta ar nog sista gangen jag handlar reservdelar hos Mekonomen ocksa forutom packningar till motorn da deras brukar vara Elrings. Kommer nog halla mig till Meca, Autoexperten, RBM performance i framtiden om inte det jag vill ha till min og900 finns att kopa hos Saab.
    jag får nog göra dig besviken men jag tror de flesta större kedjorna tar in mer och mer även från ProParts. De tjänar ju mer på det och det är kriterie nummer ett nuförtiden. Som kund har man ju dock ett val och vill man inte ha ProParts eller nåt annat så köper man det ju inte. Det är helt valfritt. Det är ju inte så att Meca med flera enbart har premiumgrejer heller men det är ju som sagt fel att sälja det till premiumpriser. Sen kan man ju inte dra allt från ProParts över en kam heller. Jag säljer ju deras delar själv och har haft en kundreklamation på tre år och en produkt slutade jag sälja själv för att jag tyckte att den inte höll måttet.

Liknande ämnen

  1. Powerflex vs Pro parts
    Av sigu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-20, 10:31
  2. Used parts in Skane - where?
    Av Denek i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 23:27
  3. Searching for air-flow parts
    Av Injectie i forum International SAAB related talk
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 09:51
  4. mj parts?
    Av Tommy 99 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •