Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: vilket däck?

  1. #1

    vilket däck?

    Hej, vilket däck är det man ska satsa på?
    Ska gärna klara tuffare körning, gärna bra grepp från start, något i stil på en blandning mellan r däck o allround, finns det?
    Har alltid kört med premium däck och har bra erfarenhet.. Är tex Bridgestone Potenza RE 070 http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...121&sowigan=So något att ha ? Läser man tex däckonlines "krav" så är dem inte alls så där bra, finns andra "vanliga" däck med.bättre betyg? Hur ska det där tolkas?
    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Vad menar du med krav? EU-märkningen eller något annat?

    Detta däck skulle jag inte köra med som vardagsdäck, utan isf ha som "ha roligt däck" på egna fälgar. Med tanke på F i rullmotstånd så har det hög friktion & troligen ganska bra grepp. Det ser ju ut att ha mycket gummi mot vägbanan. C i vattenegenskaper är för mig mer för fina torra dagar än ett däck att lita på i ur & skur.

    - - - Uppdaterad - - -

    Edit: Har du bilen som vardagsbil eller som extra bil, som används fina dagar & för träffar?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vad menar du med krav? EU-märkningen eller något annat?
    Menar eu-märkningen, har svårt att förstå vad det innebär..

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Detta däck skulle jag inte köra med som vardagsdäck, utan isf ha som "ha roligt däck" på egna fälgar. Med tanke på F i rullmotstånd så har det hög friktion & troligen ganska bra grepp. Det ser ju ut att ha mycket gummi mot vägbanan. C i vattenegenskaper är för mig mer för fina torra dagar än ett däck att lita på i ur & skur.

    - - - Uppdaterad - - -

    Edit: Har du bilen som vardagsbil eller som extra bil, som används fina dagar & för träffar?
    Används mestadels på helger blandad körning, går delvis inspirerat och hårt ibland, kört från start o behöver mycket grepp där, är det bara slicks som gäller då..är väl tänkt att ska bli mer av den varan..
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-09-11 klockan 20:37.

  4. #4
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518
    Potenza RE 070 är mycket riktigt ett semi-r däck skulle man kunna säga, med ett treadwear på 140. Jag har nu kört på det hela denna säsongen på min 9-5:a och är mycket nöjd. Jämfört med mina tidigare standarddäck Michelin Primacy 3 så är däcket mycket mer stabilt på bana. Jag har i år kört hittills 4 banträffar och det finns fortfarande mönster kvar för en ytterligare träff. Observera nu att jag utöver bankörning kört däcken till vardags, vilket från april tills nu blivit 1200 mil utöver bankörningarna. Däcken kommer med denna körning, på grund av det låga treadwear som de har, att hålla enbart denna säsongen.
    Våtegenskaperna gör att man får vara vaksam när det blir större "pölar" på vägen men fuktig vägbana hanterar de bra. Angående rullmotstånd så har jag inte märkt någon skillnad på förbrukningen, men lämpligt är att man på dessa ändrar trycket beroende på gata/bana, kör 2,5 bar till vardags och 2,1 på bana.
    Jag har beräknat livslängden till 1 säsong med ovanstående vardagskörning+bankörning, detta är som sagt bra att räkna med om man köper däcket för sådan mix av både vardags- och bankörning.

    Antingen kan man använda däcket som ett bra alternativ till dyrare R-däck på separata fälgar vid bankörning eller göra som jag, köra med det hela tiden. Hoppas det blev lite klarare kring däcket.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Sportavgasrör Visa inlägg
    Potenza RE 070 är mycket riktigt ett semi-r däck skulle man kunna säga, med ett treadwear på 140. Jag har nu kört på det hela denna säsongen på min 9-5:a och är mycket nöjd. Jämfört med mina tidigare standarddäck Michelin Primacy 3 så är däcket mycket mer stabilt på bana. Jag har i år kört hittills 4 banträffar och det finns fortfarande mönster kvar för en ytterligare träff. Observera nu att jag utöver bankörning kört däcken till vardags, vilket från april tills nu blivit 1200 mil utöver bankörningarna. Däcken kommer med denna körning, på grund av det låga treadwear som de har, att hålla enbart denna säsongen.
    Våtegenskaperna gör att man får vara vaksam när det blir större "pölar" på vägen men fuktig vägbana hanterar de bra. Angående rullmotstånd så har jag inte märkt någon skillnad på förbrukningen, men lämpligt är att man på dessa ändrar trycket beroende på gata/bana, kör 2,5 bar till vardags och 2,1 på bana.
    Jag har beräknat livslängden till 1 säsong med ovanstående vardagskörning+bankörning, detta är som sagt bra att räkna med om man köper däcket för sådan mix av både vardags- och bankörning.

    Antingen kan man använda däcket som ett bra alternativ till dyrare R-däck på separata fälgar vid bankörning eller göra som jag, köra med det hela tiden. Hoppas det blev lite klarare kring däcket.
    Tack för ett utförligt svar, vad innebär "treadwear på 140" vilket värde ligger standard däck? O ett riktigt r-däck? Hur är greppet från start?
    Får väl bli o testa Potenza RE 070...
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-09-12 klockan 11:32.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Emilsports Visa inlägg
    Tack för ett utförligt svar, vad innebär "treadwear på 140" vilket värde ligger standard däck?
    TLDR: Treadwear är ett mått på hur snabbt ett däck slits jämfört med ett "referensdäck" som har värdet 100. Det är oklarheter i exakt hur testen ska genomföras så det är inte alltid man kan jämföra mellan tillverkare. Vanliga lågprofildäck på våra Saabar brukar ha ett treadwear på runt 200 till 240.

    Mer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Treadwear_rating
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518
    Citat Ursprungligen postat av Emilsports Visa inlägg
    Tack för ett utförligt svar, vad innebär "treadwear på 140" vilket värde ligger standard däck? O ett riktigt r-däck? Hur är greppet från start?
    Får väl bli o testa Potenza RE 070...
    Generellt sett ligger rena R-däck på treadwear under 100. Semi r-däck 100-180 och standarddäck över 180. Helt okej grepp från start, men de är bäst när de är varma.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

Liknande ämnen

  1. Vilket lufttryck i 235/35-19 däck?
    Av Turbo_Linus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 03:02
  2. Köpa däck. Vilket?
    Av Vedungen_rider i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •