Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Maptuns Turbo-kit?

  1. #1

    Maptuns Turbo-kit?

    Hej,

    Har en gammal -00 2.0t som gått 22000 mil.
    Orginalturbon sitter fortfarande på men är på bommen. (Stora rökmoln mellan varje växling)

    Har haft bilen i 12-13000 mil utan några bekymmer överhuvud taget så det känns som ett bra exemplar.

    Frågan är nu om det är värt att lägga några slantar på bilen eller ska man göra sig av med den? Värdet kan väl inte vara mer än 10k typ...

    Som den är nu funkar den klockrent som andrabil men behöver som sagt byta turbo.
    Är Maptuns kit ren skit eller vågar jag köpa ett sådant? Har sökt rundor och bara hittat negativ info om GT17, men samtidigt höll min orginalsnurra 20k mil: http://www.maptunparts.se/servicepro...la-glykol.html

    Lagom mkt pengar att lägga på bilen tycker jag istället för att komma upp i 6,7-8k för orginalturbo eller td04.

    Jag är nöjd om bilen går 2000 mil till (3-4 år för mig)

    Vad hade ni gjort?
    Senast redigerat av a_manhood den 2014-09-09 klockan 15:28.

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av a_manhood Visa inlägg
    Hej,

    Har en gammal -00 2.0t som gått 22000 mil.
    Orginalturbon sitter fortfarande på men är på bommen. (Stora rökmoln mellan varje växling)

    Har haft bilen i 12-13000 mil utan några bekymmer överhuvud taget så det känns som ett bra exemplar.

    Frågan är nu om det är värt att lägga några slantar på bilen eller ska man göra sig av med den? Värdet kan väl inte vara mer än 10k typ...

    Som den är nu funkar den klockrent som andrabil men behöver som sagt byta turbo.
    Är Maptuns kit ren skit eller vågar jag köpa ett sådant? Har sökt rundor och bara hittat negativ info om GT17, men samtidigt höll min orginalsnurra 20k mil: http://www.maptunparts.se/servicepro...la-glykol.html

    Lagom mkt pengar att lägga på bilen tycker jag istället för att komma upp i 6,7-8k för orginalturbo eller td04.

    Jag är nöjd om bilen går 2000 mil till (3-4 år för mig)

    Vad hade ni gjort?

    Som du själv säger så är det en andrabil, och för mig är det lite "slit- och slängbil" som bara behöver funka utan att vare sig vara ett fartmonster eller snygg. I ditt läge hade iaf jag köpt deras kit som du länkar och smetat dit. Det tar en eftermiddag på uppfarten för den glade gör-det-självaren och bilen kommer med stor sannolikhet rulla många mil och år till (iaf turbon). Så ska det inte trimmas eller köras hårt så är ett sådant kit vad jag hade lagt mina pengar på!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    76
    Köpte ett sånt kit till min förra året. Har bsr steg 2 på min och har inte märkt någon skillnad på denna turbon från orginalet. Bilen går som en klocka och har så gjort nu ca 1500mil efter bytet.
    Saab 9-5 SC Aero -08 11000mil
    Saab 9000 2,0t Jubileum Classic -98 16000mil(såld)
    Saab 9-3 SC 2,0t Vector Hirsch Biopower Steg 3++ -08
    Saab 9-3 V6 AERO -07 CAB ombyggd till Independence

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Det fungerar säkert med deras kit. Men jag skulle kolla över vevhusventilation (känn på skicket på slangar), silen i tråget (rengör och kontrollera funktion) och ventilkåpan (att oljekanalerna inte är igensatta) samtidigt. Annars är nog risken att den nya turbon inte håller särskilt länge.
    Jag satsade på ett nytt originalaggregat på min 9-3'a. Total materialkostnad cirka 7500kr plus olja.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Maptuns klubbrabatt?
    Av xtrem i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 00:56
  2. Maptuns sänkningssats?
    Av realtid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 03:16
  3. Maptuns laddtrycksmätare?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 11:04
  4. Vad är det för fel på Maptuns ventiler...?
    Av Switch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •