Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Önskar hjälp att felsöka tvåtaktsmotor som fått större cylinder.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192

    Önskar hjälp att felsöka tvåtaktsmotor som fått större cylinder.

    Jag behöver hjälp att felsöka en tvåtaktsmotor (Moped!) som jag håller på att trimma.
    Jag efterlyser antingen konkreta tips att testa, men framförallt vägledning i hur jag strukturerat felsöker så jag kommer vidare utan att köpa en massa delar på ren chansning.

    Problemet är att motorn dör på högt varvtal, kring 7-8000 rpm, alltså först bluddrar till och sedan tvärdör som om soppan tar slut. Drar jag av på gasen så kommer den igen och det går att köra med lägre gas.
    Jag märker inga tydliga avgasknallar vare sig vid pådrag eller avdrag på gasen.

    Jag har provat att montera större munstycken, från nuvarande 80 till först 90, men även 95. Upplevde samma problem med båda munstyckena, så min första tes att det borde vara för lite bensin verkar inte stämma.

    Har provat med en öppnare ljuddämpare ifall det var där skon klämde, men det gjorde ingen märkbar skillnad mer än ljudet.

    Har försökt tillämpa felsökning via tändstift, alltså stoppa motorn direkt från körning på högsta möjliga. Stiftet ser mer mörkt och kladdigt ut än vitt och överhettat.

    Nästa sak jag skall kolla är reedventilen och dess packning. Skulle en dålig/obefintlig packning kunna ge mitt problem? Att det högre varvet ger övertryck som håller tillbaka ny bränsleblandning?

    Har försökt flytta nålen upp och ner, men lyckas inte uppnå förbättring.

    Motorn gick som den skulle innan, startade lätt och gick jämnt över hela registret, bra tomgång.

    Den startar efter cylinderbytet lätt, blandningsskruv och tomgång är injusterat så den går jämnt på tomgång och svarar bra på gasen.


    Motorn sitter på en moped, suzuki ts50 ("crossmoppe").
    Jag har monterat en helt ny 70cc cylinder med tillhörande kolv, samt ny reedventil och ett nytt tändstift.
    Förgasaren är original 16 mm (mikuni). Förgasaren har jag haft helt isär och blåst alla kanaler med tryckluft och letat efter uppenbara problem, men jag har inte sett något skumt.
    Senast redigerat av Totte S den 2014-09-12 klockan 11:31. Anledning: förtydligande
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  2. #2
    Det låter ju snarare som att det är tändningen som lägger av på höga varv. Har ingen aning om hur tändsystemet ser ut på en sån moppe men antingen om det finns nån slags varvtalsspärr som bryter tändningen, eller om något är underdimensionerat eller trasigt så den inte orkar generera tillräcklig gnista på höga varv.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Intressant teori, ska se om jag kan testa det, men jag upplever inte att det klipper av på det sättet som det brukar göra när tändningen stängs av, mer som en soppatorsk. Såvitt jag vet så finns det ingen form av inbyggd varvtalsbegränsare i alla fall.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  4. #4
    Du kunde talat om att det var en moped tidigt. Nu försökte jag förstå vilka konstiga saker du hade gjort med en 92:a eller 93:a innan jag insåg att det inte var en Saab ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Sorry, förtydligat. Tänkte inte på risken för sammanblandning när jag postade i off topic avdelningen.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Att stiftet är lite svart kladdigt tyder på att den nte får luft så det räcker, är det kanske en för liten förgasare? vad är original till 70cc? är luftburken för liten/tät? prova med att borra några extra hål i burken ( fick göra det på reiju som var urpluggad )
    hur sköts oljeblandningen? separatsmord eller blandat i bränslet med en gång?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    <Har du fungerande urluftning tank,bränsleslang,bränslefilter, flottör, flottör ventil. Har varit med om att bränsletillförseln räckte till normalkörning men ej till snabbare körning pga hå i vakuumslangen som öppnade soppakranen. Bara lite tips.
    Senast redigerat av Kudashi den 2014-09-12 klockan 14:59.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Den varvar lätt 10000 rpm obelastad, alltså ingen varvtalsspärr.
    Flödar fritt från tanken. Har testat 80, 90, 95, 105 munstycke. 105 dränker den, den går minst dåligt med 80. Den går en stund, går sämre, jag stryper soppan på kranen, så går den bättre när blandningen magras.
    Separat olja.
    Mer luft, ska testa utan luftburken t att börja med.

    Edit testat - vek undan gummit till luftburken, o där är nog en bov. Den varvade upp friskt då, så nu ska bara luft in anpassas...
    Senast redigerat av Totte S den 2014-09-12 klockan 17:00.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Ny reedpackning, öppnad luftburk och munstycke upp från 80 - > 105. Nu går den! Borde säkert ha en större förgasare, men den varvar över 9000 och varken bluddrar eller smäller, så nu är vi nöjda tills vidare.
    Tack för engagemanget!
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bleknar Laser Red lack lätt? NG9-3 SC
    Av Fredzz0rs i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 23:44
  2. Avbrott cylinder 1 och 2 Trionic 7 Hjälp mig!
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 09:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •