Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: OpenSID och lite allmänna funderingar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    OpenSID och lite allmänna funderingar

    Hej

    Jag har ett par saker jag funderar på. Säkerligen banala saker för många av er, men för mig är det inte lika självklart.

    Bilen i fråga är en 9-3 aero -02 automat.

    1. Var bör mReq ligga efter ett steg 1? Jag förstår att det beror på leverantören, men det borde ju finnas någon form av intervall som värdet bör ligga inom.

    2. Automatlådan... Jag har hittat GEAR-funktionen i openSID, och förstått att den har en viss typ av kodning. T ex så har första drivväxeln värdet 7. Det jag blir lite fundersam på är varför det högsta värdet jag får ut är 12. Eftersom jag borde ha den fyrstegade lådan, så bör ju det högsta värdet bli 10, eller tänker jag fel? Eller kan det rent av vara som så att någon varit smart nog att byta låda till den sexstegade?

    3. Varför är Meng inte det bästa alternativet för att ta reda på vridet? Jag har läst att man ska spana på mAir och sen dela den siffran med 2,9 (etanol) eller 3,1 (BF9. Borde inte Meng vara det man ska titta på om man letar vrid?

    Vi börjar där och ser var det landar.

    Tacksam för hjälp och input.

    //Henrik
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    1. Omöjligt att säga exakt. Nånstans mellan 1100 och 1300 kanske, men det kan variera rejält för luftmassa är inte allenarådande när det kommer till kraft i motorn.
    2. Växlarna är inte en linjär serie. Du har ju 9 olika växlar (lägen på lådan) om du har den 4-stegade. Den 5-stegade har 12.
    3. Meng kan man få att visa precis vad sjutton som helst. Den är endast någorlunda tillförlitlig i ett originalprogram där mapparna är "kalibrerade med varandra" så att säga.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Bollman. Tack för ditt svar!

    Så, eftersom jag får upp siffran 12 på Gear, signalerar det att jag eventuellt har den 5-stegade? Finns det nåt annat sätt att kolla vilken variant av låda man har?

    Tack igen!

    /H
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    För den 4-stegade:
    1=P
    2=R
    3=N
    5=1
    6=2
    7=3
    8=4
    11=3 med lock-up
    12=4 med lock-up


    För den 5-stegade tillkommer:
    9=5
    10=2 med lock-up
    13=5 med lock-up
    Senast redigerat av bollman den 2014-09-11 klockan 10:52.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det märkliga är ju att läge 4 saknas. Det kan tänkas att man hade någon idé om "D fast ingen växel i" eller nått.
    Det finns ett läge till: 255 vilket innebär "jag har ingen aning om vilken växel som är i", dvs växellägesgivaren är kass, men det brukar ge en hel del andra spänannde problem också.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Det hade ju varit härligt om det fanns en logik i dessa saker. Nåväl. Du krossade mina drömmar om att jag skulle råka ha den femstegade lådan.

    Oavsett steg i lådan. Hämtade bilen från Nordic igår. SATAN vilken förändring. Och då är det bara steg 1. Jag tänkte inte gå högre, eftersom automaten kanske inte håller för hur mycket som helst. Har du nån känsla för vad mReq bör maxa på för att inte riskera lådan vid varje acceleration?

    Tack!

    /H
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Steg 1 9-3 Aero 2002 Automat, tja, kanske 1250? Troligen inte mer, snarare mindre. Min 9-3 cab med Nordic maxar på 1250 på E85, men det är lite för mycket, och jag har bara GT17.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Det är där jag ligger nu med E85. Kommer det bli högre eller lägre med BF98?
    ----------------------------------------
    Saab 9-3 Aero cab -02 Nordic steg 1

Liknande ämnen

  1. Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-08-14, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •